Vijf basics voor werk en well-being na corona
De coronacrisis heeft een grote impact op ons werk en welzijn. In het postcoronatijdperk staan deze vijf basics centraal.
Als Microsoft gelijk heeft, spreken we binnenkort wereldwijd van The Great Resignation. Uit een enquête bij meer dan dertigduizend werknemers over de hele wereld blijkt dat maar liefst veertig procent overweegt om zijn C4 te geven en een nieuwe baan te zoeken.
Maar wie of wat is de schuldige voor die grote ommezwaai? Werknemers wijzen in de meeste gevallen naar … de bazen. De begindagen van de pandemie herinnerden ons er allemaal aan dat mensen géén machines zijn. Iedereen maakte zich zorgen over zijn of haar kinderen, gezondheid en de financiële onzekerheid. Dat zijn dingen die uiteraard bij het leven horen, maar tijdens de pandemie namen al die zorgen plots drastisch toe.
Werknemers verwachten op zo’n momenten dat hun bazen maatregelen nemen om die zorgen te verlichten, of toch op z’n minst dat werkgevers hun bezorgdheden zouden erkennen. In sommige bedrijven voelden mensen zich gesteund, maar op genoeg andere plekken was dat helaas niet het geval. En dan zeggen mensen veel sneller: ik ga ergens heen waar ik wél gewaardeerd wordt.
De grote winnaars zijn dus de bedrijven die hun best hebben gedaan voor hun personeel. Door minder leuke maatregelen toe te lichten, perspectief te bieden, te investeren in thuiswerk, …
Extra: Valt jouw nieuwe job ook tegen door corona?
Nu meer en meer mensen gevaccineerd zijn tegen het coronavirus, worden werkgevers geconfronteerd met een ongemakkelijke realiteit: de noden en wensen van het personeel zijn veranderd. Heel wat mensen wíllen niet meer terugkeren naar het pre-coronatijdperk. Toch roepen veel bazen hun werknemers terug naar kantoor.
Lees ook: Wat wordt het nieuwe normaal op het vlak van kantoorwerk?
Dat de behoeften van werknemers zijn veranderd, is niet zo vreemd. De voorbije maanden kreeg iedereen te maken met verlies. Het verlies van dierbaren, het verlies van vrijheid, het verlies van menselijk contact. Levensgebeurtenissen die ons ertoe brachten onze prioriteiten te herbekijken. Werknemers kregen een nieuw perspectief op wat écht belangrijk is voor hen.
Bovendien bepaalt het werk voor een groot stuk wie we zijn. Tijdens de pandemie zijn onze identiteiten gaan veranderen. Sommige mensen beslisten om minder te gaan werken, anderen begonnen na te denken over het idee om zelf te ondernemen …
Werkgevers staan dus voor een pittige uitdaging: wat hebben werknemers nódig? Welke werkregeling past het beste bij de levensfase waarin ze zich bevinden? Met een goed loon kom je vandaag niet ver meer. Mensen willen flexibiliteit en zijn bereid om daarvoor in te boeten op hun salaris. Een kleinere loonsverhoging in ruil voor glijdende werkuren, de mogelijkheid om te telewerken, onbeperkt ziekteverzuim, … Dat is de toekomst.
CHECK: Thuiswerken op een productieve én gezonde manier (E-gids)
(dt/em) - Bron: BBC
29 oktober 2021De coronacrisis heeft een grote impact op ons werk en welzijn. In het postcoronatijdperk staan deze vijf basics centraal.
Als we één ding geleerd hebben tijdens de pandemie, dan is het dat we niet van 8u tot 22u op kantoor moeten zijn. Waarom blijft aanwezigheid toch zo belangrijk?
2020 was een jaar vol aanpassingen. In 2021 lijken we daar op de werkvloer de vruchten van te plukken...
De pandemie heeft onze manier van werken grondig veranderd. Maar wat houden we daar van over? En hoe ziet onze werkplek er uit als we terug naar kantoor gaan?
Werkt vandaag door de coronapandemie de grote meerderheid van de werknemers thuis, dan is de vraag hoe dat binnen pakweg vijf jaar zal zijn.
Massaal veel Belgen werken dezer dagen van thuis uit. Hoe doe je dat en hoe zorg je voor een goede thuis-werk balans? Enkele tips...
Dit jaar werkten in ons land meer mensen van thuis uit dan bij het begin van de pandemie.
Volgens onderzoek voelt 89% van de werknemers zich soms gestresseerd op de werkvloer. De redenen kunnen divers zijn, al wordt één factor wel verrassend vaak aangehaald…
We denken maar al te graag dat we gezond leven en werken. Maar is dat wel zo? HR- en Well-being expert Attentia zocht het uit.