Meer/minder verdienen
Vorige

1 van 376

Volgende
Volgend artikel:

Hoe reageer je best op een "droge promotie"?

Liever wél of geen bedrijfswagen?

Bedrijfswagen of loonsverhoging
Zou jij blij zijn met een bedrijfswagen in plaats van een loonsverhoging bij je welverdiende promotie? Voel je vooral niet schuldig of ondankbaar wanneer dat niet het geval zou zijn, want je bent niet de enige…

Show me the money

Een bedrijfswagen is nog altijd één van de meest populaire extralegale voordelen die werkgevers aanbieden om talent aan te trekken of te belonen. Toch staat niet iedere werknemer te springen om een blinkende firmawagen te ontvangen in plaats van een hoger loon. Ook bij een promotie maakt extra geld nog altijd meer indruk dan de blinkende autosleutel van je al even blinkende nieuwe bedrijfsbolide.

Uit onderzoek van HR-specialist Robert Half blijkt zelfs dat 1 op de 5 werknemers bij een promotie helemaal geen bedrijfswagen wil. Opvallende vaststelling: hoe ouder de werknemer, hoe lager de interesse.

Werknemers ouder dan 55 jaar staan het meest weigerachtig tegenover een firmawagen (29%). Dit in tegenstelling tot 33-54-jarigen (18%) en jongeren tussen de 18 en 34 jaar (14%). De verklaring hiervoor kan zijn dat de weigeraars meer belang hechten aan een milieuvriendelijk alternatief (bv. openbaar vervoer, fietsleasing,...) of dat ze al een eigen wagen hebben en daarom - spreekwoordelijk gezien - liever boter bij de vis willen.

E-gids: Dé checklist van alle extralegale voordelen op een rij

“Dit is een nogal verrassend resultaat, want de bedrijfswagen - of het equivalente budget ervoor - is een van de belangrijkste voordelen die kandidaten aantrekt bij het solliciteren”, weet Jeroen Diels, Regional Managing Director bij Robert Half.

“Er zijn verschillende redenen die de correlatie tussen deze weigering en leeftijd zouden verklaren. Zo hebben sommige oudere werknemers al een auto om familieredenen of, gezien ze dichter tegen hun pensioenleeftijd zitten, willen ze liever een hoger salaris. Ongeacht de leeftijd moet natuurlijk ook het telewerken in rekening gebracht worden, wat de verplaatsingen beperkt, of de voorkeur van werknemers voor een mobiliteitsbudget.”

Ontdek: In welke functies heb je de meeste kans op een bedrijfswagen?
Gelukkig met wat je verdient?

Bedrijfswagen is een blijver

Ondanks de groeiende populariteit van het flexibele mobiliteitsbudget, lijkt het erop dat de bedrijfswagen nog wel een tijdje een populair extralegaal voordeel zal blijven.

Zo blijkt uit datzelfde onderzoek dat 45% van de ondervraagde werkgevers bereid is om alsnog een bedrijfswagen voor te stellen wanneer een zuivere loonsverhoging door de hoge inflatie of financiële toestand van het bedrijf niet mogelijk is. Wanneer we het aantal werkgevers meetellen die dat sowieso al van plan waren, komen we zelfs aan een percentage van 75%.

Extra loonsverhoging bovenop indexering: ook voor jou?

De bedrijfswagen blijft een overtuigend argument voor werkgevers, en veel werknemers zullen erdoor aangetrokken blijven. In het kader van een promotie is de werkgever zich er ook van bewust dat elke werknemer een op maat gemaakte promotie zal verkiezen die aan zijn huidige behoeften voldoet”, aldus Diels.

Flexibiliteit is bijvoorbeeld een zeer gewild extralegaal voordeel voor werknemers en flexibele mobiliteit is daarop geen uitzondering. Dat is ook de reden waarom het mobiliteitsbudget aan belang wint, omdat het iedereen de keuze geeft voor de oplossing die het beste bij hem of haar past.”

CHECK: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment

(fd)

20 oktober 2023
Anderen bekeken ook