De 5 beste tips om overwerk te voorkomen
Systematisch overwerken kan stress, moeheid en tegenzin opleveren. Met deze tips vermijd je de negatieve effecten van overmatig overwerk.
45% van de Belgische bedienden heeft de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende werkschema’s of -roosters en de helft van de kantoormedewerkers in ons land geniet van de nodige flexibiliteit op het vlak van werkuren.
Zowel glijdende werktijden – waarbij de werknemer binnen een bepaald slot een start- en einduur kiest – als flexibele dagindelingen – waarbij de werknemer zelf pauzes mag inplannen – winnen aan populariteit. En dat zal naar verwachting in de toekomst verder blijven stijgen.
Een goede zaak? Om werknemers aan te trekken en aan boord te houden zeker wel. Om werk en privé gescheiden te houden: niet echt. Tenzij je werkgever concrete regels opstelt.
Nuttig: 5 tips voor de perfecte werk-privébalans
Volgens het recht op deconnectie mogen werknemers onbereikbaar zijn op duidelijk vastgelegde momenten.
Toch zien we dat vier op de tien werknemers wel eens hun mailbox openen of een telefoontje opnemen in die felbegeerde privétijd. Een rechtstreeks gevolg van flexibele werkuren, die de grens tussen werk en privé doen vervagen. En daarin is België zeker niet alleen, blijkt uit een internationale werknemersbevraging bij 18.000 werknemers in achttien landen.
Lees ook: Bazen blijven hun werknemers contacteren buiten de werkuren
Op het vlak van flexibele werktijden bestaat er geen one size fits all. Sommige werknemers vinden het bijvoorbeeld net geruststellend om ook buiten de werkuren mails op te volgen en zo verbonden te blijven met de organisatie. 43% vindt het prima om na de uren bereikbaar te blijven, voor 39% kan het zelfs tijdens vakanties.
In Servië, Noorwegen en Roemenië ligt dat aandeel nog hoger: respectievelijk 49%, 55% en 56% zegt bezig te zijn met het werk buiten de kantooruren. Andere werknemers hebben dan weer nood aan een strikte scheiding tussen werk en privé. Zeker tijdens hun verlof. In België gaat dat om 41%. Door die verscheidenheid is het dus belangrijk dat er op ondernemingsvlak een kader bestaat waarbinnen werknemers zélf kunnen bewegen.
Flexibel(er) werken: 9 juridische mogelijkheden
Niet evident, want voor organisaties wordt het steeds uitdagender om een evenwicht te vinden. Enerzijds willen ze werknemers betrokken houden, anderzijds moeten ze overbelasting en een te hoge werkdruk voorkomen. Duidelijke richtlijnen over flexibiliteit en bereikbaarheid na de werktijden, in het weekend en tijdens vakanties, kunnen een gezonde werkcultuur – en bijgevolg het werkgeluk – bevorderen.
Wanneer moeten oproepen en e-mails beantwoord worden? Hoe gebruiken werknemers digitale vormen van communicatie – zoals de WhatsApp-groep van het team – op een gezonde en verantwoorde manier? Food for thought!
Checklist: Is jouw werkgever bekommerd om jouw welzijn?
(ZINNIG) – Bron: SD Worx
12 november 2024Systematisch overwerken kan stress, moeheid en tegenzin opleveren. Met deze tips vermijd je de negatieve effecten van overmatig overwerk.
Het is een klassieke vermelding in veel jobadvertenties: ‘Je hebt geen 9- tot-5-mentaliteit.’ Maar heel wat kandidaten kunnen zo’n 9-to-5-aanpak wél waarderen.
Een kwart van de werknemers werkt door terwijl ze hun lunch naar binnen werken. Maar eigenlijk heeft het overslaan van die pauze een averechts effect...
Hier zijn vijf tips die ervoor zorgen dat je naar een boost in je welzijn en productiviteit kan streven!
Dat een hybride werkregime voor een beter evenwicht tussen werk en privé kan zorgen, wisten we al langer. Maar kan het ook het risico op een burn-out verlagen?
Dat de klassieke ‘nine-to five’-werkdag zijn beste tijd heeft gehad, wisten we al. Maar blijkbaar start onze werkdag ook steeds vroeger.
Ook tijdens hun vakantie blijven velen bereikbaar voor collega’s en klanten. En veel werknemers voelen ook de druk om bereikbaar te zijn...
De tendens van de vervlechting tussen werk en privé zet zich traag maar dapper verder...
Had je vroeger misschien een lastige baas, dan spreken we vandaag over toxisch leiderschap. Maar wat is dat eigenlijk, een ‘toxische baas’?