Iedereen op de leasefiets
Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
“Mijn hoofdinkomen is fietskoerier. Ik breng maaltijden van restaurant naar klant via de Deliveroo app. Bekijk het als een moderne variant van een postbode. (lacht)”
“Als bijverdienste pas ik voor Christelijke Mutualiteit (CM) één dag per week op aan huis bij gezinnen met een ziek kindje.”
“Ik heb eerst als bijverdienste een tijdje als fietskoerier gewerkt, als aanvulling op een job in de sociale sector. Ik koos toen bewust voor deeltijds werk omdat ik in de sociale sector anders vaak één op de twee weekends moest werken, en ik besteed graag heel wat uren aan sporten. Toen er fietskoeriers in het straatbeeld verschenen, heb ik me ingeschreven en ben ik beginnen rijden. Dat beviel me zo goed dat ik besloot te gaan werken onder het zelfstandige statuut.”
“Ja. Ik heb al een zevental functies mogen uitoefenen en deze staat zeker in de top drie. Maar op termijn verkies ik toch een halftijdse job als werknemer en daarnaast zelfstandig fietskoerier in bijberoep. Dat is financieel voordeliger en geeft meer variatie. Het is fysieke arbeid en best zwaar. Soms zit ik tegen de krampen aan in mijn benen, ondanks dat ik een getraind fietser ben. Maar ik ben mijn eigen baas, ik ben meestal buiten, de job geeft sociale contacten en belangrijk voor mij: ik sta helemaal achter wat ik doe.”
“In mijn kijk op België moeten we meer in steden gaan wonen om het groen te behouden. Ik werk voor de mensen die in de stad wonen (of werken). Wie in de stad woont heeft keuze tussen tientallen restaurants voor een aan huis geleverde maaltijd. Mensen buiten de stad hebben de keuze tussen pita of pizza, wat de 'marktwaarde' van de stad misschien een heel klein beetje verhoogt in vergelijking met erbuiten.”
“Ik kan er van leven dus mijn salaris is wel OK.”
“Ja, maar niet meteen. Momenteel geniet ik enorm van mijn vrijheid als zelfstandige.”
“Dat varieert van het seizoen. In de herfst en de winter werk ik 40 à 50 uur per week. In de lente en zomer zo’n 25 à 35 uur per week. Ik verdien dus niet heel het jaar evenveel. Ik zou het ook niet volhouden, een jaar lang zoveel uren doen.”
“Niet echt, ik spaar enkel in de herfst en in de winter om in de lente en de zomer minder te moeten werken. Ik kijk niet verder vooruit dan een jaar. Mijn appartement is min of meer mijn spaarboekje.”
“Ja en neen. Ik spaar er niet voor, maar ik hoop dat tegen dan de redelijkheid is teruggekeerd en alle mensen recht hebben op een pensioen waar van te leven valt.”
“De afbetaling van mijn appartement en mijn fietsen. Ik heb er verschillende en rijd ongeveer 450 kilometer per week. Weet dat je om de 5.000 kilometer een onderhoud nodig hebt. Een fiets heeft dus wel wat onderhoudskosten. Zeker als je ook rijdt in de regen, of nadat er gestrooid is met zout.”
“Aan zaken waar ik niet in geloof en waar ik niet achter sta wegens in mijn ogen slecht voor een mens of ethisch onverantwoord. En dat zijn wel wat zaken: kleren zonder ‘fair trade’-label, tropisch fruit in de winter, dierlijke producten, alcohol, frisdrank, elk jaar een nieuwe smartphone enzovoort.”
“Aan goed eten, zelf gekookt of op restaurant. Ik eet biologisch en dat scheelt in de prijs, maar in mijn ogen is dat de correcte prijs van voedsel.”
“Dan zou ik graag ergens ten zuiden van de evenaar een hostel openen.”
(kv)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
15 januari 2020Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
Een fietskoerier die je maaltijden bezorgt, of gewoon de post aflevert? In de toekomst wordt de fiets alleen maar belangrijker.
“Drie kwart van de verkochte fietsen zijn elektrisch. Maar de meest voorkomende herstellingen zijn nog altijd dezelfde”, vertelt Siebe, die ook flink wat leasinggebruikers tot zijn klanten mag rekenen.
Een taxi bestellen via Uber of Lyft, op vakantie met Airbnb, schoonmaken via Helpling en een maaltijd via Deliveroo: wat is de invloed?
Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
Bedrijfscultuur, goede werkomstandigheden en opleidingsmogelijkheden. Die factoren zijn voor jonge ingenieurs cruciaal bij de keuze van hun (eerste) werkgever.
Heb je een auto-ongeval en ben je verzekerd bij Baloise, dan bestaat de kans dat Soada Mazayeva je schadedossier ter harte neemt.
Thuiswerken is standaard geworden voor veel kantoormedewerkers. Toch zijn er nog veel vragen over deze trend...
Anno 2023 zijn bij het solliciteren een cv, en eigenlijk ook een motivatiebrief, nog altijd aangewezen. En aan dat cv besteed je best de nodige aandacht.