Wat vinden Gen Z en millennials belangrijk op het werk?
Over de integratie van millennials en Gen Z’ers op de arbeidsmarkt is al heel wat inkt gevloeid. Maar hoe zit het nu écht?
De eerste Gen Z’ers studeerden enkele jaren geleden al af. Langzaamaan stromen er dus steeds meer mensen van deze generatie – die ongeveer tussen 1997 en 2012 geboren werden – het bedrijfsleven binnen. Hoe doen ze het tot nu toe? Natuurlijk kunnen we niet iedereen over één kam scheren, maar er zijn wel een aantal opvallende tendensen in het nieuws.
Gen Z maakte vlak voor en tijdens de corona-uitbraak zijn entree op de werkvloer. Doordat ze meteen de wereld van hybride werk leerden kennen, kregen ze niet de kans om op de hoogte te raken van de sociale conventies op kantoor. Dat maakt dat ze minder getraind zijn in het aanvoelen van de juiste omgangsvorm.
Onbewust pikken we allemaal signalen op tijdens ons werk in groepen – welk gedrag oké is of niet, hoe we efficiënt en sociaal samenwerken en hoe we moeten netwerken. Die ongeschreven regels, en nog vele andere details, bepalen niet alleen hoe jij je als werknemer voelt, maar ook hoe je wordt gezien door je teamleden.
Etiquette doet ertoe, zelfs vandaag nog. Bij het werk op kantoor kan corrigeren subtiel zijn. We tikken elkaar even aan of bespreken snel iets bij de koffieautomaat. Gen Z heeft daar dus een minder vlotte start in gemaakt.
Gen Z op de werkvloer: waarin verschillen zij?
Verdergaand op bovenstaand onderwerp is de nood aan duidelijkheid. Door de toename van digitale communicatie en virtuele samenkomsten krijgen Gen Z’ers lang niet altijd de juiste toon mee. En de conventies rond een bepaalde taak of event zijn ook complex. Mag je zomaar initiatief nemen? Mag je zelf een meeting opzetten? Moet je elke keer bij dezelfde persoon je vragen neerleggen of kan dat ook bij iemand anders?
Wat iemand in een fysieke kantooromgeving normaal maar een paar dagen kost om te leren, kan een Gen Z’er in een overwegend digitale omgeving maanden kosten. Zeker als niemand deze persoon bij de hand neemt en een tijdje begeleidt. Dat gebrek aan heldere communicatie creëert onzekerheid.
Gen X + Gen Y + Gen Z: samen sterk!
En zo komen we aan bij de hevige twijfels die Gen Z kunnen plagen. Hoe gedraag je jezelf op de juiste manier? Wat wordt er van je verwacht en in hoeverre mag je jezelf zijn? Het is lastig om de balans te vinden tussen overijverig zijn en het rustig aan doen. Je wilt opvallen vanwege je harde werk en tegelijkertijd vooral níet opvallen.
Veel vragen stellen uit interesse, maar tegelijkertijd niet overkomen alsof je niks weet. Een positieve werkcultuur met toffe mensen om je heen is daarom heel belangrijk.
Lees ook: Wat vinden Gen Z en millennials belangrijk op het werk?
Jonge mensen kunnen heel goede leiders zijn, dus onderschat Gen Z niet. Voor veel mensen geldt nog steeds dat als ze langzaamaan meer verantwoordelijkheid krijgen, ze die rol ook serieus nemen.
We mogen echter niet vergeten dat Gen Z’ers, mede door de minder autoritaire aanpak van hun opvoeders, mogelijk weinig kaas hebben gegeten van leiderschap. Alles hangt af van de ervaringen die ze eerder hebben opgedaan. Het is een kwaliteit die zal verschillen van persoon tot persoon.
Gen Z: weinig werken, veel verdienen?
(ZINNIG) - Bron: BBC
10 mei 2023Over de integratie van millennials en Gen Z’ers op de arbeidsmarkt is al heel wat inkt gevloeid. Maar hoe zit het nu écht?
Zet 5 (of 10, 20 …) Gen X’ers samen met evenveel Gen Y’ers én Gen Z’ers en je bent goed op weg naar succes. Want met alleen maar ‘oude rotten’ of digital natives zal dat niet lukken...
Het is belangrijk voor de groepsdynamiek dat je het kunt vinden met de meeste collega’s. Welke types zijn er op de werkvloer? En hoe ga je daar het best mee om?
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?
Veel bedrijven focussen op het aanwerven van medewerkers. Maar soms zijn die kort na hun start weer weg. Hoe moeten bedrijven jonge starters aan boord houden?
Generatie Z, Gen Z of Zoomers. Het zijn de opvolgers van de millennials. En zoals bij elke generatie brengt ook deze nieuwe trends met zich mee...
Steeds meer jongeren tussen 15 en 24 jaar zijn actief op de arbeidsmarkt of volgen een opleiding. Dat blijkt uit de veelbelovende cijfers van Statbel.
Korte rokjes, uitgesneden jurken, een doorzichtig topje onder een blazer. Dat is de nieuwe kantoormode in de VS. Durf jij in sexy kleding naar het werk gaan?
‘Jongeren weten niet meer hoe ze moeten werken’. Die gedachte is wel héél kort door de bocht. Weten jongeren tegenwoordig goed wat ze willen?