Werkplek
Vorige

1 van 661

Volgende
Volgend artikel:

Doe jij aan quiet vacationing?

Hoe luxueus is jouw kantoor?

Hoe luxueus is jouw kantoor
Corona heeft bedrijven doen nadenken over hun kantoorgebouw. Die zijn vaak hipper of luxueuzer dan ooit tevoren. Zo is er in bepaalde Amerikaanse steden een duidelijke trend naar luxekantoren. Maar ook bij ons kreeg het kantoor een nieuwe invulling.

De wereldwijde investeringen in kantoren zijn fors gedaald, maar voor luxekantoren zit dat anders. Vorig jaar ondertekenden huurders in Manhattan in New York bijvoorbeeld, volgens vastgoedspecialist JLL, deals voor ruim een half miljoen vierkante meter aan kantoorruimte in het hogere segment, het dubbele van het jaar daarvoor.

De opmars naar luxekantoren was al aan de gang vóór corona, maar is versneld nu bedrijven inzake comfort en gemak moeten concurreren met de thuiskantoren van hun medewerkers.

CHECK: Ziet jouw kantoor er ook anders uit sinds corona?

Meer voorzieningen

Dat kantoren sowieso een andere indeling krijgen, is duidelijk. Volgens vastgoedadviesbureau Cushman & Wakefield bestond vóór de pandemie in het algemeen ongeveer 60% van de kantoorruimte uit bureaus. Dat aandeel daalt.

Nieuwe en gerenoveerde kantoren gebruiken de helft van de ruimte voor werkplekken en verhogen het aandeel dat aan voorzieningen wordt besteed van 5% naar 20%. Denk hierbij aan meditatieruimtes, fietsenstallingen, douches of buitenruimtes, die dus aan belang winnen.

Lees ook: Waarom het derde kantoor een opmars beleeft

Leve de koffiebar

In ons land loopt het qua luxe niet zo’n vaart, al worden kantoren er wel hipper. Zo hebben in ons land bedrijven als BNP Paribas Fortis, Telenet en Pepsico allemaal de invulling van hun kantoor een nieuw elan gegeven. De focus ligt er op samenwerking en netwerking met aparte werk- en ontmoetingsruimten én vaak ook: een prominente koffiebar.

Bij BNP Paribas kreeg bijvoorbeeld hun working café een stevige upgrade met aangepaste catering, ruime openingsuren en een barista op kantoor. “We willen het voor onze mensen ook aangenaam maken om naar het werk te komen”, aldus Wim Smet, HR Business Director bij BNP Paribas Fortis.

Het kantoor als visitekaartje

Hoewel New York overigens de thuisbasis is van de meest grootse luxekantoren, zijn er in andere wereldsteden ook steeds meer extravagante kantoren te vinden.

De eigenaren van 105 Victoria Street in Londen voegen, volgens The Economist, bijvoorbeeld 30.000 vierkante meter groene ruimte toe - het equivalent van 14 tennisbanen - waaronder een stadsboerderij. Merdeka 118, een wolkenkrabber in aanbouw in Kuala Lumpur, krijgt één van de hoogste observatiedekken ter wereld.

De kwestie dat kantoren eigenlijk kleiner zijn dan ervoor, speelt ook mee in de budgettering. Want als een bedrijf dagelijks slechts ruimte moet bieden aan de helft van zijn werknemers, kan het in verhouding ook meer betalen per vierkante meter, zo luidt de redenering. Dus het mag soms wel wat kosten.

Veel van die nieuwe luxekantoren bieden een conciërge en bars op het dak. De ambitie is om het de werknemers er zo aangenaam en comfortabel mogelijk te maken - niet alleen om hun mensen terug op kantoor te krijgen - maar kantoren zijn ook een visitekaartje en moeten helpen bij de werving van personeel in een krappe arbeidsmarkt.

Extra: Zijn kantoren klaar voor het hybride werken?

Tropische tuin

Maar je hoeft het dus nog niet zo ver te zoeken. Het hoofdkantoor van BNP Paribas Fortis in hartje Brussel wordt genoemd als architecturale hoogvlieger.

En in Nederland staat in Utrecht de 90 meter hoge kantoortoren Central Park, met op de elfde verdieping een complete tropische tuin. De medewerkers kunnen er werken (of zich ontspannen) tussen ruim 1.500 planten, bomen, struiken én zelfs een kabbelend riviertje. Zoek je trendy luxe, ga dus maar naar kantoor.

Ontdek: Welke planten passen best op jouw werkplek?

(Wiliam Visterin)

20 maart 2023
Anderen bekeken ook