Het loon van...
Vorige

1 van 870

Volgende
Volgend artikel:

Hoeveel kan en mag een student verdienen?

Hoe is Jeff Bezos de rijkste man ter wereld geworden?

Jeff Bezos illustratie
Wie de ambitie heeft om succesvol en filthy rich te zijn, kan zich best laten inspireren door de meest succesvolle ervaringsdeskundige. Portret van Jeff Bezos, de man achter Amazon.com én de rijkste man ter wereld.

Number One

Oktober 2017: volgens berekeningen van het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes wordt Jeff Bezos voor het eerst officieel de rijkste man ter wereld. Hij laat daarmee Bill Gates achter zich die lang vergroeid leek met die titel.

Drie jaar later staat Jeff Bezos nog altijd eenzaam aan de absolute top. Zijn succesverhaal leest als een boek… dat je uiteraard ook via z’n e-commercebedrijf Amazon.com kunt bestellen. Maar hoe is het ooit zover kunnen komen? En wat kunnen we van hem leren?

Een garage vol boeken

Na een universitaire opleiding begint Jeff Bezos aan een glansrijke carrière in Wall Street. Wanneer het internet begin jaren negentig doorbreekt, heeft hij grootse ambities: hij wil de grootste online winkel ter wereld waar je letterlijk alles kunt kopen.

Amazon wordt in 1994 voor het eerst als webshop gelanceerd vanuit een garage in Seattle. De focus lag toen nog uitsluitend op boeken. Een bewuste keuze: boeken zijn makkelijk online te verkopen en door met zoveel mogelijk boekenwinkels samen te werken, had hij het grootste online aanbod. Het bleek een groot succes. Maar toch wou hij meer.

Principes

Om zijn grootse ambitie waar te maken, nam hij doordachte en belangrijke beslissingen. Wie het succesparcours van Jeff Bezos bekijkt, ontdekt zakelijk efficiënte principes waar hij niet van afweek. Het zijn die principes die hebben geleid naar zijn succes en rijkdom.

1. Denk niet kort maar lang

De langetermijnvisie van Jeff Bezos is kort maar krachtig: winst dient om te investeren. Zo wordt het bedrijf nog groter en beter.

2. Volg de vraag

Door systematisch het aanbod af te stemmen op de vraag van de markt werd Amazon een wereldspeler. De oprichting van Amazon Prime (vgl. met Netflix), Amazon Web Services (vgl. met Google Cloud) en de introductie van de Kindle e-reader (Amazon verkoopt anno 2020 meer e-books dan de papieren versie) zijn succesvolle voorbeelden.

3. Kies de juiste locatie

Jeff Bezos koos er in 1994 voor om in Seattle (Washington) te beginnen en niet in Silicon Valley (Californië). Dat was geen toeval: wie vanuit de staat Washington de rest van Amerika bedient, moet namelijk geen btw aanrekenen. Ideale locatie dus om concurrenten goedkoop de loef af te steken.

4. Bespaar op onkosten

Een veelzeggende anekdote uit de begindagen: i.p.v. een duur bureau te kopen, kocht hij bij de plaatselijke doe-het-zelfzaak een goedkope deur en wat tafelpoten. Handige Jeff had zo weeral minder geld uitgegeven en dus meer geld overgehouden.

Die houding trekt hij nog altijd door maar dat levert hem toch ook vaak kritiek op. Zo klaagt het personeel over de moeilijke arbeidsomstandigheden en de lage lonen. Bovendien moet je als werknemer nog altijd betalen voor je parkeerplaats bij het hoofdkantoor…

5. Koop je concurrent

Wanneer online winkels succesvol zijn wil hij ze kopen. Lukt dat niet dan begint hij zijn prijzenoorlog tot ze alsnog overstag gaan. Zo wordt Amazon de kolos onder de online winkels.

6. Gebruik je succes

Bij het kiezen van een tweede hoofdkwartier liet hij Amerikaanse staten onderling tegen elkaar opbieden met fiscale voordelen. Minder belastingen = betere prijzen voor de klant = meer winst.

Winstgevend virus

Covid-19 heeft Amazon trouwens een recordwinst opgeleverd: door de vele lockdowns hebben steeds meer mensen het online winkelen ontdekt en dat legt Jeff Bezos duidelijk geen windeieren. De beurswaarde van Amazon bedraagt ondertussen 1,3 biljoen euro en zijn persoonlijk fortuin wordt geschat op meer dan 160 miljard euro. Toch maakt al die rijkdom hem niet wereldvreemd.

Door de coronacrisis besloot hij om de verwachte winst van het coronakwartaal (april-juni) volledig te investeren in coronatests en de bescherming van z’n werknemers. Of hoe je met 4 miljard dollar minder op je bankrekening niet zoveel verschil ziet maar toch voor heel wat mensen het verschil kunt maken.

(mr)

27 augustus 2020
Anderen bekeken ook