Maakt jouw baas zich schuldig aan deze slechte gewoontes?
Geen nee durven zeggen. Of om de haverklap je mails checken. Iedereen heeft wel een slechte gewoonte. Zelfs je baas. Maakt jouw werkgever zich schuldig aan een van deze slechte gewoontes?
Jo Strobbe is process manager bij Attentia. Ze brengt processen in kaart en giet, zoals ze het zelf uitlegt, afspraken in bepaalde vormen. Maar tegelijk is ze ook lesgever. Samen met enkele collega’s werd ze via een opleiding van het Covey Institute zelf trainer. Opvallend is dat de Covey-opleiding, die over twee dagen loopt, bij Attentia voor elke medewerker toegankelijk is. En ze wordt door diverse profielen van collega’s gegeven.
Centraal staat het boek en de filosofie rond ‘zeven eigenschappen van effectief leiderschap’. Hierin geeft auteur Stephen Covey aan hoe we de kwaliteit van ons werk-, privé- én gezinsleven kunnen veranderen aan de hand van zeven eigenschappen. “Eigenlijk kan je de zeven eigenschappen (zie hieronder, nvdr) opdelen in twee grote delen”, vertelt Jo. “Bij de eerste drie draait alles om een overwinning op jezelf. Bij de volgende drie gaat het om een overwinning met je omgeving. En de laatste geeft tips hoe je het dagelijks volhoudt. In totaal krijg je een raamwerk dat erg logisch is en chronologisch wordt opgebouwd.”
Heeft ze er voor haarzelf ook tips aan over gehouden? “Zeker. Zo ben ik me veel meer bewust van de keuzes die ik maak. Men zegt vaak dat je ‘moet’ gaan werken, maar eigenlijk moet je het zien dat je er zelf voor kiest om te gaan werken”, stelt ze. “Een andere tip draait om je reacties op onverwachte gebeurtenissen. Hierbij ben je altijd verantwoordelijk voor je eigen reactie en de gevolgen daarvan”, vertelt ze. “Weet ook dat de context steeds een rol speelt. Zo kijken wij met een bepaalde bril naar mensen. Echte leiders beseffen dat ze die bril op hebben. Ze kijken anders en pakken het ook anders aan.”
We overlopen ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen R. Covey:
(wv) - Bron: MARK Magazine
Geen nee durven zeggen. Of om de haverklap je mails checken. Iedereen heeft wel een slechte gewoonte. Zelfs je baas. Maakt jouw werkgever zich schuldig aan een van deze slechte gewoontes?
Wat als... elke werkweek aanvoelt als een strijd? Wanneer is het écht tijd om te veranderen van werk?
De ene vaardigheid is de andere niet. Sommigen hebben we meteen onder de knie, voor anderen moeten we net iets meer moeite doen. Maar opgeven is geen optie...
Met 'Leidinggeven zonder omwegen' schreven Joan De Winne en Hilde Clement een boek vol praktische tips voor zoekende bazen.
De leiding nemen over een team of een bedrijf. Het is niet voor iedereen. Heb je de ambitie om een management functie uit te voeren? Leer deze 5 skills.
Het idee dat vrouwen in leidinggevende functies fundamenteel verschillen van hun mannelijke collega’s is wijdverspreid. Maar klopt dat wel?
Het opleidingsinstituut Expert Academy deed een onderzoek bij 200 professionals in Vlaanderen en Nederland rond tijdsbesteding. Daaruit blijkt ...
7 op de 10 werknemers zijn gelukkig ... wat loopt er nog mis bij de overige 30%? Dat lees je hier.
Maken ordelijke medewerkers meer kans op een promotie? Of lijkt dat alleen maar zo? We graven dieper in de achterliggende redenen.