Bazen
Vorige

1 van 498

Volgende
Volgend artikel:

Het verschil tussen inclusie en diversiteit, volgens VDAB

De behoeften van werknemers zijn veranderd

Behoeften werknemers veranderd
De Amerikanen raken er niet over uitgepraat: The Great Resignation, ofwel de miljoenen mensen die geswitcht zijn van baan. Reden? De pandemie. En dan in het bijzonder de manier waarop werkgevers zich hebben gedragen in die moeilijke tijd.

Als Microsoft gelijk heeft, spreken we binnenkort wereldwijd van The Great Resignation. Uit een enquête bij meer dan dertigduizend werknemers over de hele wereld blijkt dat maar liefst veertig procent overweegt om zijn C4 te geven en een nieuwe baan te zoeken.

De grote verliezers

Maar wie of wat is de schuldige voor die grote ommezwaai? Werknemers wijzen in de meeste gevallen naar … de bazen. De begindagen van de pandemie herinnerden ons er allemaal aan dat mensen géén machines zijn. Iedereen maakte zich zorgen over zijn of haar kinderen, gezondheid en de financiële onzekerheid. Dat zijn dingen die uiteraard bij het leven horen, maar tijdens de pandemie namen al die zorgen plots drastisch toe.

Werknemers verwachten op zo’n momenten dat hun bazen maatregelen nemen om die zorgen te verlichten, of toch op z’n minst dat werkgevers hun bezorgdheden zouden erkennen. In sommige bedrijven voelden mensen zich gesteund, maar op genoeg andere plekken was dat helaas niet het geval. En dan zeggen mensen veel sneller: ik ga ergens heen waar ik wél gewaardeerd wordt.

De grote winnaars zijn dus de bedrijven die hun best hebben gedaan voor hun personeel. Door minder leuke maatregelen toe te lichten, perspectief te bieden, te investeren in thuiswerk, …

Extra: Valt jouw nieuwe job ook tegen door corona?

Wie ben ik?

Nu meer en meer mensen gevaccineerd zijn tegen het coronavirus, worden werkgevers geconfronteerd met een ongemakkelijke realiteit: de noden en wensen van het personeel zijn veranderd. Heel wat mensen wíllen niet meer terugkeren naar het pre-coronatijdperk. Toch roepen veel bazen hun werknemers terug naar kantoor.

Lees ook: Wat wordt het nieuwe normaal op het vlak van kantoorwerk?

Dat de behoeften van werknemers zijn veranderd, is niet zo vreemd. De voorbije maanden kreeg iedereen te maken met verlies. Het verlies van dierbaren, het verlies van vrijheid, het verlies van menselijk contact. Levensgebeurtenissen die ons ertoe brachten onze prioriteiten te herbekijken. Werknemers kregen een nieuw perspectief op wat écht belangrijk is voor hen.

Bovendien bepaalt het werk voor een groot stuk wie we zijn. Tijdens de pandemie zijn onze identiteiten gaan veranderen. Sommige mensen beslisten om minder te gaan werken, anderen begonnen na te denken over het idee om zelf te ondernemen …

Grote uitdaging

Werkgevers staan dus voor een pittige uitdaging: wat hebben werknemers nódig? Welke werkregeling past het beste bij de levensfase waarin ze zich bevinden? Met een goed loon kom je vandaag niet ver meer. Mensen willen flexibiliteit en zijn bereid om daarvoor in te boeten op hun salaris. Een kleinere loonsverhoging in ruil voor glijdende werkuren, de mogelijkheid om te telewerken, onbeperkt ziekteverzuim, … Dat is de toekomst.

CHECK: Thuiswerken op een productieve én gezonde manier (E-gids)

(dt/em) - Bron: BBC

29 oktober 2021
Anderen bekeken ook