Workaholics
Vorige

1 van 151

Volgende
Volgend artikel:

Wat winnen mijn collega's bij overwerk?

Niet harder maar slimmer werken: 6 tips

Niet harder maar slimmer werken
Wil jij ook minder uren werken en toch méér gedaan krijgen? Goed nieuws: met deze tips en tools zal het jou effectief lukken!

Kwaliteit i.p.v. kwantiteit

Om een taak of project tot een goed einde te brengen, heb je soms de nodige tijd nodig. Toch is harder of langer werken niet altijd de juiste manier om dat einddoel te bereiken. Vaak is de winst die je hiermee boekt niet evenredig met de extra overuren die je hiervoor presteert. Door opkomende vermoeidheid kun je je steeds minder makkelijk focussen en ben je minder productief dan je zou willen… Slimmer en efficiënter werken daarentegen is de sleutel tot succes!

Lees ook: Hét geheim om productiever te worden

6 Gouden tips

1. Maak een weekplanning

Hou niet vast aan een strakke, volgepropte dagplanning maar maak op het einde van de week een haalbare weekplanning voor de komende week. Dit zorgt voor rust en overzicht en bezorgt je wat marge voor het geval onvoorspelbare factoren voor frustratie zorgen.

2. Ochtendstond heeft goud in de mond

Begin bij het begin van de dag en gebruik die ochtendlijke uren zo efficiënt mogelijk. Verlies vooral geen tijd met het opmaken van een dagplanning, dit doe je best de dag voordien. Zo kun je er na het ontbijt al direct invliegen en op relatief korte tijd een berg(je) werk verzetten.

Ontdek: 9 voordelen aan vroeg opstaan

3. Bescherm je agenda

Laat niemand je agenda vol plannen zonder jouw expliciete toestemming. Behoud de controle over je kostbare tijd en stel je agenda zo in dat je meetings of afspraken kunt accepteren of weigeren. Blokkeer tijdsblokken of bepaalde dagen in de week om zonder afleiding ongestoord te kunnen werken.

4. Go with the workflow

Zorg voor een goede, evenwichtige werkplanning die past bij jouw manier van werken. Wissel gefocust werken af met bv. mails beantwoorden of wat rondbellen. Neem af en toe een pauze om op te laden en ga indien mogelijk even naar buiten om een frisse neus en nieuwe inzichten te halen.

Extra: 8 tips om nog beter te plannen

5. Digitaliseer je taken

Een fluogele post-it mag dan wel wat kleur geven aan je bureau, efficiënt is het allerminst. Door je taken digitaal te beheren, krijg je een beter overzicht over je planning. Bijkomend voordeel: je kunt geen fluogele post-its meer kwijtraken in de georganiseerde chaos op je werkplek.

6. Werk af en toe wat trager

Het kan tegenstrijdig klinken maar slow working verbetert wel degelijk je concentratievermogen, maakt je alert en houdt je aandacht bij de zaak. Door af en toe het werktempo wat te doen zakken, sta je even stil bij waar je eigenlijk mee bezig bent. Het maakt je ook bewust van de stappen die je neemt en kan er indien nodig voor zorgen dat je je aanpak aanpast.

CHECK: De 8 ultieme tips om je beter te kunnen concentreren

(fd)

16 februari 2022
Anderen bekeken ook