Go for happy
Vorige

1 van 735

Volgende
Volgend artikel:

Hoe ambassadeurs het verschil maken

Niet alleen onze werkplek verandert, ook onze kledij

overwerk_kledij
Uit het onderzoek komen enkele kledingtrends onder hybride werknemers naar voren. De meest vooraanstaande is quiet luxury.
De afgelopen drie jaar is de manier waarop en vooral waar we werken behoorlijk veranderd. Maar de meeste werknemers zijn zich ook anders gaan kleden.

We verdelen onze werktijd vaak tussen het kantoor en thuis, en soms werken we ook in coworking places. Uit een rondvraag van flexwerkspecialist IWG bij een duizendtal hybride werknemers blijkt dat vooral mannen (85%) hun werkgarderobe aangepast hebben, ten opzichte van 77% van de vrouwen.

Werknemers combineren hun professionele en persoonlijke garderobes, waarbij ze de voorkeur geven aan kwalitatief hoogwaardige en multifunctionele kledingstukken die tijdloos zijn. 53% van alle hybride werknemers zoekt gemakkelijk zittende kleding. Zo kunnen ze eenvoudig wisselen tussen een professionele en privé-look. 35% mengt casual en business chic. Maar 21% van de respondenten zegt zich chiquer te kleden na de overstap naar een hybride werkmodel.

Ontdek: Heeft je baas iets te zeggen op hoe jij eruitziet?

Uit het onderzoek komen enkele kledingtrends onder hybride werknemers naar voren. De meest vooraanstaande is quiet luxury: tijdloze kledingstukken en duurzame, strakke kleding. Ook dopamine dressing blijkt in trek als trend op het (thuis)kantoor. “Bij deze modetrend draagt men kleding of accessoires in felle kleuren en met rijke texturen, waardoor je je gelukkig en zelfverzekerd voelt”, aldus de onderzoekers.

Lees ook: Waarom jonge werknemers zich explicieter kleden

Gen Z

Een kledingtrend die ook opduikt, is preppy streetwear, een trend waarbij stijl en functionaliteit elkaar ontmoeten. “Bij preppy streetwear worden verfijnde items gecombineerd met urban en casual kledingstukken en nemen we afscheid van het beeld van de traditionele werkkleding”, klinkt het.

Ten slotte is er ook een trend naar meer individualisme. Hierbij draait het om mode zien als een vorm van zelfexpressie en dragen wat je wilt. “Vooral bij jongere millennials en Gen Z wordt mode gezien als een vorm van zelfexpressie, die achterhaalde ideeën van wat wel en niet kan op kantoor uitdaagt.”

Sexy naar het werk: voor Gen Z geen probleem 

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

17 mei 2024
Anderen bekeken ook