Jobs met toekomst
Vorige

1 van 185

Volgende
Volgend artikel:

Most wanted: deze 7 techniekers

Computer kan 40% taken leerkracht overnemen

AI leerkracht
Een robot als lesgever? Dat is nog niet voor meteen.
Leerkrachten spenderen tot 40% van hun werktijd, zo’n 13 uur per week, aan activiteiten die door artificiële intelligentie kunnen worden geautomatiseerd.

Hierdoor zouden leerkrachten meer tijd kunnen besteden aan taken die lastig of niet over te nemen zijn door artificiële intelligentie. Dat staat in het recente rapport dat de SERV (Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen) uitbracht over de impact van artificiële intelligentie (AI) op mens en werk.

Leerkrachten door AI geassisteerd

De hoop en verwachting van AI is dat het leidt tot minder werkdruk en een aantrekkelijker beroep van leerkracht. “De klassieke leerkrachtgerichte aanpak waar lesgeven centraal staat, zou dan kunnen verschuiven naar leerlinggerichte onderwijsmodellen met persoonlijke leertrajecten”, schrijven de SERV-onderzoekers. Volgens hen ligt de toekomst in leerkrachten die door artificiële intelligentie worden geassisteerd en niet in klas- of lesomgevingen die volledig door AI gestuurd worden.

Omdat de gemiddelde werkdag van een leraar gaat veranderen, vergt dit nieuwe kennis en vaardigheden. Alleen zijn die nu nog nauwelijks onderdeel van het takenpakket van leerkrachten. Vooral ons land heeft daar nog een weg af te leggen. Uit het internationale PISA-onderzoek blijkt dat België slechts op de 63ste plaats (op 78 landen) staat wat vaardigheden van leraren betreft om digitale middelen te integreren in hun lessen.

Op zoek naar een job als leerkracht? Bekijk het actuele vacatureaanbod en… go for happy!

(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine

10 maart 2021
  • Jobs voor leerkracht
goForHappy

Stuur mij Go for happy tips over groei en wellbeing

Anderen bekeken ook