Hoe ga je om met luie collega's? 7 tips
Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben, maar sommige collega’s neigen toch meer naar lui dan naar een tijdelijke dip. Hoe pak je dat aan?
Volgens Jan Vuijst, hoogleraar Leiderschap aan TIAS Business School in Tilburg, begint leiderschap met één belangrijke regel: afscheid nemen van je collega’s. Je bent zelf geen collega meer, maar wel de baas. En hoe graag je ook wilt dat er niets hoeft te veranderen op de werkvloer, dat gebeurt sowieso.
Op elke plek zorgt een promotie voor sociale pijn. Na ongeveer zes weken is dat voor iedereen goed voelbaar. Die verandering zorgt dan weer voor onzekerheid. En wat is typisch aan onzekerheid? Iemand anders de schuld geven om dat te verklaren. De perfecte zondebok? De baas, natuurlijk.
Het is uiteraard niet leuk als je verwijten krijgt van collega’s, of als ze met hun ogen rollen als je iets zegt. Maar iedereen heeft behoefte aan een leider, en dat is wat je nu bent geworden. Laat dat ook zien en gebruik daarvoor miniritueeltjes zoals op een andere stoel gaan zitten bij een vergadering. Maar overdrijf niet: een eigen parkeerplaats opeisen, doe je alleen om je status te laten zien. En dat wordt absoluut niet gewaardeerd.
Wil je een goede baas zijn over je vroegere collega’s? Houd dan rekening met deze tips:
(dt/em) - Bron: nu.nl
16 september 2019Iedereen kan wel eens een slechte dag hebben, maar sommige collega’s neigen toch meer naar lui dan naar een tijdelijke dip. Hoe pak je dat aan?
We wisselen allemaal sneller en gemakkelijker van job dan vroeger. Maar is dat wel noodzakelijk iets slecht? Of is het een logische evolutie?
Jeroen Busscher houdt een pleidooi voor meer persoonlijkheid en meer samenwerking. Kennis wordt bijzaak. Gedrag en persoonlijkheid, daar draait het om.
Je hoeft niet te veranderen van werk om je te verbeteren. Met de juiste aanpak kan je ook intern promotie maken. 7 tips...
Jongeren willen met hun baas kunnen spreken over hun werk en hun privé. Die moet niet alleen hun coach, maar ook hun vertrouweling en vriend kunnen zijn.
Leidinggevenden worden jonger en jonger. Toch is het niet voor iedereen evident om een jongere persoon als baas te zien.
Twijfel je over je professionele imago? Hier zijn enkele basispunten en -waarden om op te letten:
Iedereen heeft (onbewust) een imago. Laat het dus niet aan anderen over om jouw imago te bepalen. Neem het heft in eigen handen!
Jonge leidinggevenden, tussen de 20 en 34 jaar, scoren bij hun medewerkers over het algemeen beter dan oudere managers, aldus een studie van de KU Leuven.