Recruiters verspillen hun tijd op sociale media
Er blijkt weinig of geen verband te zijn tussen het socialemediaprofiel van een jobkandidaat en zijn/haar potentiële prestaties op de werkvloer.
Een werkgever die een bepaalde sollicitant niet aanwerft of uitnodigt op basis van zijn of haar sociale mediaprofiel? Kan perfect, zolang die werkgever daarbij maar niet verwijst naar die info of de manier waarop hij deze heeft bekomen. “In de praktijk loopt het vaak zo”, beaamt advocaat Isabel Plets.
Toch is het niet evident. Want voor zo’n screening dient rekening te worden gehouden met de GDPR-wetgeving, stelt Plets. “En dit van zodra zo’n social media-profiel wordt geraadpleegd en de informatie daaruit wordt gebruikt om een beslissing te nemen over een aanwerving.”
Check: Wat mag die werkgever van jou te weten komen?
Die GDPR bepaalt dat voor iedere verwerking van persoonsgegevens altijd een rechtsgrond is vereist, en hier is dat het zogenaamde gerechtvaardigd belang van de werkgever. “In principe moet zijn gerechtvaardigd belang worden afgewogen tegen het belang van de sollicitant”, weet ze. “Daarom wordt makkelijker aanvaard dat een werkgever er belang bij heeft om het professioneel profiel, zoals op Linkedin, van een sollicitant te screenen, dan een persoonlijk profiel op bijvoorbeeld Instagram of Facebook.”
In elk geval moet de sollicitant geïnformeerd worden dat er een social media screening gebeurt of kan gebeuren. “Dat wordt best opgenomen in de data protection notice aan sollicitanten. Een melding die bij het online solliciteren op-popt vooraleer je je gegevens invult.”
Dus... mag een bedrijf waar ik ga solliciteren mij googelen?
Het uiteindelijk verwerken van informatie in functie van de screening van een sollicitant moet beperkt worden tot wat noodzakelijk en relevant is voor de vacante job. “Maar dat gaat in de praktijk vaak verder dan dat, en het is zeer moeilijk voor een sollicitant om daar dan het bewijs van te leveren.”
Er zijn geen specifieke termijnen vastgelegd in de GDPR over hoelang een werkgever persoonsgegevens van een sollicitant mag bijhouden. “De regel stelt dat dit niet langer mag zijn dan wat noodzakelijk is voor – in dit geval - het beoordelen van de vacature. Maar een exacte termijn bepaalt de GDPR niet.”
Momenteel lijkt de algemene stelregel te zijn dat de persoonsgegevens mogen worden bijgehouden voor de duur van de sollicitatie. Maar hoe lang is dat concreet? “Van zodra duidelijk is dat er geen aanbod komt of dat de sollicitant het niet heeft aanvaard. Dat hangt een beetje af van het specifieke recruitment- en selectieproces binnen een organisatie, maar algemeen wordt aanvaard ten laatste 2 maanden na het afronden van dat proces.”
Extra: Is ‘ghosten’ van sollicitanten nog van deze tijd?
Ja, die zijn er, weet Isabel Plets. “Zo kunnen werkgevers ook een langere termijn verdedigen, meer bepaald in de volgende gevallen:
Toch is de wetgeving rond screening nog niet helemaal uitgeklaard. “Zo zou je kunnen stellen dat een sollicitant die zijn informatie vrijgeeft via sociale media, weet dat die door iedereen kan worden geraadpleegd, dus ook door een potentiële werkgever waarmee hij of zij dus wezenlijk zijn toestemming daarvoor geeft.”
Als hij niet wenst dat zijn informatie wordt verwerkt, kan hij dat immers perfect voorkomen door privacyinstellingen toe te passen, toch? “Maar dat is natuurlijk een veel minder beschermende insteek voor de sollicitant”, stelt Plets. “En ik betwijfel of de gegevensbeschermingsautoriteiten deze insteek zouden volgen in het kader van een geschil of discussie. Voorlopig is zoiets nog niet gebeurd.”
Ontdek: De grootste opportuniteiten én gevaren van social media voor sollicitanten
(William Visterin)
30 december 2023Er blijkt weinig of geen verband te zijn tussen het socialemediaprofiel van een jobkandidaat en zijn/haar potentiële prestaties op de werkvloer.
Nieuwe job, nieuwe baas. Maar mag deze zomaar me opzoeken op google vooraleer ik op gesprek ga?
“Een kandidaat die niet actief is op sociale media, nodig ik niet uit.” Ook al zijn er privacyrichtlijnen, werkgevers googelen erop los.
Maak jij soms stiekem een doktersafspraak tijdens de werkuren? Je bent niet alleen. Maar mag een werkgever eigenlijk neuzen in wat je allemaal doet?
Het is vaak een hele uitdaging om een nieuwe job te zoeken én … te vinden. Houd deze 8 must-do’s in je achterhoofd en vind in no time de job van je dromen!
Niet enkel recruiters kijken naar sociale media. Ook kandidaten laten hun sollicitatie afhangen van wat werkgevers op hun sociale media plaatsen.
Welke rekruteerder durft te beweren nog nooit een sollicitant gegoogeld te hebben om meer over hem te weten te komen? Maar mag dit wel?
Victoria Tregub werkt als socialmediamanager bij BNP Paribas Fortis. Op basis van haar kunde deelt ze een handleiding om je LinkedIn-profiel te verfijnen.
Voor wie nog twijfelt aan het nut van netwerksessies: netwerken kan jeheel wat opleveren. Hoe pak je het aan en hoe maak je het leuk?