Hoe vind je een job in het buitenland?
Wonen en werken in het buitenland. Velen dromen ervan. De volgende organisaties zetten je op de goede weg!
Terwijl we vandaag meer dan ooit met mensen uit andere landen communiceren, beseffen we vaak amper de impact van cultuur op ons werk. In haar populaire boek ‘The Culture Map’, recent vertaald naar het Nederlands, somt INSEAD-hoogleraar Erin Meyer (als Amerikaanse zelf getrouwd met een Fransman) acht grote culturele verschillen op.
Amerikanen, Nederlanders, Australiërs en Duitsers houden hun communicatie vooral low-context oftewel nauwkeurig, eenvoudig en helder. Bij Japanners en Koreanen is dat niet zo: de boodschappen daar worden tussen de regels door uitgesproken en geïnterpreteerd.
De meest eerlijke en openhartige negatieve feedback komt doorgaans van de Nederlanders en Russen, terwijl Indonesiërs en Thailanders die eerder op een zachte en diplomatieke manier leveren. De Britten zitten inzake negatieve feedback tussen deze twee uitersten.
Hoe kleed je je argumenten in? Amerikanen zullen discussies op een praktische manier benaderen en beginnen met een feit of stelling. Terwijl Fransen of Italianen hun boodschap bij voorkeur ondersteunen met theoretische onderbouwing.
In Denemarken of Zweden is de directeur ‘one of the guys’, terwijl in Korea, India, Rusland en eigenlijk ook in Frankrijk de afstand tussen baas en ondergeschikte eerder groot is.
De Japanners of Zweden nemen hun beslissingen in groep via unanieme overeenstemming. In Nigeria en China worden de beslissingen doorgaans door één iemand genomen, meestal de baas.
In de VS, en eigenlijk ook bij ons, wordt vertrouwen opgebouwd via zakengerelateerde activiteiten. Lever je goed werk, dan word je vertrouwd. Anders is dat in India, Nigeria en Saoedi-Arabië. Daar bouwt men vertrouwen op in de privé-tijd: samen eten of ’s avonds wat gaan drinken.
In Israël, Frankrijk of Duitsland zijn onenigheid en discussie positief voor het team. In Thailand en Indonesië is openlijke confrontatie daarentegen ongepast.
Duitsers en Zwitsers doen bij een project één ding tegelijk. Terwijl de Kenianen en de Saoediërs zich met veel dingen tegelijk bezig houden. Daar is flexibiliteit belangrijker dan de organisatie.
(William Visterin)
Erin Meyer, The Culture Map, Business Contact, 2019, ISBN: 9789047012689, 312 pagina’s
12 september 2019Wonen en werken in het buitenland. Velen dromen ervan. De volgende organisaties zetten je op de goede weg!
Reis je de wereld rond voor je werk? In het digitale tijdperk is je smartphone je beste vriend. Deze tien apps mag je zeker niet missen.
We vroegen aan Sofie Hendrikx (40) uit Mogán (Gran Canaria) wat haar job inhoudt en hoeveel zij verdient ...
In boeken en in films worden ze voorgesteld als ware helden, maar wie zijn ze echt, wat verdienen ze en hoe ziert hun job er nu werkelijk uit? Alle geheimen over spionnen onthullen we hier.
Stel: je hebt eindelijk de job van je leven gevonden. Alleen bevindt je nieuwe werkplek zich in Nederland. Doe je het, of niet?
Volgens een onderzoek van BVN missen Vlamingen en Nederlanders die in het buitenland verblijven, hun nationale gerechten meer dan hun eigen familie …
Tom (29) verhuisde naar New York nadat hij was afgestudeerd aan de Media & Design Academie in Genk (nu Luca School of Arts). Hoeveel hij verdient?
Je boterhammen met choco, confituur of preparé even beu? Ga ten rade bij andere landen om je lunch een internationale twist te geven.
Lijkt een carrièreswitch in een andere sector voor jou een mission impossible? Met het juiste actieplan ligt die nieuwe toekomst helemaal voor je open...