Ruzie met een collega? Zo los je het op
Je collega’s heb je meestal niet voor het uitkiezen. Toch brengen jullie samen veel tijd door. Meer dan 200 werkdagen per jaar, in een voltijds regime. Met collega Bruno pak je graag een pint na de werkuren en met collega Anne kan je onmogelijk door dezelfde deur. Ja, zelfs op de werkvloer durven de gemoederen hoog oplopen. Hoe reageer je best in een conflictsituatie met een collega?
Laat het niet escaleren
Je collega maakt smakkende geluiden tijdens het eten. Komt vaak te laat op het werk. Leeft geen enkele deadline na. Is onbeleefd en toont weinig respect. Verspreidt roddels over jou en andere collega’s.
Wat er ook schort, laat het niet te lang sudderen.
Door de situatie te negeren, blijft deze je net achtervolgen. Een conflict met een collega kan je volledige werkdag of -week verpesten en je heel wat stress bezorgen. Ergernissen, ruzies en ziekteverzuim zijn dan ook nauw met elkaar verbonden.
Conflict met een collega? Zo ga je te werk
Ga het gesprek aan
Blijf dus niet bij de pakken zitten. Het bijleggen van de ruzie begint wanneer één van jullie beide zegt: “Halt, er gaat iets mis. Kunnen we erover praten?”. Vraag wanneer het voor je collega past en benadruk dat het gesprek tot doel heeft een oplossing te bekomen die voor beide partijen gunstig is. Laat het gesprek doorgaan op een neutrale plaats, uit de buurt van mogelijke pottenkijkers en luistervinken.
Extra: Hoe omgaan met ergernissen op je werk?
Verplaats je in de ander
Een gesprek bestaat uit tweerichtingsverkeer. We zijn nogal geneigd te denken en handelen vanuit ons eigen perspectief en onze eigen “waarheid”. Maar je collega heeft waarschijnlijk een ander beeld over de zaak. Stel je hiervoor open. Door krampachtig bij je standpunt te blijven, komen jullie er niet uit. Daar heeft niemand baat bij.
Luisteren naar elkaar is de boodschap. De ander begrijpen staat niet gelijk aan hem of haar gelijk geven. Wie het bij het rechte eind heeft, maakt niet uit. Daar denken jullie namelijk anders over. Wél is het belangrijk dat jullie de oorzaak van de ruzie achterhalen. Pas dan kan er naar een oplossing toegewerkt worden.
Lees ook: Leer luisteren in 5 simpele stappen
Blijf eerlijk en beleefd
Denk - en spreek - in termen van feiten en laat je niet leiden door emoties. Gebruik, wanneer je je frustraties uit de doeken doet, de eerste persoon enkelvoud. Zeg: “Als ik die data niet op tijd krijg, kan ik het rapport onmogelijk afwerken”, in plaats van: “Je brengt me de cijfergegevens altijd te laat!”. Op die manier stel je een zekere werkattitude binnen een bepaalde context ter discussie. Zonder de persoon zelf aan te vallen.
Eens je je vinger kunt leggen op waar het fout loopt, heb je de grootste stap gezet. Bied je excuses aan als dat nodig zou zijn. We maken allemaal fouten. Schud de handen en zet de werkdag positief en professioneel verder.
CHECK: Volg jij de werketiquette op je werk?
Raken jullie er niet uit? Schakel een objectieve partij in
Levert het gesprek niets op? Doe dan zo snel mogelijk beroep op een andere collega of leidinggevende om de situatie te bespreken en om advies te vragen. Je kan je ook richten tot de vertrouwenspersoon van je bedrijf of tot een preventieadviseur. Wees wel transparant tegenover de tegenpartij en laat weten dat je om hulp gaat vragen. Zo lijkt het niet alsof je hem of haar gaat zwartmaken.
Wat je ook doet, beschouw het hele gebeuren als een leermoment. Neem achteraf de nodige tijd voor reflectie en leer uit het conflict met je collega. Zo kunnen toekomstige conflicten vermeden worden.
Hou je collega's te vriend: 5 tips!
(mr)