Collega's
Vorige

1 van 599

Volgende
Volgend artikel:

Deeltijdse collega's nog te vaak als minderwaardig gezien

De baas over je collega's geworden? 7 tips

Ben je een trapje hoger op de hiërarchische ladder gestapt? Spannend! Maar wat als je van de ene op de andere dag de baas wordt van je voormalige collega’s? Het laatste wat je wilt is dat er een machtsstrijd ontstaat, of erger: jaloezie. Gelukkig bestaan er een paar tips & trucs om de werksfeer niet te laten verzieken door je promotie.

Volgens Jan Vuijst, hoogleraar Leiderschap aan TIAS Business School in Tilburg, begint leiderschap met één belangrijke regel: afscheid nemen van je collega’s. Je bent zelf geen collega meer, maar wel de baas. En hoe graag je ook wilt dat er niets hoeft te veranderen op de werkvloer, dat gebeurt sowieso.

Sociale pijn

Op elke plek zorgt een promotie voor sociale pijn. Na ongeveer zes weken is dat voor iedereen goed voelbaar. Die verandering zorgt dan weer voor onzekerheid. En wat is typisch aan onzekerheid? Iemand anders de schuld geven om dat te verklaren. De perfecte zondebok? De baas, natuurlijk.

Het is uiteraard niet leuk als je verwijten krijgt van collega’s, of als ze met hun ogen rollen als je iets zegt. Maar iedereen heeft behoefte aan een leider, en dat is wat je nu bent geworden. Laat dat ook zien en gebruik daarvoor miniritueeltjes zoals op een andere stoel gaan zitten bij een vergadering. Maar overdrijf niet: een eigen parkeerplaats opeisen, doe je alleen om je status te laten zien. En dat wordt absoluut niet gewaardeerd.

Tips & trucs

Wil je een goede baas zijn over je vroegere collega’s? Houd dan rekening met deze tips:

  • Trek je stoute schoenen aan en roep je collega’s samen. Stel je kwetsbaar op en durf toe te geven dat je het alleen niet redt.
  • Ken je takenpakket tot in de puntjes.
  • Blijf jezelf. Je valt anders heel snel door de mand, en dat kan behoorlijk gênant worden...
  • Een eerlijke werkverdeling is heel belangrijk. Zorg dat iedereen zijn eigen taken uitvoert. Zo blijft iedereen tevreden.
  • Een ja-nee-discussie met lastige collega’s die niet willen luisteren? Begin er niet aan. Vraag raad aan je eigen leidinggevende (of een buitenstaander) voor het helemaal escaleert.
  • Eerlijkheid is goud waard, ook op de werkvloer! Ga dus niet roddelen maar gooi je frustraties onmiddellijk op tafel en praat erover.
  • En misschien wel de belangrijkste tip: durf ‘neen’ zeggen.

(dt/em) - Bron: nu.nl

16 september 2019
Anderen bekeken ook