Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 939

Volgende
Volgend artikel:

Jezelf zijn op het werk: waarom en hoe?

Waarom 'nee' zeggen tegen je baas zo moeilijk is

Moeilijk nee zeggen
Een gezonde portie inzet, initiatief en enthousiasme kunnen goed zijn voor je professionele carrière. Toch hoef je niet altijd gewillig en zonder tegenspraak “ja” te zeggen tegen je baas. Met “nee” kun je soms meer bereiken!

Denk eens aan jezelf

Ben jij die flexibele collega die altijd extra taken toebedeeld krijgt door z’n baas of wordt jouw to-dolijst ook altijd ongevraagd aangevuld door je collegiale collega’s? Ben jij die Chinese vrijwilliger die altijd last-minute overuren mag maken omdat iedereen ervan uitgaat dat jij dat ook echt wil? Soms kan het goed zijn om eens aan jezelf te denken en “nee” te zeggen, al is dat niet altijd makkelijk want …

1. Je wil niet zwak overkomen

Door “nee” te zeggen, kan het overkomen alsof je je werk niet (meer) aankan en zo de zwakste schakel in het goed geolied team bent. Met een veilige “ja” stel je al op voorhand niemand teleur en vermijd je vervelende vragen, mogelijk geroddel en eventuele discussies.

2. Je kunt moeilijk je grenzen stellen

Je hebt het moeilijk om duidelijk te maken dat de extra workload net iets te hoog is voor jou of dat een bepaalde taak je echt niet ligt.

Ontdek: Hoe leer jij je grenzen stellen op de werkvloer?

3. Je bent bang om je job te verliezen

Een “nee” staat in jouw ogen gelijk met een kruis over je verdere carrièremogelijkheden of zelfs met een ontslag.

Extra: Hoe je ‘nee’ tegen je baas als ‘ja’ doet klinken

“Nee” is niet “nee”-gatief maar positief!

Toch is het belangrijk om in bepaalde omstandigheden niet over je heen te laten lopen en “nee” te durven zeggen tegen je baas of collega’s. Dit maakt van jou een zelfverzekerde werknemer die zijn eigenwaarde kent en die van zichzelf weet dat hij of zij voor een bepaalde taak niet de juiste persoon op de juiste plaats is.

Ook kan een teveel aan extra workload ervoor zorgen dat je op termijn gestresseerd en gedemotiveerd geraakt, met een burn-out als mogelijk gevolg. Dit kan dan weer op zijn beurt leiden tot gestresseerde collega’s die noodgedwongen jouw taken moeten overnemen … Een scenario dat voor geen enkele partij een win-winsituatie is. Kortom, wie oprecht betrokken is bij zijn bedrijf durft op tijd en stond “nee” zeggen!

CHECK: Je krijgt meer ‘ja’ als je ‘nee’ kan zeggen

5 manieren om “nee” te zeggen

  1. Heb je het toch moeilijk om “nee” te zeggen, zeg dan “natuurlijk, maar nu niet”. Zo geef je eerlijk aan dat het nu niet past in jouw werkplanning.
  2. Draai niet rond de pot maar kom meteen ter zake: reageer kordaat maar vriendelijk met een “nee” en leg kort uit waarom. Toon begrip wanneer iemand blijft aandringen maar houd vast aan je beslissing.
  3. Heb je tijd nodig om erover na te denken? Vraag dan wat bedenktijd.
  4. Kijk de persoon recht in de ogen als je “nee” zegt: dit komt zelfverzekerd over en versterkt je argumenten.
  5. Is een “nee” écht not done? Zoek dan een oplossing die voor beide partijen goed is: moet je bv. alsnog op zaterdag werken, vraag dan een vrije dag ter compensatie. Voor wat hoort wat en een “nee” hebben ze, een “ja” kunnen ze krijgen.
Lees ook: Hoe zeg je ‘nee’ tegen je baas?

(fd)

2 november 2021
Anderen bekeken ook