In transport is de vrachtwagenchauffeur de moeder aller knelpunten, over alle regio’s heen. De grote vervangingsvraag door de vergrijzing zorgt voor een tekort. De chauffeursopleidingen in technische scholen, opleidingscentra en rijscholen kunnen maar tot zekere hoogte de nood lenigen. De chauffeurs moeten nu eenmaal beschikken over een rijbewijs (zoals een C- of CE-rijbewijs) en een medische keuring doorstaan.
Van alle vrachtwagenchauffeurs is met name de bestuurder trekker-oplegger doorgaans het grootste knelpuntberoep. Het imago, de hogere werk- en tijdsdruk, de verkeerscongestie en de vele controles: allemaal dragen ze eveneens bij tot het knelpunt van vrachtwagenchauffeur.
Toch zijn er veel mooie kanten aan het beroep, vindt Midas De Boel, rijinstructeur zwaar vervoer bij VDAB en voorheen zelf chauffeur. Hij omschreef vrachtwagenchauffeur recent - in een interview met Jobat - als ‘een van de mooiste jobs ter wereld’. “Het is afwisselend en je kan er een mooi loon mee verdienen. Je hebt veel vrijheid, want je kan deels je rijplanning zelf bepalen.”
Interesse in een job als vrachtwagenchauffeur? Bekijk het huidige vacatureaanbod op Jobat.be!
Een heftruckchauffeur stapelt en verplaatst goederen met behulp van een heftruck. In kleinere bedrijven wordt dit beroep vaak gecombineerd met magazijnmedewerker. Het is een job die je vaak in shifts uitvoert. Hierdoor is openbaar vervoer vaak niet evident voor werknemers van bedrijven die zich op industrieterreinen bevinden.
Een variant van de job is de reachtruckchauffeur. Dat zijn twee verschillende machines en vormen van bediening. Op zo’n compactere en wendbare reachtruck zit je als chauffeur namelijk eerder zijwaarts, terwijl de bestuurder op een heftruck een normale positie heeft. Doorgaans is er op de arbeidsmarkt meer vraag naar heftruckchauffeurs.
Lijkt een job als heftruckchauffeur jou wel iets? Bekijk dan zeker de volgende vacatures…
Een autobuschauffeur kan werken als chauffeur voor bijvoorbeeld lijndiensten (zoals De Lijn, MIVB of TEC), maar ook voor leerlingenvervoer voor scholen of vervoer van werknemers. Karakteristiek voor deze job zijn de doorgaans gesplitste diensten en al dan niet wisselende uurroosters, weekend- en avondwerk.
Buschauffeurs moeten onder meer een rijbewijs D hebben en er zijn niet zo veel werkzoekenden met dit rijbewijs. Voor deze chauffeurs is het sociale aspect ook van tel: doordat buschauffeurs rechtstreeks contact hebben met de reizigers, zijn klantvriendelijkheid en talenkennis van tel.
Gezocht: autobuschauffeurs
Ook deze leidinggevende functie is veelgezocht in transport, maar dit profiel zit op een andere manier aan de knoppen. Een logistiek verantwoordelijke – vaak een doorgroeifunctie binnen een bedrijf – coördineert namelijk de logistieke keten van een organisatie.
Kennis van en ervaring in logistiek zijn vereisten voor de job, net als organisatie- en leidinggevend talent. Je moet namelijk een (vaak multicultureel) team kunnen aansturen. In die zin is ook talenkennis (zoals Frans en Engels) van tel.
Ontdek: Deze bedrijven zijn op zoek naar een logistiek verantwoordelijke
Dit profiel zit nog iets dichter bij het transport zelf. Een dispatcher goederenvervoer organiseert en plant namelijk het (inter)nationale transport van verschillende goederen. Zijn of haar takenpakket omvat de keuze van de vervoersvormen, het beheer van het transportpark en de planning van de leveringen.
Ook voor deze job zijn ervaring, communicatievaardigheden, meertaligheid, flexibiliteit en stressbestendigheid van tel. Soms groeien chauffeurs door tot dispatcher, al is dat niet altijd mogelijk of vanzelfsprekend. De functie van dispatcher wordt ook alsmaar digitaler, waardoor analytisch vermogen steeds essentiëler is voor de uitoefening ervan.
Zin om aan de slag te gaan als dispatcher? Go for happy en solliciteer!
(William Visterin)
25 oktober 2024Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De magazijnier en de chauffeur zijn met ruime voorsprong de meest gevraagde functies in transport en logistiek. Al zijn er van deze jobs ook veel varianten.
Vooral de laatste twee jaar was logistiek best een hectische sector. Maar je bent er door de grote vraag wel behoorlijk zeker van je job én salaris!
Staan er vandaag zo'n 1.500 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, dan geven er minder dan 500 werkzoekenden aan dat ze geïnteresseerd zijn in de job...
Op basis van gegevens van Jobat en arbeidsbemiddelaar VDAB selecteren we de grootste knelpunten in transport en logistiek...
Met duizenden vacatures in Vlaanderen is vrachtwagenchauffeur een hardnekkig knelpuntberoep. We maakten een analyse van de job van chauffeur...
Er is een tekort aan chauffeurs die in magazijnen vorkheftrucks en reachtrucks besturen. Technologie en virtual reality kunnen helpen in hun opleiding.
76% van de supply chain- en logistieke bedrijven kampt met een tekort aan arbeidskrachten...
De elektrische wagen zet zijn opmars ook verder op de arbeidsmarkt. De gezochte profielen gaan van technici tot verkoopprofielen.
Van trucks met opleggers tot treinen, bussen en heftrucks: op de arbeidsmarkt is vandaag (bijna) elk type chauffeur erg gegeerd!