Ontspanning
Vorige

1 van 516

Volgende
Volgend artikel:

Verlofdagen over? Plan je vakantie snel

Het duurste dutje van de wereld

Het lukt slechts weinig mensen om (deftig) te slapen tijdens een vlucht. Tegelijk zijn veel passagiers bereid om er extra voor te betalen.

Volgens het Londense interieurontwerpbureau JPA Design is slaap de grootste prioriteit voor 70 procent van de passagiers op lange afstand. En ook de hoofdreden waarom ze upgraden. Het is dan ook logisch dat luchtvaartmaatschappijen steeds meer investeren in faciliteiten om de slaap te verbeteren. Meer comfort in businessklasse en vooral betere slaapmogelijkheden zijn hierbij cruciaal. “Een ticket in businessclass is de duurste slaap van je leven”, aldus John Tighe, ’de design director for transport bij JPA Design in The Wall Street Journal.

In veel vliegtuigen zijn intussen echte bedden en slaapruimtes voorzien. Toch slaan maatschappijen volgens experts als Tighe nog vaak de bal mis. Ze focussen meestal op de lengte van de bedden en de ruimte aan de schouders. Alleen blijkt dat de meeste mensen op hun zij slapen, en dan is net de ruimte ter hoogte van je heupen tot aan de knieën veel belangrijker. Vaak is er ook aan de voeten heel weinig ruimte om te bewegen. “En die voeten bepalen net heel erg hoe de rest van ons lichaam slaapt.”

Geen oog dicht

Niet alleen in bedden, maar ook in de cabine bieden vele luchtvaartmaatschappijen speciale verlichting aan. Met led-systemen kan zelfs de kleur van de verlichting worden aangepast. Er bestaan ook andere hulpmiddelen: van nekkussens en gezichtsmaskers tot oordoppen die alle geluid tegenhouden. Maar zelfs dan is slapen op het vliegtuig niet simpel. Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de passagiers zegt dat ze gewoon geen oog dicht doen tijdens een vlucht.

De grootste stoorzenders zijn de droge lucht, het lawaai en de beweging van het vliegtuig én van andere passagiers. Ook oncomfortabele zetels en in veel gevallen de stress die bij vliegen komt kijken, spelen een rol. “Veel mensen hebben slapen op het vliegtuig gewoon opgegeven. De meesten zoeken hun toevlucht tot het entertainmentsysteem. Ze proberen het niet eens.”


(wv) - Bron: MARK Magazine

30 juli 2019
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook