Volg jij de werketiquette op je werk?
De werketiquette is een breed begrip. En in elk bedrijf anders! Al zijn er wel enkele elementen die vaak terugkeren. Volg jij de werketiquette strikt op?
Als we elkaar niet kennen en zelfs nog geen woord gewisseld hebben, beoordelen we de ander meestal al op basis van het uiterlijk. We oordelen vaak op basis van haarsnit, tatoeages, gezichtsuitdrukkingen en ... kledij. Dat doen we bijna automatisch. Soms zelfs zonder dat we het echt doorhebben. Daarom is het belangrijk om een verzorgde en stijlvolle look te hanteren tijdens een sollicitatie.
Je kledingkeuze vormt een deel van die eerste ontmoeting. Een begroeting in een verzorgd jasje. Letterlijk! Je hoeft zeker niet all out te gaan. Zorg voor een beetje eigenheid en vooral voor propere kleding. Het maakt soms het verschil tussen een aanwerving of niet. Je wil de start van je droomcarrière toch niet missen omdat je verzorgde outfit in de was zat? Een goede outfit blijft hangen!
E-GIDS: Solliciteren in stijl
Ook wanneer je de job te pakken hebt, zorgen de juiste kleren voor carrièremogelijkheden. Wie zich proper, stijlvol, chic of zelfs excentriek kleedt – en daarmee hier en daar zelfs een complimentje binnenhengelt – voelt zich beter op de werkvloer en zal ook beter presteren. En dat levert op termijn misschien zelfs een promotie op.
Ook leidinggevenden kleden zich vaak iets deftiger om autoriteit uit te stralen naar de werknemers toe en om in hun rol te blijven. Ze vermijden daarbij best felle kleuren en kiezen beter voor zwart of wit. De kleren maken de mens. Ook wanneer je de carrièreladder wil beklimmen.
Extra: 10 ultieme tips voor de perfecte eerste indruk
Heb je vandaag een belangrijke meeting gepland? Staat er een fotoshoot voor de werknemers op het programma of komen er externe klanten naar kantoor? Read the room voor je een outfit kiest. Alles hangt van de situatie af.
Als je leidinggevenden meestal formeel gekleed gaan, dan doe je ook wat meer je best wanneer je een gesprek met hen in de agenda hebt staan. Zonder jezelf te forceren natuurlijk. Je hoeft absoluut geen (mantel)pak te kopen als je dat niet hebt. Een verzorgde polo of blouse met stijlvolle broek is ook helemaal goed.
Lees ook: 7 tips voor de juiste werkoutfit
Daar waar het vroeger gebruikelijk was om in verschillende sectoren – zoals het bankwezen of in sales – formele kledij te dragen, is er sinds een aantal jaren een shift aan de gang. Losse jurken, sandalen, oversized broeken, ... Als iedereen kledingstukken wil aandoen die lekker zitten, creëer je automatisch een informelere dresscode op het werk. Gelukkig weten de meeste werknemers wat fatsoenlijk is en wat niet. Al vervagen de grenzen soms ook snel.
In het arbeidsreglement staat meestal gewoon dat je er ‘verzorgd’ uit moet zien. En dat is voor interpretatie vatbaar natuurlijk. Gebruik daarom je gezond verstand. Draag je een outfit die bij je bomma door de beugel kan? Dan is die waarschijnlijk work-proof en zal je serieuzer genomen worden in je job.
Solliciteren in crop top en jeans: (don’t) do?
Voor sommigen geldt de mindset ‘hoe duurder, hoe beter’. Maar voor werkkledij gaat die vlieger meestal niet op. Een kledingstuk hoeft absoluut niet duur te zijn om goed te zijn. Wat wél telt, is dat je laat zien dat je je best hebt gedaan en erover nagedacht hebt.
Niemand vindt het leuk als mensen uitpakken met de kleren die ze dragen of merknamen rondstrooien tijdens de lunchpauze. Het komt pocherig en arrogant over en het beïnvloedt de werksfeer. Ga je voor casual chic op kantoor? Prima, maar hou de prijskaartjes vooral voor jezelf.
Ook al lijkt het soms dat je kleding alles over je zegt en bepalend is voor een eerste indruk, verlies je jezelf best niet in het topic. Werk je op een plek met een (on)geschreven dresscode die je niet aanstaat? Spreek er dan over met je leidinggevende. Er valt altijd wel een mouw aan te passen, zonder dat je angst moet hebben om een promotie mis te lopen. Een goede outfit is slechts het halve werk! Je prestaties doen er natuurlijk ook toe.
CHECK: Twee fouten en drie regels voor je kledij op kantoor
(ZINNIG) – Bron: Intermediair
21 juni 2024De werketiquette is een breed begrip. En in elk bedrijf anders! Al zijn er wel enkele elementen die vaak terugkeren. Volg jij de werketiquette strikt op?
De tijd dat advocaten en politici strak in het pak naar kantoor gingen, lijkt verleden tijd. De pandemie heeft niet alleen onze kleerkast maar ook onze kijk op de dresscode gewijzigd.
Ben jij al eens aangesproken over je uiterlijk op het werk? Regels opleggen is toegelaten. Maar hoe ver mag een werkgever gaan?
Hoe ver kun je gaan bij het solliciteren in een tijd waarin een casual outfit steeds meer de norm lijkt?
Wat als je er zo jong uitziet dat je op je werk niet meer serieus genomen wordt? Hoe los je dat op?
Als werknemer kun je maar best verzorgd en netjes voor de dag komen. Maar kan je werkgever jou verplichten om een dresscode te volgen?
Korte rokjes, uitgesneden jurken, een doorzichtig topje onder een blazer. Dat is de nieuwe kantoormode in de VS. Durf jij in sexy kleding naar het werk gaan?
De manier waarop we werken is behoorlijk veranderd. Maar de meeste werknemers zijn zich ook anders gaan kleden.
Wie professioneel wil overkomen, houdt zich aan de dresscode van z’n bedrijf. Wie succesvol wil overkomen… draagt gewoon wat hij of zij zélf wil.