Het werk in een contactcenter is een heel gevarieerde, leuke job met tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden, zeggen de werknemers zelf.. “Een eerste misverstand, is dat onze mensen de hele dag aan de telefoon hangen”, zegt Michaela Vlekken. “Onze dienstverlening is veel ruimer, want ook per e-mail, chat, of zelfs gewone brieven antwoorden wij op de vragen van de consumenten. Die variatie in kanalen doorbreekt de eentonigheid helemaal.
Dat geldt ook voor de verscheidenheid in taken, want we verzorgen ook de administratie, facturatie, gegevensbeheer en andere formaliteiten voor onze klanten. Tot slot bestaat de afwisseling ook uit de verschillen in sectoren waarin onze opdrachtgevers actief zijn. Het oplossen van vragen voor telecomprovidors is anders dan voor energieleveranciers, banken of automerken. Medewerkers die dat willen, kunnen makkelijk in een totaal andere branche aan de slag.”
Nog een misverstand is dat er in een contactcenter alleen maar call-agents zitten. “Wij noemen hen advisors, maar daarnaast hebben we ook een IT-departement, communicatie- en marketingspecialisten, planners, teamleiders, enzovoort. De functies zijn dus heel divers, wat ook mogelijkheden biedt om intern door te stromen. We hebben in onze ‘Nacademy’ allerlei trainingsprogramma’s om onze advisors te laten doorgroeien tot teamcoaches en daarna tot operations managers. Ook voor andere functies zijn er veel opleidingstrajecten. Zo hebben we een programma voor Hippers (Human Investment Plan) en Rising Stars, waarin we tot 18 maanden de tijd nemen om onze mensen naar hogere functies te tillen.”
Michaela Vlekken wijst op nog andere voordelen: “We zijn niet vies van een stevig feestje”, zegt ze. “De leuze van onze CEO Karin Van De Velde luidt niet voor niets ‘work hard, play hard’. Er zijn dan ook veel activiteiten na de werkuren. We bieden ook gratis fruit, soep en Nespresso-koffie aan. In het kader van ons Great Place to Work-programma mogen onze medewerkers zelf suggesties doen om het werk nog aangenamer te maken. Wij engageren ons om de beste ideeën uit te voeren.
Zo starten we weldra met ‘home working’, waarbij tot 2 dagen per week van thuis uit kan gewerkt worden. Of we bieden voor wie dat wenst, 6 uur psychologische begeleiding aan om volledig anoniem, met externe experts, persoonlijke issues te bespreken op familiaal, loopbaan of financieel vlak. Zoals je ziet: werken in onze sector is beslist de moeite waard!”
(kme)
12 december 2019Vertoont jouw collega irritant belgedrag? Waar loopt het mis en bezondig je je er zelf ook aan? Overloop de checklist!
Het Antwerpse contactcenter Harvest zorgt voor een primeur in ons land. Het introduceert thuiswerk in de sector en werkt volledig in ‘the cloud’.
Het bellen in de cloud (VoIP) dringt meer en meer het bedrijfsleven binnen. De volgende jaren wordt nog een sterke groei verwacht. Door die transformatie komt de focus meer op IT te liggen en zijn andere profielen vereist.
Jobat vroeg teleoperator Carine Van Hamme (56) en quality steward Lien Mentens (25) waarom hun job meer psychologie dan bandwerk is.
Een goed gesprek waarin er met oprechte en onbevooroordeelde aandacht naar je geluisterd wordt, waar vind je dat nog? Bij Tele-Onthaal zijn er meer dan 600 vrijwilligers in gespecialiseerd.
We vroegen aan Tessa (23) uit Boom hoeveel ze verdient ...
Solliciteren kun je leren! Niet alleen een sollicitatiecoach kan jou de nodige vaardigheden aanleren, ook virtual reality kan je sollicitatieskills verfijnen.
Kan je door ziekte of door een ongeval niet gaan werken? Dan heb je recht op gewaarborgd loon.
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.