Bedrijfswagen wordt duurder, maar milieuvriendelijker
Vanaf 1 januari 2021 worden bedrijfswagens duurder… maar ook milieuvriendelijker. Hoe komt dat en wat betekent dit voor jou?
De boodschap was duidelijk: vanaf 2026 zijn alleen nog emissievrije bedrijfswagens volledig (100%) fiscaal aftrekbaar voor de werkgever. In de praktijk gaat dit over elektrische wagens (en wagens op waterstof) die vanaf 2026 nieuw worden aangekocht.
Niet-emissievrije bedrijfswagens (op benzine, diesel en CNG) zullen dus vanaf 2026 niet langer optimaal fiscaal aftrekbaar zijn. Hun voordeel wordt vanaf 2023 stelselmatig gereduceerd tot 0% in 2028.
Lees ook: Welke bedrijfswagens zijn het voordeligst?
De nieuwe regeling zorgt voor heel wat vragen bij werknemers en werkgevers. Onderstaande vragen krijgen alvast een duidelijk antwoord.
Toch niet: een werkgever kan nog altijd kiezen om vanaf 2026 een bedrijfswagen op benzine, diesel of CNG aan te kopen, al is dit dan niet meer fiscaal interessant. Je baas kan vervolgens de kosten door het lagere fiscale voordeel zelf dragen of compenseren door jou een kleinere bedrijfswagen aan te bieden.
Neen, de aftrekbaarheid wordt tegen 2031 geleidelijk verminderd naar 67,5%.
Check: Bedrijfswagen wordt duurder, maar milieuvriendelijker
Neen, dit geldt alleen voor personenwagens, inclusief auto’s voor dubbel gebruik en minibussen. Bestelwagens en voertuigen onder de categorie lichte vracht (pick-ups) daarentegen komen niet in aanmerking voor de nieuwe fiscale regeling.
Extra: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment
Nog niet, maar het staat als een paal boven water dat er een inhaalbeweging komt. Zo wil Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters tegen 2025, 30.000 bijkomende publieke laadpalen installeren. (Ter info: eind 2020 waren er in het Vlaams Gewest 4.262 publieke laadpalen.)
De federale overheid gaat ook particulieren en ondernemingen fiscaal stimuleren om laadpalen thuis of op de bedrijfsparking te plaatsen. Zo krijg je als particulier een belastingvermindering wanneer je tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 een laadstation aankoopt en thuis plaatst.
Volgens netbeheerder Fluvius kan Vlaanderen zo’n 1 miljoen elektrische auto’s aan tegen 2030. Slimme laadpalen kunnen mogelijke problemen voorkomen door de oplaadcapaciteit zo te sturen dat het net niet te zwaar belast wordt.
Neen, de berekening van je voordeel van alle aard (VAA, het forfaitaire bedrag waarop je wordt belast) blijft voorlopig gelijk: je gaat dus geen hogere belasting moeten betalen.
Voor zij die geen bedrijfswagen hebben, krijgen of willen kan de werkgever een alternatief mobiliteitsbudget voorzien. Dit geeft jou als werknemer de keuze om zelf je duurzaam vervoersmiddel te kiezen.
Dit alternatief is nog niet zo ingeburgerd maar daar komt verandering in: het systeem wordt vereenvoudigd, versoepeld en uitgebreid. Zo zul je hiermee in de toekomst parkeertickets, een fietsuitrusting of zelfs een abonnement op het openbaar vervoer voor je inwonende gezinsleden mee kunnen betalen.
Jazeker, minder C02-uitstoot betekent betere lucht en een gezonder milieu. Zeker als je weet dat er bij benadering jaarlijks tot 15 miljard kilometer door bedrijfswagens wordt gereden, goed voor zo’n 1,7 miljoen ton CO2-uitstoot …
Ontdek: De groenste bedrijfswagens van het moment
(fd/mr)
7 juni 2021Vanaf 1 januari 2021 worden bedrijfswagens duurder… maar ook milieuvriendelijker. Hoe komt dat en wat betekent dit voor jou?
De bedrijfswagen zal ook na de coronapandemie een belangrijke extralegale manier van verlonen blijven in heel wat bedrijven.
Het mobiliteitsbudget is een feit. Maar wat betekent dit voor jou en wordt het wat? Zal het de files (helpen) verminderen? Yves Labeeu geeft antwoord...
Steeds vaker houden bedrijven bij het samenstellen van hun wagenpark rekening met de milieuvriendelijkheid. Maar wat is de groenste bedrijfswagen?
Je hebt het mobiliteitsbudget enerzijds, het cafetariaplan anderzijds. Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?
Jobinhoud en locatie zijn de belangrijkste criteria wanneer jongeren een job kiezen. Een bedrijfswagen hoeft blijkbaar niet echt.
Veel toekomstige werkgevers screenen het social mediaprofiel van hun sollicitant. Maar de vraag is: mag dat zomaar?
Voor mensen zorgen was altijd Chichi’s droomjob. Tijdens haar studies ontdekte ze dat haar zorgzame kant vooral tot zijn recht komt in de thuisverpleging...
Vergeet quiet quitting, rage applying is the next big thing! Maar wat is het eigenlijk? En kan het jou als werknemer wat opleveren?