Mobiliteitsbudget blijkt geen succes
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Een “groene” auto is vriendelijk voor het milieu en zorgt voor minder luchtvervuiling. Door bewust te kiezen voor bedrijfswagens met een zo laag mogelijke C02-uitstoot, dragen bedrijven hun steentje bij aan de verbetering van het klimaat.
Maar niet alleen het milieu vaart wel bij een vergroening van het wagenpark, de aankoop of leasing van een groene bedrijfswagen is voor een werkgever nog altijd fiscaal interessanter dan een meer vervuilende auto.
In een ideale wereld rijden alle (bedrijfs)wagens zonder uitstoot van schadelijke stoffen zoals koolstofdioxide (CO2), stikstofoxiden en roet. Zover zijn we nog niet maar het besef groeit dat de keuze voor een groene auto wel degelijk een verschil kan maken. Waar je vroeger alleen maar kon kiezen uit benzine, diesel of lpg als brandstof, zijn er nu heel wat milieuvriendelijke alternatieven. Onderstaande ranking zet ze allemaal op een rijtje.
Hybride rijden betekent gecombineerd rijden op fossiele brandstof en elektriciteit. Door de accu wordt er minder gereden op fossiele brandstof waardoor er minder uitstoot is. Hybride (bedrijfs)auto’s rijden dus schoner dan benzine en dieselauto’s.
Op het vlak van luchtvervuiling scoort CNG (Compressed Natural Gas) duidelijk beter dan diesel of benzine want deze pure aardgas zorgt voor 75 tot 90% minder uitstoot. CNG is bovendien ook milieuvriendelijker dan lpg omdat er nog minder uitstoot van stikstof en fijn stof is (-35%).
Op het vlak van klimaat maken de lekkages tijdens het transport van aardgas dat CNG over de volledige levenscyclus wel niet beter scoort dan diesel- en benzinewagens. Het voornaamste bestanddeel van aardgas is namelijk methaan (CH4), een broeikasgas waarvan het broeikaseffect 25 keer sterker is dan dat van CO2. Ondanks de goede score op het vlak van luchtvervuiling is CNG niet erg populair. Reden hiervoor is dat er voorlopig weinig tankstations zijn die CNG aanbieden.
De top 3 van populairste bedrijfswagens op CNG in 2020 ziet er als volgt uit.
Zero emissie: het bestaat! Elektrische voertuigen worden steeds populairder, al is er nog geen definitieve doorbraak. Reden hiervoor is de hoge kostprijs en de oplaadmogelijkheden.
Kim Leemans, legal advisor bij Securex, legt uit: “Vooreerst zijn er de praktische obstakels. Werkgevers moeten bereid zijn om het leasebudget van hun werknemers te verhogen wanneer zij kiezen voor elektrisch. En de werkgever moet ook investeren in een laadpaal. Nadien recupereert hij dit geld dan wel weer in de vorm van lagere belastingen en verbruikskosten.”
Toch is er een groeiende belangstelling voor elektrisch rijden.
Laurien Spruyt, expert en woordvoerder mobiliteit en klimaat bij Bond Beter Leefmilieu: “De meest groene auto is een elektrische auto die rijdt op 100% hernieuwbare energie. We krijgen hierover steeds meer vragen van geïnteresseerde bedrijven en particulieren. Met onze gratis webinars informeren we hen hierover. Door de uitdagingen van de klimaatverandering en luchtvervuiling verwachten we dat de vraag naar elektrisch rijden in de toekomst alleen maar gaat stijgen.”
De top 3 van de populairste elektrische bedrijfswagens in 2020 ziet er als volgt uit.
Met zero emissie of nuluitstoot is een elektrische bedrijfswagen de meest groene bedrijfswagen. Bond Beter Leefmilieu vindt dat de overheid best wat ambitieuzer mag zijn.
Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu: “Ideaal zou zijn dat het fiscaal voordeel alleen nog zou gelden voor emissievrije bedrijfswagens, d.w.z. bedrijfswagens die rijden op elektriciteit. Als de 15 miljard kilometer die bedrijfswagens bij benadering jaarlijks afleggen emissievrij worden, daalt de CO2-uitstoot met 1,7 miljoen ton per jaar en wordt onze lucht een pak schoner.”
(mr) - Bron cijfers: Febiac
27 oktober 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
De meerderheid van de Belgen is vandaag de dag niet uit z’n auto te krijgen, maar kent ook de alternatieven onvoldoende.
Nog niet zo lang geleden waren de Belgen verknocht aan dieselwagens, maar die tijden lijken ver achter ons te liggen...
Het prima uitgebouwde openbaar vervoer en een betere fietsinfrastructuur maken Brussel een pak bereikbaarder om er te gaan werken.
Welke bedrijfswagen is het voordeligst en hoe kies je de beste bedrijfswagen? Een woordje uitleg...
Je hebt het mobiliteitsbudget enerzijds, het cafetariaplan anderzijds. Wat zijn de voor- en nadelen van beide formules? En wat wordt de impact van telewerken?
Duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen, zoals carpooling en de fiets, winnen terrein.
Werken in een kerncentrale: dat is zonder meer een unieke en speciale job. Natasja doet het intussen al bijna twintig jaar.
Ook in 2024 is Telenet group een Baanbrekende Werkgever. Nu toont Telenet dat het ook op het vlak van welzijn de tools en infrastructuur biedt om het heft in eigen handen te nemen.