Dit zijn de 5 foutste bazen
Weinig medewerkers zijn blij met hun manager, klinkt het in 'Het is grijs en het schijt op je kop' van Bart Groothuis. Welke zijn de ergste? Een overzicht!
“Er zit zeker een grond van waarheid in. En dat langs twee kanten”, antwoordt Jesse Segers, die onder meer professor leiderschap is aan de Universiteit Antwerpen. “Bij het eerste deel – ‘people join companies’ merken we dat kandidaten vaak de neiging hebben om de persoon die ze tijdens het sollicitatiegesprek voor zich hebben, te projecteren als representatief voor de hele organisatie”, vertelt hij.
Maar ook het tweede deel – ‘leave managers’ – klopt. Ook al worden zaken als absenteïsme of personeelsverloop natuurlijk bepaald door een resem van factoren. “Het kan te maken hebben met de workload. Een belangrijke factor is ook hoeveel autonomie je krijgt in je werk. En dan is er nog iets als stress: controle over hoe je je werkt doet, helpt eveneens”, somt hij op.
Belangrijk bij dit alles: op al die factoren kan een manager of rechtstreekse chef een belangrijke impact hebben. “Het maakt bijvoorbeeld een groot verschil dat je leidinggevende je steunt in je werk en begrip toont, bijvoorbeeld op momenten dat het wat drukker is.”
Dit wijst op de gedeelde verantwoordelijkheid. “Als je in een organisatie wilt dat je medewerkers gelukkig zijn, dan is dat ieders verantwoordelijkheid. Van de manager en de organisatie, maar ook van de medewerker zelf”, vertelt Nick Leenaert, talent director bij UNILIN. “Het bedrijf heeft de voorbije jaren flink geïnvesteerd in managementopleidingen. Maar ook de medewerker heeft zijn rol. Iedereen zit nu eenmaal aan het stuur van zijn of haar eigen carrière. Het is belangrijk om te weten wat je zelf kunt doen.”
Net voor die gedeelde verantwoordelijkheid, maakte UNILIN een plooikaart met enkele duidelijke en concrete tips en gedragsindicatoren. Het deed dit op basis van inbreng uit de hele organisatie. Hierin netjes verdeeld: vier rollen voor de manager en vier rollen voor de medewerker. “Die twee onderdelen zie ik als yin en yang: ze horen samen. En dat geeft ook wel een goede dynamiek”, stelt Nick. “Deze rollen en tips duiken bij ons ook op in opleidingen en in coachinggesprekken.”
Deze bekende uitspraak van de Amerikaanse komiek Finley Peter Dunne, staat voor het noodzakelijke vertrouwen maar slaat ook op de rol van de manager als organisator. “Dit is een noodzakelijke kant die de laatste jaren, ook bij managementcursussen, soms wat achterwege bleef”, meent Nick Leenaert van UNILIN. “Maar ook dit is heel belangrijk. Mensen willen duidelijke rollen en verantwoordelijkheden: ze verwachten duidelijkheid en structuur, zeker ook van hun manager.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Weinig medewerkers zijn blij met hun manager, klinkt het in 'Het is grijs en het schijt op je kop' van Bart Groothuis. Welke zijn de ergste? Een overzicht!
Om de combinatie van medewerker én mama (of papa) te bevorderen, organiseert selectie- en uitzendbureau Accent een mama- en papa-programma. Wat houdt dat in?
De leiding nemen over een team of een bedrijf. Het is niet voor iedereen. Heb je de ambitie om een management functie uit te voeren? Leer deze 5 skills.
Een goede leugenaar of bedrieger zijn, klinkt waarschijnlijk niet meteen als een goede karaktereigenschap, maar het brengt en houdt je wel aan de top.
Een goede manager, leidinggevende, chef of baas – hoe je het ook wilt noemen – is cruciaal op de werkvloer. Zijn medewerkers tevreden over hun manager?
Skip je je pauze wel eens? We hebben dat (half) uurtje pauze écht nodig om gefocust te blijven. Met deze tips blijf je scherp, de hele dag door.
Of er nog werk is in de bouwsector? Absoluut. Er is helaas weinig doorstroming van jonge afgestudeerden met stielkennis. Komt daar nog verandering in?
Het veelvuldig kussen van collega’s lijkt toch wat in de verdrukking te geraken. Maar hoe duurzaam is het vuistje?
Eén op de drie werknemers heeft last van werkdruk... Aan welke lichamelijke signalen herken je een te hoge werkdruk?