Ik ga op vakantie en neem niet mee … mijn laptop
Neem jij je smartphone of laptop van het werk mee op vakantie deze zomer? “Een goede overdracht blijft cruciaal.”
Waarom de meeste werknemers een OOO (out of office) instellen? Uit beleefdheid. Zo weet de schrijver aan de overkant van de mail dat je zijn of haar bericht voorlopig niet zal lezen.
Maak daarbij niet de fout om enkel te vermelden dat je ‘op 8 augustus terug bent’ maar ook dat je de opgestapelde mails in de loop van die week beantwoordt. Zo lopen de verwachtingen voor élke partij gelijk.
En maak er geen formeel epistel van. Niemand heeft nood aan een ellenlange verklaring waarom je op vakantie in Frankrijk bent. Keep it short!
Lees ook: Ik ga op vakantie en neem niet mee ... mijn laptop
De tone of voice van je out of office bepaal je volledig zelf. Sommigen steken er graag – in lijn met hun persoonlijkheid – een grapje in. Of formuleren een bericht met een luchtige ondertoon.
Vaak kan je in de instellingen van je out of office een onderscheid maken tussen de mail die naar mensen buiten je organisatie vertrekt bij afwezigheid en de directe collega’s. Professioneel gezien steek je dat grapje best in de mail naar die tweede doelgroep. Enkele hilarische voorbeelden:
Tips: Zo haal jij het meeste uit je vakantiedagen
In de meeste gevallen spreek je de ontvanger van je out of office aan met ‘Beste klant’ of ‘Dag collega’. Maar het kan ook wat leuker! Steek er een persoonlijk grapje in. Iets dat de lezer doet glimlachen. Of schaterlachen als het er boenk op zit.
Sluit bijvoorbeeld af met: "En ja Sara, je mag mijn favoriete mok uit de kast gebruiken voor je dagelijkse kop troost terwijl ik lig te zonnen op Ibiza. Graag gedaan." Het is een insidergrapje. Gericht aan je collega’s.
Ook in mailtjes naar klanten of buitenstaanders kan je een persoonlijk accentje leggen. Vertel hoe dankbaar je bent voor je fantastische klanten en dat je ernaar uitkijkt om fris en monter je werk weer voor hen op te pakken wanneer je terug bent.
Ontdek: Jaarlijkse vakantie: nieuwe regels vanaf 2024
Hilarisch, serieus, luchtig of kort. Een out of office is een persoonlijke zaak. Doe wat goed voelt. En past bij wie je bent. Let natuurlijk wel op valkuilen om ontevreden collega’s of klanten te vermijden. Duidelijk zijn is de boodschap!
(ZINNIG) - Bronnen: Teambuilding, HuffPost en Team Nijhuis
28 juni 2024Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Neem jij je smartphone of laptop van het werk mee op vakantie deze zomer? “Een goede overdracht blijft cruciaal.”
Vertrek je op verlof, vergeet dan jouw out of office niet in te stellen. Maar wat is nu een goed out of office bericht? We geven je alvast enkele voorbeelden.
Nogal wat mensen kijken uit naar vakantie. Die gedachte aan welverdiend verlof bezorgt helaas niet iedereen een gelukzalig gevoel...
Voor velen onder ons is de behoefte aan vakantie sterker dan ooit. Maar het is natuurlijk pas vakantie als je echt relaxt en zoveel mogelijk ‘deconnecteert’.
Volgens Britse onderzoekers zou je als werknemer elke 62 dagen een korte break moeten nemen, om je energie en concentratie op peil te houden.
Een ontplofte mailbox, ongeduldige collega’s, ... Niemand houdt ervan om na een vakantie terug naar kantoor te gaan. Hoe vermijd je die postvakantiedip?
Vakantie! Kun jij meteen genieten of voel je je de eerste dagen niet lekker? Eigenlijk zou je minstens 2 weken voor je verlof moeten afbouwen op het werk ...
Bijna op vakantie? Tip: stel je out-of-officebericht een dag vroeger én een dag later in. Zo krijg je extra tijd om opnieuw bij te benen.
Zie je jezelf wel telewerken vanuit een strandvilla? Met wat geluk krijg je hiervoor groen licht van je werkgever. Dit zijn de nieuwe regels sinds 1 juli 2022.