5 cameratips voor online meetings, videocalls en webinars (VIDEO)
Videocalls zijn een handig alternatief voor face-to-face vergaderingen. Daarom is het belangrijk om er zo professioneel mogelijk uit te zien.
Wat je op het werk draagt, bepaalt vaak hoe je omgeving jou ziet. Daarom voorzien heel wat bedrijven een dresscode voor hun personeel. Hiermee vertegenwoordig je als medewerker de waarden van het bedrijf en zorg je voor een goede eerste indruk bij klanten, collega’s of zakenrelaties.
Lees ook: De looks maken de carrière
De dresscode hangt vooral af van je jobfunctie en het type bedrijf of sector waarin je werkt. Zo draag je bij een aantal jobfuncties (politie, brandweer, …) een specifiek uniform. Horecapersoneel draagt vaak een uniforme outfit die de stijl van de zaak weerspiegelt. Technici en werknemers in de bouw krijgen dan weer beschermende en praktische kledij toegewezen. Toch ziet de dagelijkse “werkkledij” van de meeste werknemers er best wel casual uit.
Ontdek: 10 jobs waarin het niet uitmaakt welke kleren je draagt
Steeds meer bedrijven beschouwen een informele, casual kledingstijl als de toegestane norm. De dresscode die het bedrijf voor ogen heeft, staat meestal duidelijk omschreven in het arbeidsreglement of de bedrijfspolicy. Indien dat niet het geval is, wordt er gerekend op het gezond vestimentair verstand van de werknemer.
Weiger je expliciet om je te houden aan de voorziene en afgesproken dresscode? Dan kan dit een reden voor ontslag zijn, al komt het in de praktijk niet zo vaak voor.
Extra: Welke job past bij mijn kledingstijl?
Eenmaal je werkdag erop zit, ben je dus niet meer gebonden aan die afgesproken dresscode… of toch wel? Kun je commentaar krijgen van je werkgever als je bv. foto’s met “minder representatieve” kledij post op sociale media?
Yves Stox, Managing Consultant bij Partena Professional: “Op sociale media speelt natuurlijk de vrijheid van meningsuiting van de individuele werknemer. Een vakantiefoto in een Speedo of badpak op Instagram moet perfect kunnen. Weinig werkgevers liggen wakker van je online gedrag, zolang het hen niet schaadt. In de praktijk zouden er in hetzelfde bedrijf wel verschillende "regels" kunnen gelden voor bv. de woordvoerder die het bedrijf vertegenwoordigt en een productiearbeider. In dit geval geeft de bedrijfspolicy meer duidelijkheid over wat van de werknemers wordt verwacht op sociale media.”
Kun je je echt niet vinden in de dresscode van je werkgever? Praat erover met je leidinggevende. Misschien is er wel een compromis mogelijk? Kleren maken de man of vrouw, ook met persoonlijke accenten en accessoires!
(mr)
12 februari 2021Videocalls zijn een handig alternatief voor face-to-face vergaderingen. Daarom is het belangrijk om er zo professioneel mogelijk uit te zien.
Met de warmere temperaturen in aantocht, rijst de vraag weer op: wat kan en wat kan niet op vestimentair gebied?
Heerlijk, die zomer! Maar als het kwik pakweg voorbij 25 graden klimt, is het niet altijd makkelijk om een geschikte outfit te vinden voor op kantoor.
Ga jij graag in jeans werken? Goed nieuws! Informele kledij wordt steeds vaker als gewoon beschouwd op kantoor. Maar hoe ver mag je daar juist in gaan?
Strak in het pak naar het werk? Geen goed idee! Het is namelijk ongezond om een das te dragen. Voortaan ga je best gewoon in een T-shirt naar het werk.
Wie jou niet kent, gaat af op een eerste indruk. En die wordt voor slechts 7% bepaald door wat je zegt. Deze tips gaan over de andere 93%.
Waarom draag je op het werk wel schoeisel, als je ze thuis ook gewoon meteen uittrekt? Blijf wel professioneel aub.
Voor vrouwen is er veel meer keuze wat betreft zakelijke kleding. Mannen hebben het op dit vlak makkelijker. Enkele sollicitatiekledingtips voor vrouwen.
De kleren maken de man, of vrouw… ook tijdens de werkuren. Maar niet bij elk beroep hoort een universele dresscode of praktisch uniform.