De 10 grootste fouten bij het netwerken
Netwerken, het is steeds vaker dé uitgelezen manier om een job te vinden of opportuniteiten te creëren. Toch zijn er een hoop zaken die kunnen mislopen.
“Doorgaans hebben we last van valkuil-ideëen: angsten en vooroordelen die het aanknopen van een gesprek lastig maken, zoals: ‘Ik moet interessant overkomen’, ‘Wat ik zeg, moet belangrijk zijn’ of ‘Als ik iets zeg, maak ik me misschien belachelijk’, vertelt Ketels.
“Heel wat mensen voelen zich bekeken tijdens een receptie. Ze hebben schrik dat het opvalt dat ze alleen staan”, gaat ze verder. “Ze staan er letterlijk met hun mond vol tanden en merken dat er heel wat mogelijkheden voor leuke babbels aan hun neus voorbij gaan. Vreselijk!”
Het is nochtans belangrijk om op je werk - en daarbuiten - makkelijk een gesprek aan te kunnen knopen. Zowel als je met klanten te maken krijgt, als om prettig te kunnen omgaan met je collega’s, of simpelweg om ervoor te zorgen dat je baas voeling blijft houden met waar je mee bezig bent. Daarom deze tips ...
Die helpt je sowieso om makkelijker van start te kunnen gaan. Want:
Hoe zou jouw leven er vanaf nu uitzien als je vanuit deze twee uitgangspunten een gesprek aanknoopt?
Het onderwerp waarmee je start kan neutraal zijn: het weer, de file, de koffie, de drukte. Doorgaans maakt het niet uit wat de openingszin is, mensen vergeten die toch. Belangrijk aan deze start is het aftasten, het kijken of het klikt én spanning wegnemen.
“Liefst start je met iets wat je gemeen hebt”, adviseert Ketels. ‘Lekker zo’n koffietje, toch?’, ‘Druk hier, nietwaar?’ of ‘Ook moeite gehad met het vinden van een parkingplek?’ zijn alvast enkele voorbeelden.
En start er toch geen gesprek? Ook dat is geen probleem!
Het vraagt lef om op iemand af te stappen. Vaak zijn we onbewust bang voor een boze blik of om ons belachelijk te maken. De realiteit is veel minder erg, maar dat vergeten we vaak.
“Besef dat het juist geweldig wordt gewaardeerd als je contact maakt met anderen”, zegt Ketels. “Stap gewoon af op iemand die alleen staat. Je eigen onzekerheid vermindert en die van de ander ook!”
Net een lezing bijgewoond? Ga op de spreker af. Hij heeft net alle spanning van het spreken van zich afgeschud en doet nu niets liever dan verder praten over het onderwerp. Veel mensen herkennen dat ze zich ongemakkelijk voelen bij het aanknopen van een gesprek. Daarom doen ze het vaak niet. Het helpt nochtans om er anders over te denken. Mensen vinden het vaak juist prettig dat iemand contact maakt. Een simpele start nemen is voldoende. En gewoon het lef hebben om te proberen! Ga je het doen?
(ik/kv) - Kennismaken? Ontvang gratis het inspirerende e-book 'Test je Innerlijk Leiderschap'. Vul je naam en e-mail in op www.bureaustroom.be.
4 oktober 2019Netwerken, het is steeds vaker dé uitgelezen manier om een job te vinden of opportuniteiten te creëren. Toch zijn er een hoop zaken die kunnen mislopen.
Een op drie rekruteerders zegt binnen de 90 seconden te weten of ze een sollicitant al dan niet zullen aannemen. De eerste indruk is dus super belangrijk.
Sommige woorden gebruik je beter niet wanneer je jezelf beschrijft. Je kan immers overkomen als een zelfingenomen snob. Zo beschrijf je jezelf beter niet …
In vele organisaties blijft de kost van een gebrek aan zelfvertrouwen of assertiviteit ongezien. Wat kan je doen om je faalangst te overwinnen?
Wil je een goede indruk maken op je eerste werkdag? Dan moet je je proberen te verplaatsen in de schoenen van je baas. Hoe pak je het aan?
Twee miljoen Belgen zijn momenteel lid van LinkedIn. Dit betekent natuurlijk niet dat netwerken in de traditionele zin van het woord minder belangrijk is.
Veel mensen vinden netwerken een 'vies' woord. Nochtans kan netwerken ook leuk zijn. Carrièrecoach Katrin Van de Water getuigt ...
In heel wat gevallen betaalt je werkgever jou een vergoeding voor je woon-werkverkeer. Maar wat als je (vooral) van thuis uit werkt?
Ook in de retailsector woedt de ‘war for talent’. Maar merken en retailers die het slim aanpakken, zullen medewerkers aan zich kunnen binden.