Ziek zijn en afwezig op je werk: kan/mag niet?
Onze moderne mentaliteit is er steeds vaker eentje van werken tot je erbij neervalt. Zelfs ziek zijn en daardoor thuisblijven, is steeds meer een taboe.
"Bij ziekte, ongeval of hospitalisatie van een kind, partner of ouder heb je recht om afwezig te zijn als je op niemand anders kunt terugvallen. Zo’n onbetaald ‘verlof om dwingende redenen’ mag een werknemer tot tien dagen per jaar opnemen." (Heidi Verlinden, HR-researchexpert bij Securex)
De cijfers komen uit een recente bevraging van HR-specialist Securex bij 1.500 loontrekkenden. De belangrijkste reden voor deze ‘ziektemeldingen’ is zorgen voor een ziek familielid. Al zijn er ook andere redenen (zie kader), zoals de nood aan rust of te belastende woon-werkverplaatsingen.
Opvallend is dat vooral werknemers jonger dan 25 jaar zich ziek melden zonder ziek te zijn. Eén op de vier deed het al. “Voor mij het meest verrassende resultaat van ons onderzoek”, stelt Heidi Verlinden, HR-researchexpert bij Securex.
Volgens haar lijken vooral jonge werknemers niet op de hoogte van bepaalde mogelijkheden vanuit de wet. “Bij ziekte, ongeval of hospitalisatie van een kind, partner of ouder heb je recht om afwezig te zijn als je op niemand anders kunt terugvallen. Zo’n onbetaald ‘verlof om dwingende redenen’ mag een werknemer tot tien dagen per jaar opnemen”, licht Verlinden toe. “En voor grote gebeurtenissen zoals een huwelijk of overlijden, heeft elke werknemer recht op één of meerdere dagen betaald verlof, het zogenaamde ‘klein verlet’.”
Er zijn nog andere mogelijkheden. “Wie nood heeft aan rust, stress ervaart of een conflict heeft met collega’s of een leidinggevende, kan informeel advies inwinnen bij de interne vertrouwenspersoon of bij de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Al praat de werknemer dan in eerste instantie het best met zijn leidinggevende.”
Dikwijls zijn afwezigheden het symptoom van minder vertrouwen, rechtvaardigheid en groepsgevoel. “Jonge werknemers voelen zich vaak minder deel van een groep dan hun oudere collega’s. Ze hebben ook minder het gevoel dat ze zichzelf kunnen zijn in hun job. Dat komt ook omdat veel jonge werknemers hun – vaak eerste – job zien als een overgangsjob.”
Volgens Verlinden zijn er voor bedrijven drie oplossingen voor deze vormen van afwezigheid. Ten eerste nieuwe werknemers duidelijk informeren over de wettelijk voorziene alternatieven. Daarnaast jonge werknemers zo snel mogelijk integreren en ten derde hen stimuleren om zichzelf te zijn in hun job.
Maar de ultieme oplossing is focussen op haalbaar resultaat eerder dan op gepresteerde tijd. “Dit vergt wel een cultuur van vertrouwen waarin bijvoorbeeld thuiswerk een evidentie is, als de job het toelaat. Een werknemer wiens kind ’s morgens ziek opstaat, kan dan zelf beslissen om enkele uren later naar het werk te vertrekken en die tijd later in te halen. Of om een dag thuis te werken.
(wv) - Bron: MARK Magazine
Onze moderne mentaliteit is er steeds vaker eentje van werken tot je erbij neervalt. Zelfs ziek zijn en daardoor thuisblijven, is steeds meer een taboe.
Meer en meer werknemers zijn langdurig ziek. Maar ben je beschermd tegen ontslag als je vaak of langdurig afwezig bent?
Ben je wel verplicht om een doktersbriefje af te geven op je werk? En hoe zit het met de nieuwe regelgeving hierover?
Neem een doorsnee bedrijf in ons land. Je zult vaststellen dat van de honderd medewerkers er gemiddeld acht al een tijdje afwezig zijn.
Een op de vier werknemers kan kiezen waar en wanneer hij of zij werkt. Ben jij bij de gelukkigen? Nee? Lees dan hier hoe dit komt.
Het Japanse marketingbedrijf Piala Inc. besloot recent om niet-rokers te belonen met 6 extra vakantiedagen. Maar waarom? En werkt zoiets écht?
Zelf je verlof kiezen, je werkplanning zelf invullen, geen baas meer die je komt storen, … Voor heel wat werknemers lijkt een carrière als freelancer een droom.
Zeg niet marketing- of sales assistent maar meertalige professional. Als verzamelterm voor ondersteunende jobs is de term ‘assistant’ niet meer van deze tijd.
“Met de juiste beleefdheidsregels heb je - ongeacht je competenties - een streepje voor”, vindt etiquettespecialist Kevin Strubbe.