Bedrijfswagen
Vorige

1 van 118

Volgende
Volgend artikel:

Veel interesse in mobiliteitsbudget

Mobiliteitsbudget blijkt geen succes

mobiliteitsbudget
Sinds maart 2019 kunnen werkgevers overeenkomen met hun werknemer die in aanmerking komt voor een firmawagen, om deze te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Deze mogelijkheid werd aanzien als een verbetering van de cash for car regeling. Iedereen verwachtte dan ook dat deze veel succesvoller zou zijn, maar dat blijkt dus niet…

Vandaag moeten we vaststellen dat – voorlopig – nog steeds weinig gebruik gemaakt wordt van deze regeling. Slechts 0,011% van de werknemers die hiervoor potentieel in aanmerking kwamen, hebben gekozen voor het mobiliteitsbudget.

Mobiliteitsbudget gaat traag van start

Het mobiliteitsbudget biedt de werknemer de mogelijkheid om met het budget van zijn/haar firmawagen op een alternatieve wijze zijn/haar mobiliteit in te vullen. Dit budget kan gebruikt worden voor de terbeschikkingstelling van een elektrische of zeer zuinige anders aangedreven wagen, voor de financiering van andere – milieuvriendelijke vervoersmodi (fiets, openbaar vervoer, autodelen…). En het niet opgesoupeerde budget wordt op het einde van het jaar aan de werknemer uitbetaald.

Tot vandaag – drie kwart jaar na de invoering ervan – hebben nog maar 0,011% van de werknemers effectief gekozen voor de toekenning van een mobiliteitsbudget ter vervanging van hun bedrijfswagen.

Verschillende redenen

Er zijn redenen voor deze trage start. Vanzelfsprekend houden de meeste werknemers gewoon vast aan de firmawagen die ze door hun werkgever ter beschikking gesteld gekregen en zijn ze niet geïnteresseerd in de alternatieve invulling van hun mobiliteit. Maar er zijn ook andere redenen.

“Een firmawagen wordt voor een periode van 4 tot 5 jaar geleased door de werkgever. Dit contract vervroegd beëindigen zou extra kosten meebrengen voor de werkgever”, weet Annelies Baelus, directeur van Acerta Consult. “Daarnaast is het zo dat het beheer van het mobiliteitsbudget meer inspanningen vraagt van de werkgever dan het beheer van zijn vloot aan firmawagens. Het is dus wachten tot de markt tools aanreikt om dit beheer te vergemakkelijken.”

“Tenslotte is het belangrijk op te merken dat elektrische wagens in het middensegment tot vandaag weinig beschikbaar zijn en veelal niet gefinancierd kunnen worden met het mobiliteitsbudget waarover de werknemer beschikt”.

Cash for car kent een bescheiden groei

Voor de regeling mobiliteitsbudget werd in 2018 de cash for car-regeling uitgewerkt. Bij de cash for car-regeling krijgt de werknemer, die afstand doet van zijn/haar firmawagen, alleen een bedrag in geld in ruil. Ook deze maatregel kende een zwakke start.  Waar in 2018 nog maar 0,065% van de firmawagens geruild werden voor een mobiliteitsvergoeding zaten we eind 2019 aan 0,175%.

“We geloven niet dat de cash for car-regeling echt succesvol zal worden in de toekomst”, besluit Annelies Baelus. “De behoefte van de werknemer inzake mobiliteit zal immers blijven bestaan. Deze zal hij beter kunnen invullen met het stelsel van het mobiliteitsbudget, dan met de cash for car-regeling.”

(sdc) - Bron: Acerta

23 januari 2020
Anderen bekeken ook