Het mobiliteitsbudget: maak jij er al gebruik van?
Steeds meer werknemers ruilen hun recht op een bedrijfswagen in voor een duurzaam mobiliteitsbudget. Hoe werkt het en waarvoor kun je het gebruiken?
In totaal werden sinds maart 2024 bijna 39.000 respondenten bevraagd over hun mobiliteit en thuiswerk, via het online Salariskompas op www.jobat.be, een permanente bevraging en vergelijkingstool waarmee werknemers aan de slag kunnen om hun salaris en extralegale voordelen te vergelijken met die van anderen, en dit al sinds 2017.
Ook naar de reistijd van en naar het werk wordt dus gevraagd in het Jobat Salariskompas. Liefst van al spenderen we tussen 16 en 30 minuten om heen en terug naar ons werk te pendelen, blijkt zo. 64% geeft aan dat ze liefst niet langer dan een halfuur moeten pendelen, 29% vindt tussen 30 minuten en een uur best wenselijk. Het zal niemand verbazen dat slechts 7% het OK vindt om meer dan een uur onderweg te moeten zijn naar en van zijn/haar werkplek.
Lees ook: Belgen staan 40 uur per jaar in de file. Wat kost dat?
Wat zien we in realiteit? Goed nieuws, de meeste mensen (48%) moeten effectief niet langer dan een halfuur pendelen van/naar het werk. 32% doet er tot een uur over, 10% is gemiddeld anderhalf uur onderweg, 7% is tot twee uur ‘kwijt’ en 4% is zelfs nog langer dan dat de baan op om naar/van het werk te geraken.
Check: Welke Vlamingen zijn het langst onderweg naar hun werk?
Kijken we naar hoe de meeste mensen vandaag de dag naar hun werk pendelen, dan blijkt de auto nog steeds het favoriete vervoersmiddel van de gemiddelde Belg. Bijna 7 op de 10 werknemers begeeft zich zo naar/van de werkplek, terwijl slechts 1 op de 10 het openbaar vervoer gebruikt. Bijna 2 op de 10 pakt het sportiever aan en gaat met de fiets, blijkt uit het Jobat Salariskompas.
Vervoersmiddel | Werknemers |
---|---|
Auto | 67% |
Fiets | 18% |
Openbaar vervoer | 10% |
Te voet | 3% |
Andere | 2% |
Ontdek: Hoeveel komt jouw werkgever tussen in je woon-werkverkeer?
Gelukkig moeten we niet elke dag naar het werk en kunnen we – met “dank aan” de Covid19-pandemie – intussen meer van thuis uit werken. Of klopt dat beeld niet helemaal?
Via het Jobat Salariskompas geeft 46% van de Belgen aan dat zij geen nood hebben aan thuiswerken. 14% wil graag 1 dag per week van thuis uit kunnen werken, terwijl 22% en 12% respectievelijk 2 dagen en 3 dagen thuiswerk per week prefereren. Een minderheid (3%) verkiest zelfs 4 dagen per week van thuis te kunnen werken, terwijl 2% het liefst 5/5 van thuis werkt.
In werkelijkheid kan 48% van de Belgen niet van thuis uit werken, omdat dit voor hen onmogelijk is (gezien hun job) of dit niet toegelaten wordt door de werkgever. 17% werkt effectief 1 dag per week van thuis, 18% kan dit 2 dagen per week doen. Drie dagen thuiswerk per week is slechts weggelegd voor 11% van de werkende Belgen, terwijl amper 3% en 2% amper naar het werk moeten om hun job uit te oefenen, omdat zij respectievelijk 4 en 5 dagen per week van thuis uit kunnen en mogen werken.
Extra: Thuiswerk heeft veel voordelen, maar één springt eruit
... de perceptie dat we sinds kort “allemaal” verschillende dagen per week van thuis uit kunnen werken, klopt voor de meeste werknemers niet. Gelukkig betekent dit voor de meeste ook niet dat ze dan uren in de file moeten zitten om naar/van hun werk te rijden.
Mits geen onverwachte monsterfiles op de weg, duurt de reistijd van en naar het werk voor de meeste werknemers immers tot slechts een halfuur per dag. Met de auto... of (voor enkelen) met de fiets. Want het openbaar vervoer blijkt een pak minder populair.
Goed om weten: In welke functies heb je de meeste kans op een bedrijfswagen?
(kv) - Bron: Salariskompas 2024
17 september 2024Steeds meer werknemers ruilen hun recht op een bedrijfswagen in voor een duurzaam mobiliteitsbudget. Hoe werkt het en waarvoor kun je het gebruiken?
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 11,1% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.
De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.
Ons wagenpark wordt steeds groener, en dan hebben we het niet over de kleur...
Met je wagen naar het werk karren is natuurlijk de minst duurzame vervoersoptie. Een elektrische variant maakt het traject een stuk duurzamer, maar welke opties zijn er nog?
Het aantal woon-werkongevallen is de laatste jaren in stijgende lijn. Vooral ‘s ochtends kun je maar best uit je doppen kijken op de weg...
Er zijn veel redenen waarom we met z’n allen meer carpoolen. Ook Rashid en Saad doen het.
In steeds meer bedrijven kan je als medewerker gebruikmaken van een mobiliteitsbudget. Maar door het wetgevend kader is de groeimarge nu beperkt.
Vertel ons welke job jij doet, ons Jobat Salariskompas vertelt je hoeveel je zou moeten verdienen. En op welke extralegale voordelen je recht hebt!