Iedereen op de leasefiets
Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Lease a Bike bij 1.000 Vlaamse werknemers. “Deze trend komt voor ons niet als een verrassing. Fietsleasing zat al in de lift, maar sinds enkele maanden merken wij tot dubbel zoveel interesse van bedrijven die hun werknemers fietsleasing willen aanbieden,” aldus Jaouad Auragh, woordvoerder van Lease a Bike.
Check: Hoeveel kost een gemiddelde leasefiets?
Je voelt het vandaag meer dan ooit in je portemonnee wanneer je gaat tanken, met als gevolg dat we sneller de auto laten staan om naar het werk te gaan. Zo’n 1 op de 5 Vlamingen neemt nu al vaker de fiets, terwijl 19% het voornemen heeft om dit vaker te doen. ‘Het is goedkoop, je hoeft geen brandstof te kopen’ wordt door bijna de helft van de Vlamingen (47%) als belangrijk voordeel voor ‘fietspendelen’ genoemd.
Opvallend: vooral in West-Vlaanderen wordt steeds vaker naar het werk gefietst. Terwijl 44% van de West-Vlamingen vaker de fiets neemt, of wil nemen, voor woon-werkverplaatsingen, overweegt slechts 28% van de Vlaams-Brabanders dit. Verder blijkt dat ‘fietspendelen’ omwille van de dure diesel en benzine ook meer vrouwen (45%) dan mannen (32%) aanspreekt.
Hoeveel % overweegt om vaker naar het werk te fietsen door de hoge brandstofprijzen? | |
---|---|
West-Vlaanderen | 44% |
Antwerpen | 42% |
Oost-Vlaanderen | 40% |
Limburg | 37% |
Vlaams-Brabant | 28% |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest | 22,5% |
Deze resultaten komen niet als een verrassing voor Jaouad Auragh, woordvoerder van Lease a Bike: “Veel werkgevers spelen hier op in door hun werknemers fietsleasing aan te bieden. We merken de afgelopen maanden fors meer bezoekers op onze site. Onze online tool op de site om het financieel voordeel van fietsleasing voor werknemers te berekenen, werd tot dubbel zoveel keer gebruikt in vergelijking met enkele maanden geleden. Veel bezoekers geven de dure brandstofprijzen hiervoor als reden aan. Het mag voor hen ook een dure fiets zijn: in veruit de meest gevallen gaat het om een elektrische fiets of een speedpedelec, die gemiddeld zo’n 3.600 euro kost.”
Kassa-kassa! Welke extra vergoeding krijgt wie met de fiets gaat werken?
Verwacht wordt dat deze trend nog even zal aanhouden. “Bijna drie kwart van de respondenten (74%) is ervan overtuigd dat de dure brandstofprijzen ervoor zullen zorgen dat nog meer werknemers in de toekomst de auto zullen laten staan voor de fiets,” besluit Jaouad Auragh.
Extra: Wordt fietsen naar het werk voldoende gestimuleerd, of niet?
(es/kv)
25 mei 2022Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
De fiets is populairder dan ooit. Niet alleen om in het weekend een tochtje door de velden of langs het kanaal te maken, maar ook om naar kantoor te rijden.
Een leasewagen kenden we al langer, maar intussen is ook de fiets – en meer bepaald de leasefiets – aan een opmars bezig. Een woordje uitleg ...
Meer dan 1 op de 5 werknemers zou overwegen om het met een auto minder te doen mochten ze hun ‘droomfiets’ via het werk kunnen krijgen...
Tot 400 kilometer: zo veel file staat er soms tijdens een regenachtige ochtendspits. Toch zijn er efficiënte remedies, al moet de werkgever meewillen.
Ga jij met een elektrische fiets naar het werk? Dan hebben wij goed nieuws voor jou.
Sinds Veerle De Roock, productmanager bij Infrabel, de elektrische fiets gebruikt, viel een pak stress van haar schouders.
Steeds meer werkgevers betalen de fiets van hun werknemers. Zo’n leasefiets kost gemiddeld 3.600 euro, met prijzen die oplopen tot zo’n 15.000 euro.