Waarom werkgevers vooral emotioneel intelligente werknemers zoeken
Werkzoekenden met kennis van zaken en ervaring zijn gegeerde profielen. Maar steeds meer bedrijven zoeken vooral werknemers die ook emotioneel intelligent zijn.
Hoewel de moderne werkomgeving steeds meer ruimte biedt voor empathie en het erkennen van menselijke emoties, blijven sommige werknemers en bedrijven terughoudend om die ruimte in te vullen. Deze terughoudendheid kan voortkomen uit traditionele opvattingen over professionaliteit of de vrees voor mogelijke conflicten op de werkvloer.
Ruzie met een collega? Zo los je het op!
De evoluerende arbeidscultuur wijst nochtans op het belang van het omarmen van empathie als een waardevol instrument voor het bevorderen van welzijn en het versterken van de samenwerking binnen teams.
Anneleen De Lille, auteur van ‘Minder werken, meer doen’ en keynotespeaker bij Better Minds at Work, bevestigt de voordelen van kwetsbaarheid op de werkvloer in haar boek. Mensen blijven langer aan boord als ze zich veilig genoeg voelen om aan te geven waar ze behoefte aan hebben en waar ze tegenaan lopen. Het is bovendien verbindend om dat te doen, want daardoor gaan teams beter samenwerken.
Empathie op de werkvloer: De voor- en nadelen...
Open communicatie is met andere woorden het sleutelwoord voor het creëren van een bevorderlijke en gezonde werkomgeving. Het implementeren van regelmatige check-ins en evaluaties is een effectieve manier om de emotionele gezondheid van je team te monitoren. Een incidentele aanpak werkt niet. Je moet emotioneel welzijn structureel aanpakken, zeker in tijden van hybride werken.
Managers moeten het goede voorbeeld geven en durven hun emoties te laten zien. Als ook zij durven delen dat ze een mindere dag hebben, of vertellen dat ze weleens fouten maken, geven ze aan dat het oké is om dat ook daadwerkelijk uit te spreken. Zo creëer je een cultuur waarin iedereen dat doet.
Handig: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer
Anneleen haalt het ‘batterijen-systeem’ aan, waarbij medewerkers aan de hand van batterijen en bijbehorende kleurcodes (groen, geel, oranje, rood) aangeven hoe het met hun stressniveau zit. Zo geef je mensen een taal om over gevoelens te spreken. Het is veel eenvoudiger om te zeggen: ‘mijn batterij staat op rood’ dan ‘ik sta op het punt te crashen’. Je verplicht namelijk niemand om ter plekke te vertellen wat er scheelt.
Stap voor stap kunnen bedrijven zo een cultuur creëren waarin het bespreken van emoties als normaal beschouwd wordt. En we zijn op de goede weg zo blijkt. Mensen geven zich veel meer bloot dan vroeger. Dat gaat niet altijd over persoonlijke onderwerpen. Uitspraken als ‘ik vind dit moeilijk’, ‘ik weet het ook niet altijd’ of ‘dit bezorgt me stress’ hoor je steeds vaker. En ja, ook mannen en leidinggevenden durven meer hun emoties te laten zien.
Check: Waarom werkgevers vooral emotioneel intelligente werknemers zoeken
Het is fout om alle verantwoordelijkheid bij de leidinggevenden of 'het bedrijf' te leggen. Ook als medewerker kan je heel wat acties ondernemen om je collega's bij te staan:
Wat als iemand van de ene emotionele crisis in de andere belandt? Of als het allemaal langer aansleept dan gedacht? Het werk moet uiteindelijk wel gedaan worden. Op korte termijn vraagt het misschien energie, maar op lange termijn wordt iemand langdurig steunen altijd goedgemaakt.
Als je geen empathie toont, kan zo’n collega in een nog grotere crisis belanden en misschien wel helemaal uitvallen. Dat kan je maar beter voorkomen. Vergeet ook niet dat veel mentale problemen tijd nodig hebben om te helen.
Eerste hulp bij burn-out: Een praktische gids
Uiteraard verdwijnt het werk niet vanzelf en zijn er minimumdoelen die gehaald moeten worden. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de persoon in kwestie om hulp te zoeken en samen met een arts te kijken naar wat de beste strategie is om er weer bovenop te raken. Een team kan tijdelijk iemand sparen, maar vergeet niet dat het werk dat die persoon niet doet op de schouders van collega’s terechtkomt. Je wil geen sneeuwbaleffect in gang steken.
Emoties hebben een welverdiende plek, ook op het werk. Door open communicatie en onderling begrip te cultiveren versterk je niet alleen de teamdynamiek maar bouw je ook aan een bruisende bedrijfscultuur. Streef dan ook naar een omgeving waar empathie en het delen van ervaringen als natuurlijk worden beschouwd.
Extra: 6 lessen rond emoties op het werk
(ZINNIG) - Bron: HLN / Better Minds at Work
8 januari 2024Werkzoekenden met kennis van zaken en ervaring zijn gegeerde profielen. Maar steeds meer bedrijven zoeken vooral werknemers die ook emotioneel intelligent zijn.
Bijna één op de vijf werknemers werd vorig jaar geconfronteerd met verbaal geweld van collega’s. Als leidinggevende wordt er vaker tegen je geroepen.
Je job mag jou dan wel grenzeloos veel arbeidsvreugde en zelfontplooiing opleveren, toch is het belangrijk dat je op tijd en stond je grenzen aangeeft...
Is het aan jou om een team samen te stellen? Dan kan je maar best zien dat er genoeg EQ aanwezig is in je groep.
Met je ogen draaien als je collega wat zegt. Of valse geruchten vertellen. Er wordt, spijtig genoeg, nog te veel gepest op de werkvloer. Waarom toch?
Je kantoor verdient een glimlach. Diverse studies wijzen op de positieve invloed van humor op de werkplek. Van minder stress tot meer productiviteit.
Het leven wordt alsmaar duurder, ook voor jongeren. Hoeveel jongeren hebben een extra inkomen? Wat is hun motivatie daarvoor? En wat zijn de voordelen?
Iedereen krijgt weleens te maken met stressvolle situaties op het werk. Herken jij één van deze vijf?
Op de werkvloer durven de gemoederen soms hoog oplopen. Hoe reageer je best in een conflictsituatie met een collega?