Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1068

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Wees nooit (te) dankbaar voor een job

Niet te dankbaar zijn
2020 heeft onmiskenbaar grote schade aangericht aan de werkende wereld. Het aantal verloren arbeidsuren en dito inkomsten wereldwijd komen overeen met 255 miljoen voltijds banen. Iedereen die zijn job wist te houden moet dus dankbaar zijn? Zeker. Mag je ook nog kritisch zijn over je werkgever? Absoluut. Bovenstaande vragen zijn niet tegenstrijdig …

We houden ons vaak voor om niet te klagen en te waarderen wat we hebben. Door die ‘dwang’ naar dankbaarheid proberen we negatieve emoties te vermijden. Maar vergis je niet, ze blijven sluimeren. Dat is de duistere kant van dankbaarheid: je bent bereid om een situatie te verdragen die je eigenlijk ongelukkig maakt.

Verenigde Staten versus Verenigd Koninkrijk

Dat komt zeker voor in de individualistische cultuur van de Verenigde Staten waar werknemers de kleinste gunsten als een enorme zegen beschouwen. Terwijl in het Verenigd Koninkrijk de leuze geldt: ‘Een eerlijk dagloon voor een eerlijke dag werk.’ Een job moet met andere woorden een rechtvaardige ruil zijn.

Het werkgeversvoordeel

Misplaatste dankbaarheid is ook een valkuil. Het kan leiden tot ‘negatief gedrag’ door werkgevers omdat ze weten dat hun werknemers niet zullen klagen of vertrekken vanwege zorgen over een tekort aan banen. De gevolgen van COVID-19 zijn dus het ideale excuus om werknemers minder te betalen of om minder medewerkers meer werk te laten verrichten. Als mensen dankbaar zijn voor het hebben van een baan, kan dat hen ervan weerhouden om op te komen voor hun rechten.

Lees ook: Corona heeft impact op je loon

It takes two to tango

Dankbaarheid moet altijd van twee kanten komen. Werkgevers moeten dankbaar zijn voor werknemers die meer uren dan normaal werken om het noodlijdend bedrijf overeind te houden, die hun huis hebben verbouwd tot een werkplek en wiens ‘aan-knop’ vroeger in- en later uitschakelt dan op kantoor. Werknemers moeten dankbaar zijn voor hun baas die hen niet liet vallen toen de winst daalde.

Extra: 8 manieren om ‘dank je’ te zeggen

Omarm de grijze zone

En dan is er ook nog de grijze zone. Die ligt tussen oprecht dankbaar zijn voor je baan en terechte klachten hebben over diezelfde job. Het is oké om deze twee emoties te hebben. Die grijze zone is de ideale plek om je dankbaarheid kritisch te onderzoeken. Dankbaar zijn is alleen gepast als je baas of werkgever echt altruïstisch handelt. Dat kun je bepalen met drie vragen:

  1. Doen ze het voor mij?
  2. Is het waardevol voor mij?
  3. Is het duur voor hen?

Als je deze vragen beantwoordt, wordt de lijst met dankbare zaken misschien korter. Tegelijk heb je meer kans om de krachtige voordelen van het werk te voelen. Als je werkgever écht je dank verdient, zul je wellicht meer tevreden zijn in je werk. Is dat niet het geval, dan sta je in een betere positie om uit te zoeken waarom, en om iets te veranderen aan de situatie.

Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!

(dt/em) - Bron: BBC

9 juli 2021
Anderen bekeken ook