Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

AI levert 4,75 u/week tijdswinst op, aan vooral... oudere werknemers

Word (als vrouw) meer gehoord op je werk: 6 tips

Vrouw laat van zich horen
Het is een torenhoog cliché dat vrouwen veel praten, want op de werkvloer houden ze juist veel vaker hun mond dan mannen. Uit angst om niet serieus genomen te worden. Wil jij meer gehoord worden op je werk? Lees dan zeker onderstaande tips.

Dat vrouwen veel vaker bang zijn dat ze niet serieus genomen worden op het werk, is niet zo gek. Minder dan een eeuw geleden zat de vrouw nog aan de haard, terwijl het de mannen waren die de kantoren bevolkten. In de ‘moderne’ Verenigde Staten duurde het zelfs tot 1964 om arbeidsdiscriminatie op basis van onder meer geslacht en ras te verbieden.

Maar de vooroordelen over vrouwen, en minderheden in het algemeen, zitten zo ingebakken in onze werkcultuur, dat vrouwen nog steeds het gevoel hebben dat ze niet kunnen opboksen tegen al dat mannelijk geweld. Hoog tijd om al die vrouwelijke stemmen te laten horen, dus.

Lees ook: Vrouwen en mannen gelijk op de arbeidsmarkt?

1. Laat los

Een vrouw wil niets liever dan dat haar collega’s haar aardig vinden. Maar als je opkomt voor je mening, hebben ze al snel het gevoel dat dat niet zo is. En daarom zwijgen ze maar gewoon. Zo raak je natuurlijk niet verder in je carrière en is respect ver te zoeken.

2. Een goede voorbereiding

Als je iets te zeggen hebt, oefen dan even op voorhand. Zoek naar de juiste woorden en denk na over hoe je je boodschap wilt overbrengen. Zo krijg je het vertrouwen om daadwerkelijk op te komen voor je mening of je idee. Verwacht je tegenwerk? Denk dan na over wat de mogelijke bezwaren kunnen zijn zodat je klaar staat om te reageren.

3. Het juiste taalgebruik

Draai niet rond de pot en gebruik heel duidelijke taal. Zeg niet 'ik denk' of 'ik vrees' maar maak onmiddellijk je punt. Het is een reflex om moeilijke boodschappen wat te verbloemen om zeker niemand te kwetsen, maar het laat je ook een stuk minder zelfzeker klinken. Wees dus gewoon kort en bondig!

4. Denk aan je houding

Negentig procent van wat gehoord wordt, gaat niet om wat je zegt maar om hoe je het zegt. Dan gaat het om oogcontact, gebaren, de toon, de snelheid, … Zeg je iets met een zachte stem en op een onzekere toon, dan lijkt het alsof je toestemming vraagt om gehoord te worden. Een tip: oefen op voorhand en neem je monoloog even op. Zo hoor je met eigen oren of je boodschap wel krachtig genoeg overkomt.

5. Zoek bondgenoten

Heb je een collega die áltijd gehoord wordt en met wie je graag je ideeën deelt? Neem dan de tijd om hem of haar beter te leren kennen. Mocht het dan ooit eens mislopen, is de kans groter dat die collega je steunt.

Extra... Hoe het machtsspel op kantoor winnen?

6. Krik je zelfvertrouwen op

Niet alleen op het werk. Volg een assertiviteitstraining in groep, of ga langs bij een gedragscoach voor één-op-éénsessies om je communicatieve vaardigheden wat bij te schaven. Maar vergeet niet: het is een proces. Vertrouwen komt niet van de ene op de andere dag.

Ontdek: 5 tips om zelfzeker over te komen op de werkvloer

Nog belangrijk: het zijn zeker niet alleen vrouwen die niet altijd gehoord worden. Er zijn ook mannen die tijdens een vergadering liever de kat uit de boom kijken, of niet durven ingaan tegen hun machocollega’s. Ook zij kunnen hun zelfvertrouwen opkrikken. Oefenen, oefenen, oefenen; dat is de boodschap.

(dt/em) - Bron: The Muse

8 april 2021
Anderen bekeken ook