De aanhouder wint: 8 tips voor wanneer het even moeilijk gaat
8 dingen die je kunt doen om ondanks moeilijke momenten toch verder te blijven gaan.
Hieronder sommen we 5 tips op om problemen op het werk op te lossen...
Bepaalde problemen laten zich niet negeren, zoals een defect systeem dat werken onmogelijk maakt. Maar andere, zoals klachten van klanten, ontevredenheid bij het personeel, communicatiestoornissen … worden soms aan de kant geschoven, omdat het nu eenmaal tijd vraagt om een oplossing te bedenken. Steek je hoofd echter niet in het zand. Zeker als een probleem zich regelmatig voordoet, loont het de moeite om het op te lossen. Op die manier wordt het vlotter en aangenamer werken voor iedereen.
Het is relatief eenvoudig om problemen case by case op te lossen. Maar op lange termijn los je daar niets mee op. Onderzoek de oorzaken van problemen tot op het bot, en zoek naar een structurele en duurzame oplossing. Betrek hierbij alle betrokkenen, zodat je het probleem vanuit verschillende standpunten kan bekijken. Denk eraan, de meest evidente oplossing is niet altijd de beste.
Wanneer er iets fout loopt op het werk, proberen mensen zich vaak in te dekken. Ze ontkennen dat ze bij de fout of het probleem betrokken zijn. Of erger: ze schuiven de verantwoordelijkheid af op iemand anders. Hoewel het in bepaalde gevallen nodig is om de ‘schuldige’ aan te spreken, zeker als de fout zich vaker voordoet, is dit niet altijd heel productief. Belangrijker is om omstandigheden te creëren die de kans op fouten of problemen minimaliseren.
Heel wat problemen, zoals productiviteitsvermindering, communicatiestoornissen … doen zich in veel bedrijven voor. Het loont dan ook de moeite om na te gaan hoe deze problemen elders opgelost worden, zelfs buiten je sector. Bovendien sta je er niet alleen voor. Er zijn heel wat externe consultants, elk met hun eigen expertise, die je bedrijf grondig onder de loep nemen en oplossingen formuleren voor pertinente problemen. Een frisse blik kan heel wat doen.
Uiteraard moet de gekozen oplossing het probleem verhelpen. Maar ga ook na of de oplossing, een nieuwe werkwijze bijvoorbeeld, niet elders een nieuw probleem veroorzaakt. Evalueer of de oplossing werkbaar is voor de betrokkenen. Vergt ze niet te veel inspanning, te veel tijd? Doorstaat ze veranderende werkomstandigheden? Enkel door de oplossing te evalueren en bij te sturen waar nodig, zorg je dat het probleem zich in de toekomst niet meer voordoet.
(mr)
21 augustus 2019Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
8 dingen die je kunt doen om ondanks moeilijke momenten toch verder te blijven gaan.
Dankzij agility kan je ontzettend veel leren over constructief leidinggeven, wat dan weer leidt tot een sterk team vol werkgeluk. 3 tips!
Sommige bedrijven en collega’s houden werk en privé liever strikt gescheiden, maar dat is misschien niet de beste aanpak om ziekteverzuim tegen te gaan.
De 2 belangrijkste oorzaken van vaak voorkomende ergernissen op het werk zijn zonder twijfel … internetproblemen én het slecht functioneren van de mailbox.
Sommige zaken durven ons geluk op professioneel én persoonlijk vlak in de weg te staan. De volgende 10 dingen laat je in de toekomst dus beter achterwege.
Veel werknemers worden in een managementfunctie geduwd zonder enige voorbereiding. Dat er dan fouten worden gemaakt, is onvermijdelijk. De meest gemaakte?
Soms heb je gewoon een baaldag. Soms een baalweek. Wat het probleem ook is, het is normaal en menselijk. Deze 101 tips kunnen je erdoor sleuren.
Volstaan je schuiven, ringmappen en kleefbriefjes niet meer om je bureau overzichtelijk te houden? Er zijn een hoop ‘smart solutions’ om je te helpen.
Een eerste indruk is altijd belangrijk. Je kledingkeuze speelt een grote rol in de boodschap die je overbrengt. Hoe solliciteer je in stijl?