Schaker doet ook makkelijk goede zetten op het werk
Heb je een job waar strategisch inzicht, logica en slim vooruitplannen vereist zijn? Dan zou je profiteren van regelmatig een potje te schaken...
Eenmaal, andermaal… een beslissing nemen is niet altijd een garantie op een goede uitkomst. In sommige gevallen blijkt achteraf zelfs dat je beter een andere keuze had gemaakt of het anders had moeten aanpakken. Toch hoeft het niet altijd zover te komen: door de oorzaken van foutieve beslissingen onder ogen te zien en aan te pakken, kun je ervoor zorgen dat je in de toekomst minder verkeerde beslissingen neemt!
Met de juiste hoeveelheid informatie kun je alle opties grondig afwegen en goed doordacht de beste beslissing nemen.
TIP: Vragen staat vrij, je kunt beter te veel vragen stellen dan te weinig. Zorg dat je zo goed mogelijk geïnformeerd bent en vraag desnoods raad aan mensen met ervaring.
Om de juiste keuze te maken, moet je je grondig voorbereiden en vooral goed focussen op alle mogelijke gevolgen van je beslissing.
TIP: Stop met multitasken en focus. Zonder je desnoods even af en maak je beslissing.
Multitasking: 6 noodzakelijke weetjes
Gevoelens en emoties kunnen je in de richting van een foute beslissing duwen.
TIP: Probeer het rationeel en vanop een afstand te bekijken.
Ontdek: 6 lessen rond emoties op het werk
Wie beroepshalve veel beslissingen moet nemen, kan na verloop van tijd last krijgen van beslissingsmoeheid. Door die mentale vermoeidheid kun je dan een foute beslissing nemen.
TIP: Hak de knoop door op een moment waarop je energieniveau het hoogst is (bv. ’s ochtends als je een ochtendmens bent).
Vaak hebben mensen de neiging om een positieve uitkomst te overschatten en de kans op een negatieve uitkomst te onderschatten: het zogenaamde optimistisch vooroordeel of de optimisme-bias.
TIP: Bekijk alle mogelijke gevolgen met een open vizier en een nuchtere blik.
Lees ook: 12 denkfouten die rationele beslissingen verhinderen
Hoewel je voor een zakelijke beslissing niet altijd kunt vergelijken, toetsen we onbewust toch de mogelijke gevolgen van onze beslissing af met die van een gelijkaardige situatie.
TIP: Vertrouw meer op doordachte logica en inzichten dan op een snelle vergelijking en een vaag buikgevoel.
Om snel een beslissing te nemen, vertrouwen onze hersenen vaak op een aantal cognitieve snelkoppelingen (de zogenaamde heuristieken), zoals de verankeringsbias. Hierbij vertrouw je het meest op het allereerste stuk informatie die je ontvangt om je mening te vormen. Je verdere besluitvorming wordt dan “verankerd” aan dat stukje informatie en kan je uiteindelijke beslissing bepalen.
TIP: Sta open voor feedback en wees dankbaar voor kritiek. Het zal je beslissing alleen maar beter maken.
Extra: Krijg jij positieve feedback?
(fd)
8 oktober 2021Heb je een job waar strategisch inzicht, logica en slim vooruitplannen vereist zijn? Dan zou je profiteren van regelmatig een potje te schaken...
Pogingen om knopen door te hakken resulteren meestal in nieuwe discussies. Maar in feite hoeft een vergadering helemaal niet chaotisch te zijn.
Heb je net een fout begaan op het werk? Of voel je je regelmatig minder scherpzinnig of slim dan je collega’s? Je bent niet de enige!
Je baas staat op het punt een drastische beslissing te nemen, maar je voelt meteen dat de gevolgen dramatisch zullen zijn. Herkenbaar? Dat is je buikgevoel...
Om een professionele beslissing te nemen, volg je niet alleen je intuïtie maar ook je verstand. Toch moeten we er niet van uitgaan dat ons verstand perfect is…
Er bestaat positieve feedback, negatieve of een combi ervan. Deze laatste krijgen werkenden het meest, zo blijkt uit onderzoek van Jobat en de KU Leuven.
Je gedachten bepalen voor een groot stuk je geluksgevoel, thuis en op het werk. Ziehier 5 positieve gedachten om je werkleven makkelijker te maken...
Voel je je concentratie wegebben? Zelfs een energiedrank kan je deze keer niet meer redden. Maar wat dan nog wel? Probeer eens de micro-pauze-techniek.
Hoewel we tegenwoordig meer in kortere tijd willen doen, is het net beter om te monotasken en je te focussen op één taak per keer.