4 lichttips voor een productievere werkomgeving
Ziehier enkele verlichtingstips en -tricks om jouw thuiskantoor tot een productieve werkomgeving te maken, met dank aan Studio De Schutter...
De uren die je wakker bent, spendeer je meestal grotendeels op kantoor. Het is dus geen verrassing dat je je helemaal thuis moet voelen op je werkplek. Het gaat dan niet alleen om de fysieke locatie: in de grote stad of op de boerenbuiten. Aan een landschapsbureau of in kleinere werkcellen. Met veel lawaai of net muisstil.
De bedrijfscultuur bepaalt ook voor een stuk je werkomgeving. Moet je vaak samenwerken met je team, of werk je vaker solo? Is je takenpakket heel strikt afgebakend, of is er ruimte om ook andere dingen te proberen? Is het belangrijk dat je ’s morgens om stipt negen uur aan je bureau zit, tot minstens vijf uur ’s avonds? Of moet het werk op het einde van de week gewoon voltooid zijn? En is het kantoor huisdiervriendelijk?
Je werkplek kan je job ten goede komen, of juist omgekeerd. Daarom wordt er heel vaak in het sollicitatiegesprek gepolst naar je ideale werkruimte. Want ongelukkige werknemers stappen vaak veel sneller op dan gelukkige. Weet dus goed aan welke eisen je toekomstige werkomgeving moet voldoen. Heb je geen idee? Met onderstaand driestappenplan kom je er wel achter.
Kijk terug naar je vorige jobs en maak een lijstje van de dingen die je energie gaven, of net demotiveerden. Had je een hekel aan al die bellende collega’s om je heen? Verzette je bergen werk in een stille ruimte? Dan is een landschapsbureau hoogstwaarschijnlijk niet je ding.
Is de lijst klaar? Stel dan prioriteiten. Vind je het belangrijk om ’s morgens vroeg te beginnen, en ’s avonds dan ook iets vroeger te vertrekken? Zet het dan bovenaan. Zou je graag je hond meenemen naar het werk maar is het geen echte dealbreaker als dat niet kan? Schuif het dan naar onder. Zo weet je meteen welke dingen écht belangrijk zijn.
Een sollicitatiegesprek bereid je grondig voor. Vergeet daarbij niet te kijken naar de bedrijfscultuur.
Als ‘samenwerken in team’ bovenaan het lijstje staat, is de kans groot dat je veel mensen rondom je nodig hebt. ‘Multitasken’ wil dan weer zeggen dat je vaak en snel moet kunnen schakelen. ‘Flexibel’ kan doen vermoeden dat je dag en nacht beschikbaar bent, en niet schrikt van overuren of weekendwerk. Ga er dus zeker niet te licht over. Die functieomschrijving is er om een reden.
Pluis de website van het bedrijf helemaal uit. Meestal krijg je dan al een idee van de waarden en de cultuur van een bedrijf. Bekijk ook de sociale mediaprofielen, reviews en recente krantenartikelen om een beter beeld te krijgen van hoe de onderneming in elkaar steekt. Vergeet ook zeker niet de teamcultuur te ontdekken. Zoek naar profielen van je toekomstige teamleden, om een idee te krijgen wat ze allemaal delen, en wat voor hen belangrijk is.
Als iemand je in contact heeft gebracht met het bedrijf, vraag dan even hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Ook tijdens het sollicitatiegesprek kun je perfect polsen naar de inrichting van de werkplekken en de algemene sfeer.
Als je één keer weet wát je wil, is het enkel nog een kwestie van op zoek te gaan naar een leuke job in een aangenaam bedrijf. Concentreer je daarvoor op twee tot drie belangrijke punten op je prioriteitenlijst.
Merk je dat een bedrijf niet helemaal aansluit bij je noden? Wees dan eerlijk, zonder negatief te zijn. Als je niet graag hebt dat je baas je op de vingers tikt als je iets later op kantoor bent en elke mail wordt nagelezen door je leidinggevende, zeg dan gewoon dat je autonomie belangrijk vindt, en dat je geniet van de vrijheid die je krijgt om je werk te doen.
Als ze je tijdens het sollicitatiegesprek vragen naar hoe jouw ideale werkplek eruitziet, vertel dan eerst hoe eerdere werkomgevingen je hielpen om het beste van jezelf te geven, om vervolgens te kijken of dat overeenstemt met de werkomgeving van het bedrijf waar je nu solliciteert. Is het een match? Perfect! Denk eraan: je werkplek is je tweede thuis.
(dt/em) - Bron: The Muse
22 juni 2020Ziehier enkele verlichtingstips en -tricks om jouw thuiskantoor tot een productieve werkomgeving te maken, met dank aan Studio De Schutter...
Er is een tijd vóór en ná corona. Ook op de werkvloer. Gaat het om iets tijdelijks? Of wordt dit het nieuwe normaal?
Waarom draag je op het werk wel schoeisel, als je ze thuis ook gewoon meteen uittrekt? Blijf wel professioneel aub.
Bureau-eilanden in een open werkplek. Gezellig, hip en goed voor de creativiteit, maar minder goed voor de gezondheid?
De coronacrisis gaf thuiswerken dan wel een boost, niet iedereen beschikt over een aparte bureauruimte in huis. Dan is een tuinkantoor een mogelijke oplossing.
Werk jij nog in een kantoorruimte die je helemaal voor jezelf hebt? Dan ben je een van de weinigen, want de laatste jaren is de werkomgeving drastisch veranderd.
Is het grote landschapsbureau op zijn definitieve retour of hebben de activiteitsgerelateerde werkplekken ondertussen de plaats ingenomen?
Duurzaam is hip: thuis, in de sportclub, in pretparken en dierentuinen maar zeker ook op kantoor. Tips om je werkruimte net iets groener te maken.
Post corona zal niets meer hetzelfde zijn, hoor je vaak. Maar wat betekent dat concreet voor je werk en kantoor? We zetten 5 voorspellingen op een rij.