Fietsen heeft de wind in de zeilen
De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.
Officieel gaat het om de CAO fietslease. Hiermee kunnen werknemers in de gezondheidszorg hun bruto eindejaarspremie geheel of gedeeltelijk omzetten in een fiets. “Dit betekent dat zorgmedewerkers fiscaal gunstig een fiets kunnen leasen zonder extra kosten voor de werkgever”, vertelt Lieve Dhaene, directeur communicatie bij Zorgnet-Icuro.
De deal is het eindpunt van lange sociale onderhandelingen, die al in 2019 startten. Voor de sector, en de vele medewerkers, is het alvast een opsteker. Het moet, volgens Dhaene, bijdragen tot de aantrekkelijkheid van de sector. Tegelijk kon de zorg ook niet achterblijven. “Er zijn immers meer en meer sectoren die dit voordeel kunnen bieden aan hun werknemers.”
De overeenkomst treedt retroactief in werking vanaf 1 januari 2024. Een paar zaken moeten nog gebeuren. Een eerste is het afsluiten van een lokale collectieve arbeidsovereenkomst per organisatie. “Zo’n lokale cao kan in overleg met de werknemersvertegenwoordiging of - bij afwezigheid daarvan - met de werknemers zelf worden opgesteld”, weet Dhaene.
En dan zijn er natuurlijk de leasefietsen zelf. “De overeenkomst vereist afstemming met een fietsleaseprovider voor de uitvoering van het leasebeleid.”
Een fiets leasen? Dit moet je weten!
De fietsleaseovereenkomst geldt voor alle werknemers onder het zogenaamde paritair comité 330, met uitzondering van artsen in loondienst.
“Het gaat om meer dan 300.000 medewerkers werkzaam in ziekenhuizen, woonzorgcentra, revalidatie- en psychiatrische voorzieningen, en andere zorginstellingen”, aldus Dhaene, die het belang van het initiatief benadrukt. “Het bevordert de mobiliteit en het welzijn van werknemers. En bovendien kan het bijdragen aan duurzame mobiliteit en een veiligere leefomgeving.”
Lees ook: Steeds meer Belgen fietsen betaald naar het werk
Welke extralegale voordelen zijn er, naast deze fietsleasing, van toepassing in de zorg? “Naargelang de zorgwerkgever zijn er diverse voordelen, zoals maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, ...”, stipt Dhaene aan.
Uit het Salariskompas van Jobat blijkt dat de eindejaarspremie het meest toegepaste extralegale voordeel is, gevolgd door maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering en een vergoeding voor woon-werkverkeer.
E-GIDS: Dé checklist van alle extralegale voordelen op een rij
Extralegaal voordeel | % |
---|---|
Eindejaarspremie | 71 |
Maaltijdcheques of maaltijdvergoeding | 63 |
Hospitalisatieverzekering | 60 |
Vergoeding woon-/ werkverkeer | 55 |
Pensioenplan of groepsverzekering | 40 |
13de maand | 39 |
Laptop | 34 |
Mogelijkheid tot thuiswerken | 30 |
Gsm | 28 |
Onkostenvergoeding | 23 |
Bedrijfsvoertuig | 18 |
Internetabonnement | 9 |
Sowieso hebben zorgmedewerkers vanaf de leeftijd van 45 jaar extra verlofdagen. “Op die leeftijd krijgt een zorgmedewerker twaalf extra verlofdagen per jaar. Daarna loopt dat aantal geleidelijk op tot 36 extra dagen vanaf 55 jaar voor iemand die voltijds werkt”, weet Dhaene.
“We pleiten er met Zorgnet-Icuro trouwens voor om dit systeem van eindeloopbaandagen te herdenken in de richting van ‘loopbaansparen’”, voegt ze er aan toe. “Nieuwe zorgmedewerkers zouden dan vanaf het begin van hun loopbaan extra verlofdagen kunnen opbouwen in een persoonlijke spaarpot, waaruit zij kunnen putten op de meest geschikte momenten in hun loopbaan.”
Interesse in een job in de zorgsector? Bekijk het huidige vacatureaanbod op Jobat.be!
(William Visterin) - Bron: Jobat Salariskompas 2024
20 november 2024De fiets rukt op in het loonpakket van veel medewerkers. En dan zijn er ook nog fietsvergoedingen. Die zijn intussen zelfs verplicht.
Goed nieuws voor de fietsers onder ons: sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer die naar het werk fietst recht op een belastingvrije fietsvergoeding!
Steeds meer werknemers kiezen ervoor om extra vakantiedagen te kopen. Maar waarom?
De dure prijzen aan de pomp wegen duidelijk door op het gezinsbudget. Veel Vlamingen zien fietsen naar het werk als een (deel van de) oplossing.
Met de fluctuerende brandstofprijzen in het achterhoofd, is je woon-werkverkeer al fietsend afleggen geen slecht plan. We fietsen samen door alle cijfers en mogelijkheden.
Met je wagen naar het werk karren is natuurlijk de minst duurzame vervoersoptie. Een elektrische variant maakt het traject een stuk duurzamer, maar welke opties zijn er nog?
In steeds meer bedrijven kan je als medewerker gebruikmaken van een mobiliteitsbudget. Maar door het wetgevend kader is de groeimarge nu beperkt.
Welke extralegale voordelen zitten in de lift … en zitten er ook gekke tussen? We zoeken het uit.
De Belg gebruikt steeds meer de fiets om naar het werk te gaan.