Thuiswerkers ruim de helft minder gestoord door collega's
We worden dagelijks 39 minuten minder gestoord door collega’s bij thuiswerk! En dat heeft zo z'n voordelen...
Van positieve kritiek kun je heel wat leren. Ook op de werkvloer kom je soms in vervelende situaties terecht waarbij je je collega maar al te graag collegiaal wil terechtwijzen op zaken die je storen: de radio die te luid staat, afspraken die zoals gewoonlijk niet nagekomen worden, traditiegetrouw te laat aankomen of te vroeg vertrekken, werk doorschuiven naar een andere collega, … en zelfs de penetrante lichaamsgeur of een onverzorgd uiterlijk.
Lees ook: Zo leer je constructief feedback geven én ontvangen
Toch is het niet altijd makkelijk om kritisch te (durven) zijn tegenover je collega waar je dagelijks mee samenwerkt. Ondanks de mentale drempel die je hiervoor vaak moet overwinnen (je wil de werksfeer tenslotte niet verpesten), kun je best niet te lang wachten om je gevoelens hierover te ventileren.
Wanneer je dat te lang uitstelt, kan het potje op lange termijn overkoken en kan de kleine ergernis onnodig escaleren tot een spreekwoordelijke Koude Oorlog … Trouwens, misschien zijn er nog wel andere collega’s die zich ook ergeren aan die ene collega?
De 5 ergerlijkste collega’s: zo ga je ermee om
Deze do’s en don’ts helpen je om je gevoelens zo duidelijk en aangenaam mogelijk te ventileren.
Probeer je positieve kritiek zo goed mogelijk te beschrijven. Hiervoor kun je de 4 G’s gebruiken: gedrag, gevoel, gevolg en gewenst.
Beschrijf dus eerst het feitelijke gedrag zodat de ander dit herkent, beschrijf vervolgens jouw gevoel hierover (vervelend, storend, onprofessioneel, …). Laat weten wat het gevolg hiervan is (minder concentratie, slechtere sfeer, extra werk, …) en wat het gewenste gedrag is (op tijd komen, minder luid, …). Hiermee kun je op een correcte manier kort maar krachtig duidelijk maken wat jouw ergert of irriteert.
Ontdek: Hoe ga ik het best om met collega’s?
In sommige gevallen kun je best even wachten tot na het vervelende gedrag. In de “heat of the moment” kunnen je emoties het wat overnemen en zeg je misschien zelf ongepaste zaken. Door eerst vanop een afstand rustig naar het voorval te kijken, kun je de juiste kritische woorden zoeken.
Gebruik een begripvolle benadering als intro. Laat weten dat je wel snapt waarom je collega zo reageert of iets op een bepaalde manier aanpakt, maar vertel vervolgens hoe het ook anders (en beter) kan.
Vermijd foute intro’s …
TEST: Hoe reageer jij wanneer je het volledig oneens bent met iemand?
(fd)
1 december 2021We worden dagelijks 39 minuten minder gestoord door collega’s bij thuiswerk! En dat heeft zo z'n voordelen...
Om zo goed mogelijk te werken, moet de relatie tussen collega’s dat ook zijn. Maar da's niet altijd zo. We schatten onszelf vaak beter in dan onze collega’s …
De files zijn terug en we trekken weer naar kantoor. Dit is het moment voor wijze lessen en een hele reeks do’s en don’ts.
De meesten van ons vinden een goede werksfeer belangrijker dan wat ze verdienen. “Slechts weinig mensen veranderen van job puur omwille van hun loon.”
Meer dan zeven op tien werknemers (70,6%) heeft een vriendschappelijke band met zijn of haar collega’s. En er zijn nog méér cijfers...
Honderd keer op een dag ‘sorry’ zeggen … het heeft écht geen zin. Sterker nog: het maakt de dingen alleen maar erger. Ontdek waarom.
Twijfel je over je professionele imago? Hier zijn enkele basispunten en -waarden om op te letten:
“Eigenlijk is kritiek altijd een cadeautje”, vertelt Passion for Work-loopbaancoach Karolien Embo. Ziehier 10 tips om beter om te gaan met kritiek!
Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben, maar sommige collega’s neigen toch meer naar lui dan naar een tijdelijke dip. Hoe pak je dat aan?