Hoe is de Belg op de werkvloer?
Belgen zijn anders dan Nederlanders en Duitsers, ook op de werkvloer. Zo zijn we meer gehecht aan hiërarchie. Maar tegelijk doen we graag ons ding.
We houden ons vaak voor om niet te klagen en te waarderen wat we hebben. Door die ‘dwang’ naar dankbaarheid proberen we negatieve emoties te vermijden. Maar vergis je niet, ze blijven sluimeren. Dat is de duistere kant van dankbaarheid: je bent bereid om een situatie te verdragen die je eigenlijk ongelukkig maakt.
Dat komt zeker voor in de individualistische cultuur van de Verenigde Staten waar werknemers de kleinste gunsten als een enorme zegen beschouwen. Terwijl in het Verenigd Koninkrijk de leuze geldt: ‘Een eerlijk dagloon voor een eerlijke dag werk.’ Een job moet met andere woorden een rechtvaardige ruil zijn.
Misplaatste dankbaarheid is ook een valkuil. Het kan leiden tot ‘negatief gedrag’ door werkgevers omdat ze weten dat hun werknemers niet zullen klagen of vertrekken vanwege zorgen over een tekort aan banen. De gevolgen van COVID-19 zijn dus het ideale excuus om werknemers minder te betalen of om minder medewerkers meer werk te laten verrichten. Als mensen dankbaar zijn voor het hebben van een baan, kan dat hen ervan weerhouden om op te komen voor hun rechten.
Lees ook: Corona heeft impact op je loon
Dankbaarheid moet altijd van twee kanten komen. Werkgevers moeten dankbaar zijn voor werknemers die meer uren dan normaal werken om het noodlijdend bedrijf overeind te houden, die hun huis hebben verbouwd tot een werkplek en wiens ‘aan-knop’ vroeger in- en later uitschakelt dan op kantoor. Werknemers moeten dankbaar zijn voor hun baas die hen niet liet vallen toen de winst daalde.
Extra: 8 manieren om ‘dank je’ te zeggen
En dan is er ook nog de grijze zone. Die ligt tussen oprecht dankbaar zijn voor je baan en terechte klachten hebben over diezelfde job. Het is oké om deze twee emoties te hebben. Die grijze zone is de ideale plek om je dankbaarheid kritisch te onderzoeken. Dankbaar zijn is alleen gepast als je baas of werkgever echt altruïstisch handelt. Dat kun je bepalen met drie vragen:
Als je deze vragen beantwoordt, wordt de lijst met dankbare zaken misschien korter. Tegelijk heb je meer kans om de krachtige voordelen van het werk te voelen. Als je werkgever écht je dank verdient, zul je wellicht meer tevreden zijn in je werk. Is dat niet het geval, dan sta je in een betere positie om uit te zoeken waarom, en om iets te veranderen aan de situatie.
Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!
(dt/em) - Bron: BBC
9 juli 2021Belgen zijn anders dan Nederlanders en Duitsers, ook op de werkvloer. Zo zijn we meer gehecht aan hiërarchie. Maar tegelijk doen we graag ons ding.
Het leven is te kort om vast te houden aan een job die je niet gelukkig maakt. Om de job te ontdekken die jou helemaal ligt, staan deze bouwstenen centraal.
Nooit eerder was de afstand tussen collega’s zo groot. Letterlijk dan toch, want ondanks al dat telewerk voelen we ons meer thuis op het werk.
2020 was een jaar vol aanpassingen. In 2021 lijken we daar op de werkvloer de vruchten van te plukken...
Thuiswerken kan het risico versterken dat werknemers minder inspraak krijgen in beslissingen. AMS onderzoekt het fenomeen...
Geld verdienen is één ding, maar ben je ook tevreden over je loon? En waarschijnlijk nog belangrijker: met je professionele leven in het algemeen?
Ruim één op de vijf werknemers krijgt minder complimenten over de werkprestaties in vergelijking met voor de coronacrisis. De oorzaak?
Zit jouw carrière nog op het juiste spoor of is het tijd voor een professionele switch? Deze 10 signalen wijzen erop dat het tijd is voor verandering!
Zowel lonen, aangeboden extralegale voordelen als vakantiedagen zitten in de lift voor de werkende Belg. Alleen stijgt niet iedereen in gelijke mate...