10 tips om jezelf nog beter te organiseren
Moeite met organiseren? Het helpt om efficiënter te werken. Deze tips helpen je om jezelf beter te organiseren. Kies degene uit die voor jou werken.
Dat blijkt uit een onderzoek van Protime, marktleider in onder meer tijdregistratie en workforce management bij 1.000 Vlaamse bedienden. Wekelijks gaat zo gemiddeld een uur aan waardevolle werktijd verloren aan nutteloze vergaderingen.
Vergaderen; sommigen doen niets liever en anderen hebben er een grote hekel aan. Ruim een derde (35%) behoort tot het tweede kamp en ergert zich meestal of altijd tijdens vergaderingen.
Nog meer lijstjes: De 10 grootste tijdvreters op kantoor
Met stip op nummer één als grootste vergaderfrustratie: ‘Er worden te weinig beslissingen genomen’ (48%) gevolgd door ‘dezelfde discussies worden telkens opnieuw opgerakeld’ (33%) en ‘deelnemers die tijdens meetings met andere zaken bezig zijn’ (30%).
“Vergaderen kan én moet efficiënter. Gelukkig dringt dit bij veel bedrijven door en wordt er door meer dan de helft (56%) actie ondernomen om de vergadercultuur gezonder te maken”, getuigt Gille Sebrechts, CEO van Protime.
“Dit door bijvoorbeeld concrete actiepunten op te stellen of een strakke planning aan te houden. Zo zorgen deze bedrijven ervoor dat vergaderen voor de deelnemers niet als tijdverlies aanvoelt.”
Ontdek: Vergaderhygiëne: weg met nutteloze vergaderingen!
Drie op de tien deelnemers ergeren zich aan mensen die tijdens een vergadering met hun smartphone bezig zijn. Vooral tijdens digitale meetings is het makkelijk om andere taken uit te voeren.
Ruim vier op de vijf Vlamingen (83%) die deelnemen aan een Teams-, Skype- of Google Meet-vergadering, leest (60%) en beantwoordt (49%) wel eens mails, werkt aan andere taken (39%) of bekijkt sociale media (16%) tijdens deze vergaderingen.
Lees ook: Hoe spring jij eruit tijdens een virtuele meeting?
Of je nu houdt van vergaderen of niet, vrijwel niemand ontkomt eraan. We doen er daarom beter aan om de frustraties weg te werken door onze meetings zo efficiënt mogelijk te organiseren.
Meer dan de helft van de respondenten (56%) geeft aan dat er bij zijn of haar werkgever concreet actie ondernomen wordt om een gezonde vergadercultuur te creëren.
Dit bijvoorbeeld door concrete actiepunten op te stellen (43%) en/of een strakke agenda en planning aan te houden zodat alle agendapunten behandeld worden (36%). Het aanstellen van een voorzitter (31%), sluit de top drie van de maatregelen af.
Check: Vergaderen we binnenkort alleen nog virtueel?
(es/kv) - Bron: Protime
18 september 2023Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Moeite met organiseren? Het helpt om efficiënter te werken. Deze tips helpen je om jezelf beter te organiseren. Kies degene uit die voor jou werken.
Wil je efficiënt online vergaderen? Dan hou je best rekening met een aantal spelregels, zo voorkom je dat je je blauw ergert aan vermijdbare ergernissen.
Als het op werken aankomt, is je productiviteit elke dag weer anders. Maar wanneer zijn we collectief het productiefst?
Onderbreken tijdens een online meeting kan een uitdaging zijn. Enkele tips om op een beleefde en niet opdringerige manier de aandacht te trekken...
Een hele dag door zoomen of teamen kan best inspannend zijn ... “Je ziet die online gesprekken eigenlijk best als een onderbreking van je werk.”
Wat gebeurt er als je in je organisatie beslist om een hele week geen vergaderingen in te plannen? Voel je je dan afgesloten van je collega’s?
Hybride werken mag in heel wat gevallen dan wel the best of both worlds combineren, ook voltijds telewerken kan de perfecte match zijn...
Meetings: voor de één het moment om beslissingen te nemen, voor de ander de ultieme vorm van tijdverlies… Maar zijn meetings wel echt nodig?
Zijn vergaderingen wel altijd nodig? Voor elke kleine beslissing een meeting inlassen, lost (bijna) niets op. Tijd om je vergaderhygiëne eens op te blinken...