Onnodige stress voorkomen: 6 tips
Sommige stresssituaties zijn onvermijdbaar, maar er is ook onnodige stress die soms zelfs meermaals per dag de kop opsteekt.
‘Sorry dat ik te laat ben’. Je hebt het ongetwijfeld zelf al een keer gezegd omdat je te laat vertrokken was of in de file stond. ‘Sorry dat ik je nu pas terugbel’, als je een collega die je net voor het weekend telefoneerde pas op dinsdag terugbelt. ‘Sorry, maar ik ben ziek en kan niet komen werken’, als je met veertig graden koorts in bed ligt en geen energie hebt om op te staan.
Maar hebben al die sorry’s nog wel een betekenis als we ze zo vaak zeggen? Volgens Harriet Lerner, een Amerikaanse psycholoog, niet. En als je in bijna elke zin ‘sorry’ zegt, loop je het risico dat een echte sorry – op een moment dat het écht relevant is – niet meer gehoord wordt.
De een zegt helemaal nooit sorry, de ander doet het te veel. Vooral vrouwen zijn goed in het excuseren. Waarom precies is niet duidelijk. Maar Lerner ziet wel vier redenen waarom we precies sorry zeggen:
De gouden regel als je je wilt excuseren is: doe het alleen als het echt is. Geen sorry zeggen is nog altijd beter dan een slechte sorry. Maar wat is dan een goede sorry? In het boek ‘Sorry hoor’ legt Lerner uit dat de beste sorry’s vrij kort zijn. Gewoon zeggen dat het je spijt, en dat is alles. Met een uitleg over het hoe en het waarom, maak je je sorry helemaal kapot.
De beste sorry’s…
Let wel: een goede sorry lijmt niet altijd alle brokken. Als je je partner bedrogen hebt, of een vriend(in) in de steek liet op een belangrijk moment, dan red je het niet met een simpele sorry. Het is een goed begin, maar je zal wellicht nog net iets meer moeite moeten doen om het vertrouwen terug te winnen.
(dt/em) - Bron: De Morgen
9 december 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Sommige stresssituaties zijn onvermijdbaar, maar er is ook onnodige stress die soms zelfs meermaals per dag de kop opsteekt.
We zijn vandaag zo overprikkeld dat ons brein niet anders kan dan afhaken. Het antwoord hierop? Mindfulness! Enkele praktische tips ...
Een goede professional moet vaak erg op zijn woorden letten. Er zijn een hoop zaken die je best niet tegen anderen of tegen jezelf zegt.
Iedereen maakt wel eens een fout, waardoor het nodig is om zich te excuseren. De beste manier is om dat in persoon te doen, maar wat als dat geen optie is?
Het lijkt wel alsof werkelijk iedereen in een helderblauw zwembad zit? Of toch op zijn minst in een hippe cocktailbar. En dat terwijl jij moet werken. Zucht!
Je baas komt geregeld op het laatste moment met extra taken op de proppen. Je durft geen “nee” zeggen en ergert je aan zijn onredelijke eisen. Herkenbaar?
Er wacht een lastig werkje, maar je doet liever andere zaken. Stress en frustratie zijn het resultaat. Maar stoppen met uitstellen is niet zo moeilijk ...
Het geheim van een goed gesprek? Luisteren. Maar naast goed kunnen luisteren bestaan er nog enkele andere nuttige regels voor een vlotte conversatie.
Je sollicitatiebrief schrijven kan een zware klus zijn. De verleiding om de hulp in te roepen van ChatGPT is groot. Maar maakt het je brief ook beter?