Brussel is bij de werkende Vlaming onbekend én onbemind
Ook al willen sommigen de hoofdstad wel leren kennen, toch merken we bij de meesten weerstand. Bereikbaarheid wordt als de grootste drempel gezien.
Dit is het derde deel van Jobats vijfdelige panelgesprek met Brusselse werkgevers. Alle deelnemers zijn:
Johan Claes: “Vloeiend verkeer in een grootstad hangt af van de kwaliteit van het openbaar vervoer. Verschillende transportmodi met elkaar combineren, is vandaag ook steeds makkelijker. En de elektrische fiets verbetert sterk de bereikbaarheid van veel Brusselse locaties: bezweet op je werk verschijnen, hoeft niet meer.”
Metro en deelfietsen, oké: maar de bereikbaarheid van Brussel hangt ook af van welke job je hebt. Frank Leroy: “Mobiliteit is iets individueels. KBC Brussels richt zich sterk op de Brusselse arbeidsmarkt. Kom je met de auto vanuit Leuven of Gent, dan hou je dat geen jaren vol. Met onze 29 kantoren kunnen we wel rekening houden met je mobiliteitswensen én we stimuleren alternatieve mobiliteit. In elke vernieuwde vestiging installeren we douches en fietsenstallingen. Bovendien maken openbaar vervoer en fiets deel uit van ons verloningsplan. Het bewustzijn is er en ik probeer zelf het voorbeeld te geven: ik kom zelf elke dag met mijn koersfiets van Beersel naar Brussel-centrum. En met mijn MOBIB-kaart van de MIVB raak ik overdag overal snel.”
Ook Actiris stelt elektrische fietsen en douches ter beschikking van het eigen personeel. “Mét elke maand een gratis fietsherstelbeurt”, benadrukt Caroline Mancel.
Bij de Brusselse politie heb je inspraak over de zone waar je wil werken. Jacques Gorteman: “In onze Zone West zie je vooral Vlamingen uit de richting Pajottenland en verder. Je krijgt een abonnement voor de trein en voor de bus. Het hangt er wel van af voor welke dienst je werkt: interventiediensten met onregelmatige uren en openbaar vervoer: dat spoort niet echt.”
Lees ook: Werken in Brussel: "Dringend gevraagd: Nederlandstaligen"
Toch is een sterk uitgebouwd openbaar vervoer een troef voor werkgevers, zegt Cédric Verschooten. “We promoten de hele mix van transportmiddelen om mensen op het werk te krijgen. Fietsvergoedingen, terugbetalen abonnementen op de Villo deelfietsen… dat wérkt, samen met de inspanningen van het Brussels Gewest op het vlak van openbaar vervoer en fietsinfrastructuur. In die zin was corona een opportuniteit.”
Emmanuèle Rycx: “We hebben op onze 10 Brusselse sites pas een mobiliteitsenquête gehouden: het openbaar vervoer blijft voor de hoofdzetel hét transportmiddel. Ons milieuvriendelijk gebouw beschikt over een heel beperkt aantal parkeerplaatsen en leasingwagens zijn uitzonderlijk in onze package. Op de technische sites ziet het plaatje er anders uit: omdat onze technische medewerkers erg vroeg starten, kunnen ze vaak niet zonder auto.” Maar last van files hebben ze dan nog niet.
Vlot op je werk, staat tegenwoordig voor: hoe snel start mijn laptop op? Cédric Verschooten: “De openbare sector heeft oog voor een betere work-lifebalans via tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Dat is de tweede betekenis die we geven aan ‘Brussel is bereikbaarder dan ooit’. In Brussel kon je als ambtenaar al genieten van een vooruitstrevende regeling rond telewerken.”
Caroline Mancel beaamt: “Door de lockdown is - behalve voor onze eerstelijnsmedewerkers - thuiswerk courant geworden bij Actiris. Daardoor is Brussel opgeschoven van een kantoorstad naar een meeting place. Mensen komen naar Brussel om te vergaderen, om hun collega’s te zien. Dat kan ook een troef zijn om mensen uit Vlaanderen over de streep te trekken.”
Dat het in 2020 snel is gegaan, illustreert Emmanuèle Rycx: “VIVAQUA kende vóór de lockdown amper telewerk. We zijn van 100 naar 500 telewerkers overgegaan op de 1.400 collega’s en 85% wil er graag mee doorgaan. In de toekomst ziet twee derde zichzelf twee dagen per week telewerken.”
Die evolutie ziet ook Frank Leroy: “Bij KBC Brussels werkt elke dag zelfs de helft van onze mensen thuis, in een beurtrol. Telewerk is een blijver én een troef om mensen over de Brusselse streep te trekken. We willen naar een hybride werkomgeving met steeds meer virtual meetings.”
Mobiliteit wordt een slimme flexoplossing in appformaat. Johan Claes: “De verplichting om anders te leren denken, zorgt voor een omslag van het gedrag. Brussel met de auto hoéft echt niet meer. Stel dat we afspreken bij IKEA in Anderlecht: je neemt de metro en 20 minuten later sta je in het centrum. Dat doet geen auto je na. Tegelijk zie je nieuwe initiatieven ontstaan zoals MoveBrussels, een gloednieuwe app waarmee je zo snel mogelijk op je bestemming raakt via de op dat moment beschikbare alternatieve transportsystemen, waaronder elektrische deelfietsen. Mobility as a Service is de Brusselse toekomst.”
(Wieland De Hoon)
19 oktober 2020Ook al willen sommigen de hoofdstad wel leren kennen, toch merken we bij de meesten weerstand. Bereikbaarheid wordt als de grootste drempel gezien.
De Belgische lonen zitten overal in de lift. Maar Brussel betaalt het best, zo blijkt uit het Jobat Salariskompas, gevolgd door Vlaams-Brabant en Antwerpen.
Een machtig breed jobaanbod. Maar dat dekselse ‘Franstalige’ Brussel dan? In de praktijk is Brussel vooral meertalig. En Nederlandstalig zijn, biedt voordelen!
Hoeveel verdien je als je bij de overheid gaat werken? En is dat meer of minder dan dat je als bediende in de privésector aan de slag gaat?
In een tijd waarin alles duurder wordt voel je je misschien genoodzaakt om extra cash binnen te halen. Wij leveren je 20 tips om je bankrekening te spekken.
In tegenstelling tot wat veel mensen misschien nog denken, is de federale overheidsdienst een heel moderne en vooruitstrevende werkgever...
Het beroep van senior accountant is fel bevraagd op de Belgische arbeidsmarkt. Wat houdt het allemaal in en hoeveel verdien je dan?
Je loon is de vergoeding die je krijgt voor je inzet en gewerkte uren. Maar wist je dat je ook vergoed kunt worden voor gemaakte onkosten?
Als jobstudent werken... kan dat zomaar? Zijn er voorwaarden? En hoeveel word je betaald? Op al deze (en op nog veel meer) vragen, geven we een antwoord!