In gesprek met je baas: 5 do's, 5 don’ts
Een gesprek met je werkgever kan lastig zijn. Zeker wanneer je iets delicaats wil bespreken. Hoe pak je zo’n gesprek dan best aan? Lees hier 5 do’s-and-don’ts.
Loop je regelmatig gefrustreerd rond op het werk? Of komt die burn-out gevaarlijk dichtbij? Dan ben je zeker niet alleen. Net daarom is het een goed idee om problemen op de werkvloer uit te spreken. De kans is groot dat je leidinggevende zich begripvol opstelt.
Wil je toch het zekere voor het onzekere nemen? We geven je vijf tips om de situatie professioneel aan te pakken.
Vooraleer je effectief aanklopt bij je baas, denk je best even na over de situatie. Ben je vanmorgen met het verkeerde been uit bed gestapt of is er meer aan de hand? Is het een eenmalig probleem of komt het vaker voor? Is de frustratie écht onhandelbaar of maak je van een mug een olifant?
Bekijk de situatie eens van op een afstand. En analyseer wat er concreet aan de hand is. Zo ben je straks beter voorbereid als je de confrontatie aangaat.
Je workload aankaarten of klagen over die ene collega die je het leven zuur maakt, doe je beter niet wanneer je baas net een grote klant aan hem of haar ziet voorbijgaan. Je timing is key.
Vermijd drukke dagen en spreek je baas aan wanneer hij of zij een relaxte indruk geeft. En plan bij voorkeur op voorhand een afspraak in, zodat je je leidinggevende niet overvalt of stoort op een ongelegen moment.
In gesprek met je baas: 5 do’s, 5 don’ts
Wanneer jij je voor het eerst wil uiten over een probleem waar je al lang mee worstelt, reageer je misschien heel emotioneel. Je hebt je gevoelens dan ook lange tijd opgekropt. Volkomen normaal dus. Toch is het beter om tranen of een woedeaanval bij je baas te vermijden. Hoe je dat doet? Door eerst je hart te luchten bij een vriend(in), familielid of kennis.
Blaas de ergste stoom al eens af bij iemand die je vertrouwt, zodat je later kalm en nuchter kan blijven wanneer je baas tegenover je staat.
Ontdek: Hoe omgaan met emoties op het werk?
Begrijp ons niet verkeerd: emoties mogen er zijn. Je bent teleurgesteld, gefrustreerd of ongelukkig op het werk, en daar mag je gerust voor uitkomen. Maar vergeet niet dat je je nog steeds in een werkcontext bevindt. Leg dus niet alleen uit hoe je je voelt, maar ook waarom je je zo voelt.
Haal rationele argumenten aan, probeer helder te communiceren en sta open voor de reactie van je leidinggevende. Ook als het gesprek niet helemaal verloopt zoals je hoopte.
Hoe je professioneler gedragen: 15 tips
Als je dag na dag gefrustreerd rondloopt en ’s ochtends met tegenzin naar het werk vertrekt, kan je na een tijd door de bomen het bos niet meer zien. Je verliest jezelf in negativiteit en denkt er misschien zelfs aan om je job op te zeggen. Zijn zulke drastische maatregelen echt nodig?
Verzet je tegen die negatieve spiraal. Er zijn wellicht periodes dat je het best wel naar je zin hebt op het werk, niet? Verleg je focus, ontsnap aan die dagelijkse sleur en probeer dankbaar in het leven te staan.
En als laatste: vergeet niet dat je baas ook maar een mens is. Als je de situatie op de juiste manier aankaart, hoef je dus niks te vrezen. Meer zelfs, het kan de werksfeer alleen maar ten goede komen!
Lees ook: 4 stappen om zélf een positieve mindset te creëren
(ZINNIG) – Bron: Indeed / wikiHow
3 juli 2024Een gesprek met je werkgever kan lastig zijn. Zeker wanneer je iets delicaats wil bespreken. Hoe pak je zo’n gesprek dan best aan? Lees hier 5 do’s-and-don’ts.
Twijfel je over je professionele imago? Hier zijn enkele basispunten en -waarden om op te letten:
De meeste werkgerelateerde veranderingen heb je zelf niet in de hand. Waar je wél controle over hebt: de manier waarop je ermee omgaat.
Waar neemt de Vlaming tijdens het vergaderen het meest aanstoot aan? En wat werkt het best om efficiëntie te verzekeren?
Je collega’s kies je in de meeste gevallen niet zelf en wie pech heeft ergert zich dood aan hun gedrag. Maar hoe ga je best om met ergernissen op je werk?
Hoe ga je om met een conflict op de werkvloer? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?
Soms zitten mensen niet op de juiste plaats. Een typisch voorbeeld daarvan is de baas die bovenaan de ladder staat, maar niet capabel is. Klinkt bekend?
Kan jij een term plakken op de communicatiestijl van je leidinggevende? Het is voor veel mensen een moeilijke opgave. We gidsen je door 4 communicatiestijlen.
Op emoties hebben we weinig vat, maar ze hebben wel veel invloed op onze werkzaamheden. Hoe ga je daar best mee om?