Starters
Vorige

1 van 202

Volgende
Volgend artikel:

Jongeren op de werkvloer: wat zijn de misverstanden over Gen Z?

Gen Z gaat voor jobinhoud, sfeer en … een flinke pree

Gen Z gaat voor jobinhoud
Generatie Z wil een toffe job én zeker ook: een behoorlijk loon. Dat blijkt uit de enquête ‘Gen Z op de werkvloer’ die HR-bedrijf ASAP afnam bij 100 studenten en 80 werkgevers. Jobinhoud staat voor Gen Z bovenaan, gevolgd door het loon en de sfeer op het werk.

Met name de loonverwachtingen van de starters vallen op. Ruim zes op de tien jongeren verwacht een eerste nettoloon boven 2.000 euro/maand. Terwijl de helft van de ondervraagde bedrijven voor schoolverlaters ‘slechts’ een gemiddeld nettoloon tussen 1.500 euro en 2.000 euro voorziet. Amper 6% van de bedrijven geeft starters een gemiddeld nettoloon van 2.500 euro of meer.

Ontdek: Hoeveel salaris krijg je als starter?

Loonverwachtingen zijn overigens niet de enige conclusie van het onderzoek van ASAP. Ook deze vallen op:

1. Gen Z als jobhopper

Terwijl één op de drie jongeren van plan is om minstens drie jaar bij zijn eerste werkgever te blijven, gaan de meesten toch na verloop van tijd andere oorden opzoeken: negen op de tien Gen Z’ers switcht van job binnen de drie jaar.

Daarbij valt ook de groep van 10% op: die blijft namelijk minder dan 6 maanden. 32% wil tussen 6 maanden en 1 jaar aan boord blijven, 52% tussen 1 en 3 jaar.

Jobhoppen voor meer loon werkt… maar niet altijd

2. Overuren? Liever niet

Wat overuren betreft, is het onderzoek duidelijk: voor zeven op de tien jongeren zijn overuren geen optie. En als ze extra uren moeten maken, dan willen ze daar volwaardig voor vergoed of gecompenseerd worden.

Een klassieker die ook bij andere onderzoeken aan bod komt, is ook hier: het evenwicht tussen werk en privé. Zo’n 40% van de studenten hecht belang aan een optimale balans tussen werk en privé.

Is jouw werk-privéleven in balans? Doe de test!

3. Imago werkgever minder van tel

Bedrijven die sterk inzetten op duurzaamheid en diversiteit hebben niet automatisch een streepje voor bij Gen Z. En in het verlengde daarvan: imago speelt nog minder een rol. Uit de ASAP-enquête blijkt dat studenten het imago van een bedrijf op de laatste plaats zetten als ze hun toekomstige werkgever kiezen.

Verder willen starters graag werkzekerheid én verantwoordelijkheid in hun job. Al staan het hoger aangehaalde jobinhoud, loon en sfeer dus duidelijk bovenaan.

Gelukkig met wat je verdient?

(William Visterin)

29 mei 2024
Anderen bekeken ook