Collega's
Vorige

1 van 607

Volgende
Volgend artikel:

Eindeloze mogelijkheden bij PepsiCo

Hoe omgaan met collega's op sociale media: do's en don'ts

Sociale media collegas
Een froleague – een samentrekking van het Engelse colleague en friend – is een collega die je ook regelmatig buiten de werkuren ziet als vriend of vriendin. Hoewel het natuurlijk een absoluut voorrecht is om in een hecht team te werken, moet je soms de grens durven trekken. Vooral op sociale media. Want niet élke collega of leidinggevende hoeft te weten welke wilde avonturen je in het weekend beleeft. Wanneer is het gepast om werk en sociale media te combineren? En wanneer speel je beter op veilig?

Een moeilijk evenwicht

Eerst en vooral: niet alles aan sociale media is automatisch negatief. Zo kan het bijvoorbeeld een enorme meerwaarde zijn om collega’s toe te voegen op platforms zoals LinkedIn. Het zijn cruciale connecties die je kunnen helpen om je netwerk te verruimen en nieuwe (carrière)kansen te creëren.

Bovendien is je online profiel een potentiële ijsbreker tijdens de volgende teammeeting: “Ik zag dat je houdt van koken, wat leuk!” Online interacties kunnen het contact met je collega’s op de werkvloer bevorderen, wat dan weer leidt tot betere prestaties en een sterkere teamgeest.

Anderzijds zijn berichten op sociale media een verlengstuk van je professionele reputatie. Let dus op met wat je deelt, want collega’s durven je posts, likes en comments wel eens verkeerd te interpreteren. Een humoristische opmerking onder de foto van je beste vriend kan uit de context worden getrokken en je imago schaden.

Bovendien moet je online rekening houden met een vervaagde grens tussen werk en privé. Een leidinggevende die jou volgt op Instagram, krijgt foto’s te zien die je misschien liever buiten de werkvloer had gehouden. Een online connectie kost je dus een stukje privacy.

Lees ook: Mag je toekomstige werkgever je social mediaprofiel screenen?

Wat zijn de regels bij jou op het werk?

Sommige bedrijven leggen regels vast in een socialemediabeleid. Die omschrijven welke online interacties acceptabel zijn en welke je beter vermijdt. Dat kan gaan van beperkingen voor werkgerelateerde berichten tot vereisten voor privacy-instellingen.

Deel je gevoelige informatie die het bedrijf in een kwaad daglicht stelt op je privéaccount? Dan kunnen daar behoorlijk zware gevolgen aan vasthangen. Hou het beleid van je werkgever dus altijd goed in het achterhoofd om onbedoelde misstappen te voorkomen. Maar ook als er geen strikte regels zijn, kan het nooit kwaad om twee keer na te denken voor je iets post.

Ontdek: Wat mag je over je werkgever op sociale media zetten?

Do’s en don’ts

Wil je vol vertrouwen op die ‘vriend toevoegen’-knop drukken? Hou dan rekening met deze handige do’s en don’ts.

DO

  • Heb je een vertrouwensband opgebouwd met een collega, werken jullie regelmatig samen aan een project of merk je dat jullie gemeenschappelijke interesses hebben? Dan kan je gerust een vriendschaps- of volgverzoek sturen. Maar ga niet meteen all out. Sommige platformen, zoals TikTok, zijn persoonlijker en vereisen meer discretie. Hou het daarom eerst bij professionele kanalen en wacht af hoe dat verloopt.
  • Twijfel je of jullie op het vlak van sociale media op dezelfde lijn zitten? Met een snelle “Hé, is het oké als ik je volg op Instagram?” toon je dat je de grenzen van collega’s respecteert.
  • Controleer de privacy-instellingen van je account. Zijn er zaken die je liever in intieme kring houdt? Beperk dan wat je collega’s kunnen zien.
  • Dat principe werkt trouwens ook andersom: een collega die te veel nonsens deelt, kan je dempen. Zo blijven jullie online bevriend, maar wordt je homepagina niet overstelpt met zaken die je niet interesseren.
Extra: Zijn jouw collega’s ook jouw vrienden?

DON’T

  • Laat je niet onder druk zetten om een verzoek te accepteren. Voel je je niet comfortabel? Dan mag je vanzelfsprekend weigeren. Maar hou het wel beleefd. Voorzie de betreffende collega eventueel van een woordje uitleg en geef aan waarom je je sociale media liever gescheiden houdt.
  • Plaats geen werkgerelateerde opmerkingen of posts op Instagram en Facebook. Zelfs niet als je denkt dat het onschuldig of luchtig is. Wil je toch graag een carrièremijlpaal delen? Dan is LinkedIn daarvoor de meest geschikte plaats.
  • Blijf professioneel. Onnozele filmpjes horen thuis in privéchats of op een story voor goede vrienden. Een gouden leidraad om oversharing te voorkomen: beeld je in hoe je je zou voelen als je post tijdens de wekelijkse meeting zou besproken worden. Ongemakkelijk? Dan is niet posten de boodschap!

Het is een kwestie van wikken en wegen, die soms wat oefening en ervaring vraagt. De beste tip? Gebruik je gezond verstand.

CHECK: Kijk jij ook naar de sociale media van die toekomstige werkgever?
Een carrièrevraag? Check het forum

(ZINNIG) – Bron: The Muse

6 december 2024
Anderen bekeken ook