Go for happy
Vorige

1 van 720

Volgende
Volgend artikel:

Wat is het grootste taboe op de werkvloer?

Wat is het grootste taboe op de werkvloer?

Overwerk_Beeldtaboe
Er bestaan zeker nog taboes op je werk en onder collega’s. Loon is daar een van. Al zijn er waarschijnlijk nog grotere taboes, zoals de drie M’s.

De meeste collega’s weten van elkaar hoeveel ze verdienen. Zes op de tien om precies te zijn. Dat blijkt uit onderzoek bij 2.700 werknemers van HR-expert Acerta Consult. Steeds meer bedrijven communiceren openlijk over verloning. Het taboe om over loon te spreken, blijkt wel nog iets groter in Vlaanderen dan in de rest van het land.

Gelukkig met wat je verdient?

Drie M’s

Ook onderwerpen zoals mentale gezondheid en familiale problemen zijn nog een taboe op de werkvloer. Maar het grootste taboe is misschien nog wel het taboe rond de zogenaamde drie M's op het werk: menstruatie, moederschap en menopauze. 65 procent van de vrouwelijke werknemers ervaart hierover een taboe op het werk, blijkt uit recent onderzoek van Antwerp Management School (AMS) in samenwerking met SD Worx bij 1.700 respondenten.

“Getuigenissen onthullen dat vrouwen de topics menstruatie, moederschap en menopauze liever vermijden uit angst om in een slachtofferrol te belanden of gestigmatiseerd te worden”, stelt professor Peggy De Prins van AMS.

Wel of geen kinderen hebben voelt, volgens de respondenten van het AMS-onderzoek, aan als een taboe. “Voorts benadrukten moeders die deelnamen aan het onderzoek de voortdurende uitdaging om een goede balans te vinden tussen werk en gezin”, stelt De Prins. Ze vult aan dat vrouwen vooral het ‘lacherige sfeertje’ rondom menopauze vervelend vinden. “Vaak merken ze dat collega's het niet serieus nemen en dat er onvoldoende informatie of beleid over bestaat.”

Lees op jobat.be/gfh hoe bedrijven het (beter) kunnen aanpakken

Hoe doorbreken we het taboe rond de drie M’s?

Professor De Prins geeft tips en voorbeelden van wat wel en niet te doen:

  • Door subtiele maatregelen kunnen vrouwen zich comfortabeler voelen op de werkvloer. “Denk aan aangepaste werkkleding, met bijvoorbeeld donkerkleurige in plaats van witte broeken voor verpleegkundigen, of werkplekken waar werknemers zelf de temperatuur kunnen regelen”, zo stelt ze.

  • Ze wijst ook op formele HR-beleidsmaatregelen zoals flexibele arbeidstijden, hybride werken en hoge jobautonomie. “Ook die kunnen bijdragen aan een vrouwvriendelijke werkvloer. Via bestaande gesprekshandleidingen voor directe leidinggevenden kan de dialoog over de drie M’s gefaciliteerd worden.”

  • Sommige bedrijven nemen al maatregelen. “Speelgoedfabrikant Lego sensibiliseert met een uitgebreide bewustwordingscampagne rond de menopauze als onderdeel van zijn bredere aanpak en visie rond diversiteit en inclusie.”
Menopauze op de werkvloer: hoe ga je ermee om?

Bron: Go for happy Magazine

21 juni 2024
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook