Hoe Laurence haar nieuwe kans met beide handen greep
Na faillissement van haar vorige werkgever maakte Laurence er het beste van: ze vertrouwde op haar talenten en volgde een opleiding bij Cevora.
Over mensen die in een gigantische villa wonen en elke vakantie met hun jacht naar het zuiden vertrekken, durven we nogal snel zeggen dat ze ‘het gemaakt’ hebben in het leven. Alles uit je carrière halen staat nochtans zeker niet synoniem met rijkdom en extravagantie. Integendeel. Maar wat betekent het dan wel?
Eigenlijk blijf je je hele leven lang leren. Zelfs als je denkt dat je alles goed onder de knie hebt. Je vindt altijd wel nieuwe manieren om net dat tikkeltje beter te presteren, om mee te blijven met de wereld die pijlsnel evolueert, om niet ingehaald te worden door je jongere collega’s. Kijk altijd kritisch naar jezelf. Naar de kennis en skills die je al hebt en die je nog mist. Zo wordt je job niet alleen waardevoller, maar ook gewoon leuker.
Lees ook: De trucs om levenslang te blijven (bij)leren
Wat hebben Mark Zuckerberg en Bill Gates gemeen? Zij hebben – samen met alle andere succesvolle mensen in de wereld – zich altijd een duidelijk doel voor ogen gehouden. Heb je er geen? Dan dwaal je al snel af en komt de eindmeet nooit echt dichtbij. Maar wees niet te ambitieus, en stel doelen op die concreet en vooral haalbaar zijn.
Om gemotiveerd te blijven kun je ze verdelen over enkele maanden, of jaren. Schrijf ze op zodat je ze kunt afvinken als je ze gerealiseerd hebt. Zo lijkt dat einddoel minder ver weg.
Op het werk draait het niet om één iemand, maar om het hele team. Succesvolle carrières hangen dan ook grotendeels af van je relaties, niet enkel van jezelf. Lig je wel zo goed in de groep als je dacht? Ben je een teamplayer, of toch niet echt?
Je kunt een promotie daadwerkelijk mislopen als je collega’s het je niet gunnen. Wees daarom geïnteresseerd in wat anderen je vertellen, klaag niet te vaak en stel je toegankelijk op.
Geld maakt niet gelukkig en is al zeker geen maatstaf voor succes. Toch hoort het er gewoon bij. Iedereen wil graag een mooi loon, maar opslag vragen, dat is toch een ander paar mouwen. Maar denk eraan: een 'nee' heb je, een 'ja' kun je krijgen. Vraag een gesprek aan en ga gewapend de onderhandelingen aan. Niet letterlijk, maar zorg dat je enkele goede argumenten hebt.
Heb je onwerkelijke prestaties neergezet? Of ligt je loon lager dan wat gangbaar is in de sector? Dan sta je meteen sterk in je schoenen.
Lees ook... Wanneer is het ideale moment om opslag te vragen?
Een promotie krijg je niet zomaar. Het betekent meestal dat je baas waardeert wat je allemaal doet. En vaak staat daar een financiële beloning tegenover (zoals een loonsverhoging).
Ontdek: Hoe groot is jouw kans op promotie?
Maar wie promotie wil maken, moet investeren. Tijd als je een extra cursus volgt, een inspanning als je je doelen wilt overtreffen, zelfverbetering door je vaardigheden onder de loep te nemen en netwerken om de relaties met collega’s, klanten, … te verbeteren. Maar je moet wel goed weten welke richting je uit wilt. Als je eenmaal een functie in gedachten hebt, kun je je skills daarop afstemmen.
(dt/em) - Bron: Intermediair
26 maart 2021Na faillissement van haar vorige werkgever maakte Laurence er het beste van: ze vertrouwde op haar talenten en volgde een opleiding bij Cevora.
Bij de start van hun carrière denken velen dat een job onder hun opleidingsniveau een springplank is naar iets beters. Helaas is dat vaak niet zo.
Hoe pak je een moeilijk gesprek met je werkgever of collega aan? En vooral, wat kan je beter vermijden? Ontdek hier 5 tips.
Hoe oud met je zijn om te werken als jobstudent? En hoeveel uren mag je dan werken?
Hoe ziet het takenpakket van accounts payable accountants er precies uit en welk salaris mogen zij verwachten?
Nico en Leander zijn procestechnieker bij Aquafin: “Zorgen voor proper water: wie wil dat nu niet?”
De werketiquette is een breed begrip. En in elk bedrijf anders! Al zijn er wel enkele elementen die vaak terugkeren. Volg jij de werketiquette strikt op?
Sommige werktrends spelen eerder op de achtergrond. Ze vallen minder op, ook omdat werknemers of organisaties dat soms liefst zo willen houden...
Als we te veel werk ervaren in te weinig tijd, volgt stress. Maar er zijn nog andere oorzaken...