Het eerste wat ons opvalt bij de gesprekken met medewerkers van verschillende BMW-concessies: ze konden er allemaal vrij vlot aan de slag, ongeacht hun kennis en expertise op dat moment. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de opleidingscultuur. “De mensen van BMW kijken wat je kwalificaties en ervaringen zijn en stippelen in overleg met jou een traject uit op maat,” zo vertelt David (graduaat automechanica). “Iedereen krijgt de kans zich te ontplooien in functie van zijn persoonlijke interesses en mogelijkheden. Doorgroeimogelijkheden zijn het logische sluitstuk van die aanpak.” Wie vers van de schoolbanken komt of weinig ervaring heeft begint als Junior Technieker en kan vervolgens de stappen zetten naar Senior en Master technieker.
Filip (junior technieker) vult aan: “Je kunt ook zelf aangeven dat je een specifieke opleiding wil volgen. Denk aan omgaan met klanten, het werkproces bij garantiedossiers enz. BMW geeft trouwens zelf suggesties welke opleidingen voor medewerkers een meerwaarde kunnen betekenen.”
Sommige zaken leer je op de werkvloer, soms krijg je les via een virtual classroom, maar meestal ga je naar het BMW Training Center in Bornem. Dat is hypermodern. Je kan er alle recente en performante technologie ontdekken en leren gebruiken. “Het behoort wellicht tot de absolute top in zijn soort in de Benelux,” aldus Ronald, die er een deel van zijn opleiding tot master technieker afwerkte.
Mohammed beschouwt de onafgebroken technologische updates in het Center als een vorm van erkenning: “Het voelt goed dat mijn werkgever op die manier investeert in mij en mijn toekomst. Dan is het aan mij om de geboden kansen te grijpen. Misschien kan ik op die manier doorgroeien, net zoals mijn werkplaatsleider in deze concessie ook ooit begon als mechanieker.”
Diezelfde zin voor innovatie vind je terug in de concessies. De werkplaats bij BMW is een pareltje volgens Rene: “We beschikken onder meer over zeer geavanceerde diagnosesystemen. Als ik dat vergelijk met concessies van andere merken, zijn we hier echt verwend. Een premium merk hoort uit te blinken, maar bij BMW trekken ze dat door op elk niveau.”
Jens bevestigt: “Wat wij doen heeft een impact op de uitstraling van zowel de concessie als het merk. Bij BMW verwacht de klant een feilloze service en daar heeft hij ook recht op. Maar BMW lost wat mij betreft de verwachtingen als premium automerk wel degelijk in. De auto’s ogen mooi en zijn leuk om aan te werken. Je krijgt ook voldoende ondersteuning en begeleiding om kennis en ervaring op te doen. Voeg daarbij het aantrekkelijke loonpakket met cafetariaplan en niet te vergeten de werkzekerheid… wie zou daar niet mee tevreden zijn?”
Gemotiveerd en feeling voor techniek? Bij BMW zit je goed. Vandaag en voor vele jaren. Bekijk snel de vacatures.
Ontvang nieuwe 'BMW Belgium' jobs meteen in je mailbox.