Digital marketeer
In de snel evoluerende wereld van digitale technologieën en online communicatie speelt de digital marketeer een cruciale rol.
Een communicatiemanager is verantwoordelijk voor het beheren en coördineren van alle communicatie-inspanningen binnen een organisatie. Dit omvat interne communicatie met medewerkers en externe communicatie met klanten, media en andere belanghebbenden. Ze ontwikkelen communicatiestrategieën, creëren inhoud, beheren persrelaties en zorgen ervoor dat het imago van het bedrijf positief wordt gepresenteerd.
Hun taken zijn zeer divers en kunnen sterk variëren per organisatie:
Is de job van communicatiemanager op jouw lijf geschreven? Dan zijn deze werkgevers op zoek naar jou!
Een diploma in communicatie, marketing, public relations of een gerelateerd vakgebied is vaak vereist. In België bieden verschillende universiteiten en hogescholen opleidingen aan op het gebied van communicatie, zoals de bachelor Communicatiewetenschappen aan de KU Leuven of de masteropleiding Communicatiemanagement aan de Arteveldehogeschool in Gent.
De meeste communicatiemanagers beginnen hun carrière als communicatiemedewerker of communicatie-assistent, en doen aldus ervaring op in verwante velden zoals public relations, marketing of journalistiek.
Geleidelijk aan groeien ze zo door tot een leidinggevende positie en ontwikkelen ze zich tot communicatiemanager, met ervaring in de verschillende aspecten van communicatie.
Volgens recente gegevens verdient een communicatiemanager in België gemiddeld tussen de 3.500 euro en 5.500 euro bruto per maand, afhankelijk van ervaring en verantwoordelijkheden.
Het maandloon van meer gespecialiseerde communicatiemanagers kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, waaronder ervaringsniveau, bedrijfsgrootte, geografische locatie en/of de specifieke eisen van de functie. Je kan er echter van uit gaan dat zij iets meer verdienen.
Zo bedraagt het salaris van een communicatiemanager gespecialiseerd in digitale communicatie eerder tussen 4.000 euro en 6.000 euro bruto per maand, terwijl een crisiscommunicatiemanager makkelijk tot 6.500 euro op zijn loonbrief zal zien staan.
Ook voor communicatiemanagers maken extralegale voordelen het totale loonpakket compleet. De meest voorkomende zijn: een bedrijfswagen met tankkaart of laadpas, maaltijdcheques, een groepsverzekering – inclusief pensioenopbouw – en een hospitalisatieverzekering.
Flexibele werkuren en de mogelijkheid tot thuiswerk kunnen bovendien een waardevol voordeel zijn voor communicatiemanagers, vooral omdat het hen in staat stelt een betere balans te vinden tussen werk en privéleven. Een laptop en smartphone zijn daarbij onmisbaar.
Vaak genieten communicatiemanagers ten slotte van een bonusregeling – dit kan variëren van jaarlijkse prestatiebonussen tot projectgerelateerde bonussen – en een opleidingsbudget, waarmee ze zich kunnen blijven ontwikkelen en specialiseren in hun vakgebied.
Vergelijk jouw loon:Verdien jij zoals het hoort?
In de snel evoluerende wereld van digitale technologieën en online communicatie speelt de digital marketeer een cruciale rol.
Marketing manager geven het succes van een bedrijf mee vorm. Hun verantwoordelijkheden, mogelijke opleidingstrajecten, benodigde ...
Voor een overtuigende en aantrekkelijke tekst, bedoeld voor verschillende doeleinden en/of media, kan je bij een copywriter ...
Een marketingassistent(e) biedt een belangrijke administratieve en organisatorische ondersteuning binnen een marketingteam.
Een (m/v) pijpfitter is gespecialiseerd in het installeren, monteren en onderhouden van pijpleidingen die vloeistoffen of gassen ...
Als je een passie hebt voor het creëren, ontwikkelen en vermarkten van producten, dan zou een carrière als productmanager wel eens ...
Een databeheerder staat in voor het verzamelen, structureren, beveiligen en analyseren van data. Hieronder belichten we wat dat ...
Een journalist is de spil in het verspreiden van nieuws en verhalen. Van onderzoeksjournalistiek tot verslaggeving op locatie, ...