Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 929

Volgende
Volgend artikel:

Last van een midcarrièrecrisis? Zo ga je ermee om...

Wat je van Prince kan leren over charisma

Prince charisma
Charisma betekent dat mensen aandacht voor je hebben. Een vaardigheid waar velen graag over beschikken, ook in hun werk. Maar hoe krijg je charisma?

Rond charisma hangen enkele tegenstellingen. De eerste paradox van charisma is dat pogingen om charismatisch te zijn in de praktijk averechts werken, schrijft Zoe Chance, professor aan de Yale School of Management, in haar boek ‘Invloed is je superkracht’.

Je wordt niet meteen charismatisch door het veel over jezelf te hebben of de hele tijd in de ik-vorm te praten. “Mensen die proberen aandacht te trekken, zijn vooral irritant”, oppert ze.

TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?

Zelf aandacht schenken

Dat is meteen de andere paradox: je trekt de aandacht van anderen door hen jouw aandacht te schenken. “Over charismatische mensen wordt vaak gezegd dat ze je het gevoel geven dat je op dat moment de belangrijkste persoon op aarde bent”, stelt Zoe Chance en ze haalt als voorbeeld popster Prince aan, die zichzelf jarenlang had aangeleerd om zich als geen andere artiest te focussen op zijn publiek.

“Charisma is namelijk niet iets wat je bent, maar wat je doet. Wat betekent dat je er controle over hebt.”

Lees ook: Vijf carrièrelessen van Ed Sheeran

Individuele connectie

“Toen ik eindelijk voor de eerste keer naar een optreden van Prince ging kijken”, zo vertelt Zoe Chance in haar boek, “had ik het gevoel dat hij recht in mijn ogen keek toen hij op het podium verscheen. Waarna hij de openingszin van zijn eerste nummer zong: ‘Before we get started are we all alone’."

"Toen ik tegen mijn vriendin zei dat ik dacht dat ik ging flauwvallen, zakte de vrouw aan de andere kant van me bewusteloos tegen de grond. Ik hoorde van de ambulancemedewerkers, die haar toen meenamen, dat dat flauwvallen vaak gebeurde bij concerten van Prince. Tegen zoveel charisma was niet iedereen opgewassen.”

Haar ervaring sluit ook aan bij de derde paradox van charisma. “Om contact te leggen met een grote groep mensen, moet je contact leggen met één van hen. “Ik weet niet of Prince, toen hij oogcontact maakte, echt gefocust was op mij of op die vrouw die flauwviel. Dat maakte niet uit. De individuele connectie was zo sterk dat we allemaal gebiologeerd toekeken.”

Lichaamstaal: 10 tips van kop tot teen

(William Visterin)

9 september 2022
Anderen bekeken ook