Wat mag je over je werkgever op sociale media zetten?
Social media zijn een krachtige tool om jouw imago en dat van jouw werkgever een boost te geven. Maar wat kan je precies posten, en wat beter niet?
Eerst en vooral: niet alles aan sociale media is automatisch negatief. Zo kan het bijvoorbeeld een enorme meerwaarde zijn om collega’s toe te voegen op platforms zoals LinkedIn. Het zijn cruciale connecties die je kunnen helpen om je netwerk te verruimen en nieuwe (carrière)kansen te creëren.
Bovendien is je online profiel een potentiële ijsbreker tijdens de volgende teammeeting: “Ik zag dat je houdt van koken, wat leuk!” Online interacties kunnen het contact met je collega’s op de werkvloer bevorderen, wat dan weer leidt tot betere prestaties en een sterkere teamgeest.
Anderzijds zijn berichten op sociale media een verlengstuk van je professionele reputatie. Let dus op met wat je deelt, want collega’s durven je posts, likes en comments wel eens verkeerd te interpreteren. Een humoristische opmerking onder de foto van je beste vriend kan uit de context worden getrokken en je imago schaden.
Bovendien moet je online rekening houden met een vervaagde grens tussen werk en privé. Een leidinggevende die jou volgt op Instagram, krijgt foto’s te zien die je misschien liever buiten de werkvloer had gehouden. Een online connectie kost je dus een stukje privacy.
Lees ook: Mag je toekomstige werkgever je social mediaprofiel screenen?
Sommige bedrijven leggen regels vast in een socialemediabeleid. Die omschrijven welke online interacties acceptabel zijn en welke je beter vermijdt. Dat kan gaan van beperkingen voor werkgerelateerde berichten tot vereisten voor privacy-instellingen.
Deel je gevoelige informatie die het bedrijf in een kwaad daglicht stelt op je privéaccount? Dan kunnen daar behoorlijk zware gevolgen aan vasthangen. Hou het beleid van je werkgever dus altijd goed in het achterhoofd om onbedoelde misstappen te voorkomen. Maar ook als er geen strikte regels zijn, kan het nooit kwaad om twee keer na te denken voor je iets post.
Ontdek: Wat mag je over je werkgever op sociale media zetten?
Wil je vol vertrouwen op die ‘vriend toevoegen’-knop drukken? Hou dan rekening met deze handige do’s en don’ts.
Extra: Zijn jouw collega’s ook jouw vrienden?
Het is een kwestie van wikken en wegen, die soms wat oefening en ervaring vraagt. De beste tip? Gebruik je gezond verstand.
CHECK: Kijk jij ook naar de sociale media van die toekomstige werkgever?
(ZINNIG) – Bron: The Muse
6 december 2024Social media zijn een krachtige tool om jouw imago en dat van jouw werkgever een boost te geven. Maar wat kan je precies posten, en wat beter niet?
De hele dag door zijn we digitaal verbonden met alles en nog wat. Van telefoon, tot laptop, tot smart-apparaten. Dat kan technostress opleveren.
Werknemers mogen niet constant worden gefilmd tijdens de uitvoering van hun werk. Dat blijkt uit een recente beslissing van de GBA...
Je baas die in je professionele mailbox neust: mag dat zomaar? Het is een complex vraagstuk met een dubbele bodem...
Meer dan zeven op tien werknemers (70,6%) heeft een vriendschappelijke band met zijn of haar collega’s. En er zijn nog méér cijfers...
Veel toekomstige werkgevers screenen het social mediaprofiel van hun sollicitant. Maar de vraag is: mag dat zomaar?
De laatste tijd zien we steeds meer ‘ontslagfilmpjes’ die honderdduizenden views krijgen, ook op TikTok. Maar waarom doen mensen dat?
In deze rubriek laten we de jonge helden op de werkvloer aan het woord. Deze keer staat communicatie centraal: van (angst om te) bellen tot Instagram.
Niet enkel recruiters kijken naar sociale media. Ook kandidaten laten hun sollicitatie afhangen van wat werkgevers op hun sociale media plaatsen.