Hoe regelt jouw baas je woon-werkverkeer?
Je hebt het mobiliteitsbudget enerzijds, het cafetariaplan anderzijds. Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Lease a Bike. Hoewel ‘bedrijfsfietsen’ kunnen zorgen voor minder wagens op de weg, is dit vandaag slechts mogelijk voor 18,3% van de werknemers.
Fietsen naar het werk: voldoende gestimuleerd, of niet?
Volgens een onderzoek van Lease a Bike – bij 1.000 Vlaamse werknemers – kan het! Meer dan 1 op de 5 werknemers zou overwegen om het met een auto minder te doen mochten ze hun ‘droomfiets’ via het werk kunnen krijgen. Toch kan vandaag slechts 18,3% van de werknemers dit doen.
Ruim 1 op de 3 werknemers (36,2%) geven zelfs aan dat hun werkgever er helemaal niet voor open zou staan, mochten ze het vragen. Slechts bij 24,3% zou dit wél het geval zijn, terwijl 39,5% het antwoord op deze vraag schuldig bleef. Werkgevers zouden vooral afhaken omwille van de kostprijs (30,1%), de moeite die het kost om dit te regelen (15%) en omdat ze ‘fietsleasing’ niet kennen (8,4%).
Ook wordt nog al te vaak gedacht dat je enkel een fiets kan leasen als je voor een groot bedrijf werkt (39,4%). Niks is echter minder waar: ook voor de kleinste KMO is dit mogelijk.
Ontdek: 7 redenen om met de fiets naar het werk te gaan
“Dat fietsleasing duur zou zijn, klopt niet. Meer nog, het is zelfs zonder opstartkosten voor de werkgever én ze doen er hun werknemers een groot cadeau mee”, legt Jaouad Auragh, woordvoerder van Lease a Bike, uit. “Een fiets leasen is voor werknemers tot bijna de helft goedkoper dan er één kopen en bovendien kunnen ze hem na de leaseperiode voor een klein prijsje overkopen.”
Dit zijn meteen de belangrijkste redenen waarom fietsleasing het laatste jaar zo sterk in de lift zit en steeds meer werknemers een ‘bedrijfsfiets’ verkiezen boven een bedrijfswagen. “En als we zo de files kunnen helpen oplossen, is dat mooi meegenomen”, besluit Auragh.
Lees ook: Hoeveel kost een gemiddelde leasefiets?
(es/kv) - Bron: Lease a Bike
7 februari 2022Je hebt het mobiliteitsbudget enerzijds, het cafetariaplan anderzijds. Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?
Steeds meer werkgevers betalen de fiets van hun werknemers. Zo’n leasefiets kost gemiddeld 3.600 euro, met prijzen die oplopen tot zo’n 15.000 euro.
Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
Een leasewagen kenden we al langer, maar intussen is ook de fiets – en meer bepaald de leasefiets – aan een opmars bezig. Een woordje uitleg ...
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Fietsen zorgt niet alleen voor een gezonde geest in een gezond lichaam, het zorgt ook voor een tevreden baas!
Steeds meer werknemers ruilen hun recht op een bedrijfswagen in voor een duurzaam mobiliteitsbudget. Hoe werkt het en waarvoor kun je het gebruiken?
Tot 400 kilometer: zo veel file staat er soms tijdens een regenachtige ochtendspits. Toch zijn er efficiënte remedies, al moet de werkgever meewillen.
De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.